وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

درمان بیش فعالی با تغذیه

درمان بیش فعالی با تغذیه امکان پذیر است
هنگامی که «ریتا» ده سال تلاش برای پی بردن به مشکل پسرش را به یاد می آورد، اشک بر گونه هایش جاری می شود، اما وقتی توضیح می دهد تغییر رژیم غذایی چطور مشکل او را برطرف کرد لبخند بر لبانش نقش می بندد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی از شیوه «تغذیه درمانی» بیش فعالی می نویسد ریتا پیوسته شاهد نوسانات رفتاری پسرش کریستوفر میان بیش فعالی و بی فعالیتی بود تا آنکه حذف چند ماده غذایی شامل شیر و غلات از رژیم غذایی او وضعیت را عوض کرد. به گزارش ایرنا کریستوفر اکنون یک نوجوان طبیعی ۱۴ساله و یکی از ۲۳کودکی است که از اختلالات بیش فعالی رنج می برده اند. این کودکان در سالهای ۱۹۹۷-۱۹۹۶در شهر استاوانگر در شمال غرب نروژ تحت رژیم غذایی بدون شیر قرار گرفتند و گروهی از محققان و مربیان رشد و نمو آنها را تحت نظر قرار دادند.
این گروه به منظور اثبات فرضیه «کار لودویگ رایشلت» دانشمند اهل اسلو این تحقیق را انجام دادند. بر اساس این فرضیه یک اختلال سوخت وسازی تجزیه برخی پروتئین ها از جمله کازیین را دشوار می سازد. کازیین پروتئین موجود در شیر است و همان ماده ای است که فرایند پنیرسازی را میسر می سازد. این اختلال سوخت وسازی می تواند به بروز اختلالات روانی نظیر اختلال بیش فعالی و کمبود توجه ADHDبینجامد. «ماگنه نودلند» مربی مخصوصی که به هدایت این برنامه تغذیه ای کمک کرده است می گوید والدین یکی از کودکانی که چند روز پیش تحت این رژیم غذایی قرار داده شد، پس از گذشت تنها چند روز تغییر چشمگیر و مثبتی را در فرزندشان مشاهده کرده اند. همه این ۲۳کودک که در زمان شروع تحقیق ۴تا ۱۱سال سن داشتند مشکوک به بیش فعالی و کمبود توجه بودند و میزان پپتیدها در ادرارشان غیرطبیعی بود. تجمع پپتیدها که ترکیبات حاوی دو یا چند اسید آمینه هستند نشانه فقدان یا عدم فعالیت آنزیمی است که وجود آن برای تجزیه کامل برخی پروتئین ها ضروری است و این موضوع می تواند تأثیری نظیر مواد مخدر بر مغز بگذارد. مطالعات بین المللی زیادی این اختلالات پروتئینی را با موارد اوتیسم و شیزوفرنی مرتبط شناخته اند. شمار روزافزونی از مطالعات نیز به ارتباط برخی موارد بیش فعالی کمبود توجه با مشکلات گوارشی اشاره کرده اند. با این حال این فرضیه در محافل پزشکی با تردیدهای زیادی مواجه شده است بطوری که بسیاری از پزشکان معتقدند داروهایی نظیر ریتالین بهترین راه درمان این اختلال است. نودلند اذعان می کند این طرح با تمام استانداردهای علمی مطابقت ندارد و مشکل اصلی را فقدان مطالعات جامعه درمورد شمار کودکان بیش فعال می داند که میزان پپتیدها در ادرار آنها غیرطبیعی است. او می گوید اگر فقط ۱۰درصد کودکان دچار عدم توازن پروتئین باشند، هیچ دلیلی وجود ندارد که تمام مبتلایان به بیش فعالی کمبود توجه را تحت یک رژیم غذایی قرار دهیم.
کودکان شرکت کننده در این تحقیق در سال اول شروع مطالعه تحت یک رژیم غذایی سخت بدون کازیین قرار گرفتند که نتایج بسیار مثبت بود. ۲۲خانواده از ۲۳خانواده بهبودهای واضحی را در رفتار و تمرکز حواس فرزندانشان گزارش کردند. شماری از کودکان به دلایل مختلفی از ادامه رژیم غذایی سرباز زدند و برخی تحت درمان دارویی قرار گرفتند. اما پس از گذشت هشت سال، شش کودک همچنان از مصرف تمام انواع لبنیات خودداری می کنند و در برخی گلوتن که در گندم، چاودار، جو و تا حدودی جو دوسر یافت می شود حذف شده است. نودلند می گوید تفاوت روشنی بین کودکانی که رژیم غذایی را ادامه دادند و کسانی که رژیم خود را متوقف کردند مشاهده می شود.
صدها کودک نروژی مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه در سالهای اخیر تحت رژیم غذایی بدون شیر قرار گرفته اند. اما به گفته فوسه بسیاری از پزشکان، والدین را از وجود چنین شیوه درمانی مطلع نمی کنند. گرته می گوید ما می خواهیم وجود چاره دیگری را برای درمان بیش فعالی به اطلاع مردم برسانیم. والدین برای کسب این اطلاعات باید جستجوی زیادی کنند. او می افزاید منظور من به عنوان یک مادر این است که مردم قبل از رو کردن به درمان دارویی، شیوه تغذیه ای را در مورد فرزندشان آزمایش کنند.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز