وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پوکی استخوان و بدی های آن

پوکی استخوان و بدی های آن
تعریف بیماری پوکی استخوان  

پوکی استخوان یک بیماری شایع استخوانی است که به علت کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن توده استخوانی ایجاد می شود این بیماری بدون علامت خاصی بوده و معمولاً‌با ایجاد یک شکستگی در یکی از استخوانهای بدن بخصوص استخوانهای مهره، لگن و مچ خود را نشان دهد این شکستگی ها ممکن است به دنبال سقوط یا حتی یک ضربه خفیف مثل نشستن ناگهانی، لغزیدن و پیچ خوردن ، زمین خوردن ، برخورد با اشیاء و حتی ممکن است بدون هیچ ضربه ای خودبخود بشکنند خیلی بد است.

علل پوکی استخوان

۱- کمبود طولانی مدت کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی ماده اصلی که سختی و شکل استخوان را بوجود می‌آورد ، کلسیم است ذخیره شدن کلسیم در استخوان قبل از تولد آغاز می‌شود و تا سن ۳۰ سالگی ادامه می‌یابد . در ۳۰ سالگی استخواهای یک فرد سالم به بیشترین سختی خود می‌رسد . اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد یا غذای حاوی کلسیم کم مصرف شود، به تدریج کلسیم استخوانها کم شده و استخوانها شکننده می‌شوند وبیماری پوکی استخوان  ایجاد می شود.

۲- سطح پایین استروژن پس از یائسگی

۳- کاهش فعالیت با افزایش سن

۴- استعمال دخانیات و اعتیاد به الکل

۵- کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین ث و دی

۶- پرکاری تیرویید و سرطان

۷- سابقه خانوادگی پوکی استخوان

اهمیت بیماری پوکی استخوان

 بیش از یک سوم افراد ۶۵ ساله یا مسن تر هر ساله سقوط می کنند و تقریباً یکی از هر ۱۰ سقوط منجر به آسیب جدی از جمله شکستگی لگن، و سایر شکستگی ها می شود. علت اصلی شکستگی پوکی استخوان است اکثریت افراد مبتلا به پوکی استخوان خانمها هستند و احتمال شکستگی ناشی از آن در طول زندگی بسیار بالاست این عارضه بیشتر در خانم های یائسه دیده می شود اما مردان هم درصورت عدم تغذیه صحیح و فعالیت بدنی خوب ممکن است به این بیماری مبتلا شوند پوکی استخوان ، یک بیماری خاموش است زیرا بدون هیچ علامتی، کم کم بوجود می‌آید .

علایم شایع پوکی استخوان

در مراحل اولیه این بیماری بیشتر با کمر درد و در بیشتر افراد بدون علامت است در مراحل پیشرفته بیماری درد ناگهانی پشت همراه به یک صدای خردشدگی که نشانه بروز شکستگی مهره هاست ، تغییر شکل ستون فقرات به صورت قوز کردن ، کاهش قد ، بروز شکستگی با ضربه خفیف ، به ویژه در ناحیه استخوان ران و بازو