وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خال، هرچه درشت‌تر؛ خطرناک ‌تر

خال‌ها ضایعات پوستی مسطح و یا برجسته‌ای هستند که ناشی از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت‌های پوست در اثر افزایش یا عملکرد غیرطبیعی سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست هستند، اما این‌که چه خالی ضرورت برداشت دارد و چه خالی خیر، موضوعی است که «جام‌جم» در گفتگو با دکتر نیما استواری، متخصص پوست و مو به آن پرداخته است.
به گفته وی، خال‌ها به دو دسته بزرگ مادرزادی و خال‌هایی که بتدریج و طی گذر زمان ایجاد می‌شود، تقسیم می‌شوند.
این متخصص پوست و مو خال‌های مادرزادی را به صورت بالقوه، مستعد خطرناک شدن ذکر کرده و می‌افزاید: در سنین ۱۵ تا ۲۰ سال باتوجه به رشد و سایز آنها می‌توان حدس زد که خال مادرزادی، خطرناک شده است یا خیر، چرا که هرقدر خال بزرگ‌تر باشد، به میزان خطری که فرد را تهدید می‌کند افزوده می‌شود که می‌توان توسط جراحی و حتی پیوند پوست (حتی در سنین زیر ۲۰ سال) ضایعه را برداشت.بیش از ۹۰ درصد از خال‌هایی که در گذر زمان در صورت و بدن، ظاهر می‌شوند، خطرناک نیستند.
دکتر استواری با اعلام این مطلب یادآور می‌شود: ولی این موضوع به این مفهوم نیست که هر خال غیرمادرزادی را نخواهیم جدی بگیریم، چون دسته کمی از این خال‌ها رو به سوی خطرناک شدن می‌آورند.
● به کدام خال باید مشکوک شد؟
کدام خال را باید برداشت و به چه خالی نباید اهمیت داد؟!
این فوق‌تخصص لیزر و زیبایی عنوان می‌کند: خال‌های خطرناک اغلب به نوعی دارای شکلی عجیب و بدون داشتن حاشیه‌ای مشخص، زوایای تیز و حادند که رنگ آنها قرمز و یا سیاه (JET BLACK) (پرکلاغی) است.
وی می‌افزاید: اگر سایز خال به بیش از ۸ میلی‌متر تا یک سانتی‌متر برسد، باید به آن توجه کرد و در این میان نباید خال‌هایی که به طور ناگهانی دستخوش تغییر می‌شوند را نادیده گرفت که در این حین، افرادی که در خانواده، زمینه خال‌های بد را دارند، باید بیش از سایرین گوش به زنگ باشند.
● ملانوم چیست؟
«ملانوم» یک نوع سرطان پوست است که به سایر نواحی بدن و عمدتا گره‌های لنفاوی، کبد، ریه‌ها و دستگاه عصبی مرکزی گسترش پیدا می‌کند. گفتنی است اکثر موارد ملانوم از یک خال پوستی یا سایر ضایعات پوستی نشات می‌گیرد. به گفته دکتر استواری، ملانوم نوعی تکثیر بدخیم سلول‌های رنگدانه‌ای پوست است که قابل کنترل نیست و با رشد خود، ضایعه را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کند. این فوق‌تخصص جهت پیشگیری از ملانوم و بیماری‌های پوستی اظهار می‌کند: از آنجایی که مردم کشور ما دارای رنگ پوستی بسیار سفید همچون مردم استرالیا نیستند و میزان تابش آفتاب نیز در حد متعادل است، بهتر است افراد با مراجعات دوره‌ای به پزشک متخصص جهت معاینه خال خود اقدام کنند و هیچ‌گاه مصرف ضدآفتاب را فراموش نکنند و از دستگاه‌های سولاریوم جهت برنزه کردن پوست به هیچ وجه استفاده نکنند.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره