وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

لکه های پررنگ پوست صورت

لکه های پررنگ شایعتر شامل بیماری ملاسما ، ، لنتیگو، کک مک و خالهای هم سطح پوست می باشد .
ملاسما
ازجمله شایعترین لکه های پررنگ پوست صورت می توان به ملاسما اشاره نمود که بیشتردرخانمها رخ داده اما بروزآن درآقایان نیزغیرمعمول نیست . ملاسما درافراد با پوست سبزه وتیره بیشتررخ می دهد .
این لکه ها بیشتردرمرکزصورت برروی بینی وگونه ها ، وسط پیشانی وبالای لب به شکل قرینه رخ داده وعلت واقعی آن مشخص نیست وبه نظرمی رسد یک بیماری مولتی فاکتوریال (چند عاملی) باشد . چون این لکها بیشتردرحاملگی ومصرف قرصهای ضد بارداری رخ می دهد لذا تصور میگردد که با عدم تعادل هورمونی ارتباط داشته باشد . البته این به آن معنا نیست که افراد دارای ملاسما دچارکمبود یا افزایش هورمونهای خاصی درخون خود هستند بلکه این عدم تعادل درپوست فرد وجود دارد وبا آزمایشهای هورمونی کشف نمی شود . ازجمله داروهای دیگری که باعث این حالت پررنگی می شود می توان به فنی تویین خوراکی اشاره نمود که دربیماری صرع مصرف می شود .عامل ‍ژنتیک ونژاد نیز دربروز این نوع لکها دخالت دارد . ملاسما فقط بعلت زیبایی برای فرد آزاردهنده بوده وهیچگونه خارش وناراحتی مشابه ایجاد نمی کند . نورآفتاب باعث تشدید این نوع لکها شده وگاهی شروع این نوع لکها بدنبال سفربه مناطق آفتاب خیز ویا درمعرض طولانی آفتاب بودن رخ می دهد . جهت درمان این نوع لکها استفاده ازضدآفتاب مناسب اولین قدم درمان می باشد درغیراینصورت اثرضدلکها نیزکم خواهد شد. داروهای زیادی برای ملاسما پیشنهاد می شود ولی باید درنظرداشت که ملاسما چند نوع دارد که درمان دربرخی انواع آن موثردربرخی بطورنسبی موثرودریک نوع نیزاصلاً موثرنمی باشد. ملاسما را می توان براساس عمق رنگدانه به سه دسته تقسیم نمود : نوع اول اپیدرمال یا سطحی می باشد که به درمانهای ضدلک پاسخ مناسبی می دهد. نوع دوم اپیدرمودرمال می باشدکه ازلحاظ عمق رنگدانه متوسط محسوب شده و به درمانهای ضدلک پاسخ نسبی می دهد ونوع سوم که درمال بوده وعمق بیشتری ازدونوع قبلی داشته وپاسخی به درمانهای ضدلک نمی دهد .
درمانهای ضدلک شامل هیدروکینون، آزلاییک اسید ، ویتامینC ، لایه بردارهای حاوی AHAوهمچنین داروهای جدیدتری که هنوزاثرآنها بامطالعات دقیق ثابت نشده مانند آربوتین ، glabridin، آلوورا و… می باشد. گاه ازترکیب چند دارونیزاستفاده می شود تا اثرات آنها تشدید گردد. ازپیلینگ شیمیایی نیزجهت درمان استفاده می شود که با لایه برداری عمقی می تواند باعث بهبودی ضایعات شود اما درکناراین اثرمفید می تواند گاهی با تحریک پوستی باعث تشدیدضایعات نیز بشود . میکرودرمابریژن نیزهمین خاصیت را دارد. این نکته را باید به خاطرداشت که درمانهای ضدلک ازهرنوع که باشد ؛ باید بطورطولانی مصرف شده وگاه با قطع درمان عود لکها را شاهد هستیم . البته برخی داروها را می توان فقط برای دوره محدودی استفاده نمود لذا درمان باید تحت نظرمتخصص پوست انجام گیرد تا ازعوارض آن کاسته گردد . برای مثال داروی هیدروکینون باغلظتهای بالارا نمی توان بیش ازشش ماه استفاده نمود زیرا احتمال عوارض آن که خود به شکل لکه های خاصی می باشد را افزایش می دهد .

 


کک مک (Freckle)
این نوع لکها بیشتردرکودکی ودرروی گونه ها وبینی ودرافراد با پوست روشن وبه ویژه درکسانی که موی قرمزدارند ؛ رخ می دهد . اندازه این نوع لکها کوچک بوده و تنها ازلحاظ زیبایی برای فرد ووالدین او اهمیت دارد . کک مک جنبه ‍‍‍ژنتیکی داشته وسابقه خانوادگی آن معمولاً درفرد مبتلا وجود دارد . دربرخی کشورها مانند کشورهای شمال اروپا بعلت شیوع بالا ،این حالت پوست کاملاً طبیعی محسوب شده وباعث مراجعه فرد به پزشک نمی گردد اما درمناطق دیگرکه شیوع آن بالا نیست می تواند باعث ناراحتی فرد گردد . این نوع لکها درتابستان بیشترشده ودرزمستان کاهش می یابد . کک مک معمولاً درابتدای کودکی افزایش یافته ودردوران پس ازبلوغ ثابت مانده ویا حتی کمی بهبودی نشان می دهد . داشتن پوست سفید وکک مکی یک نشانه حساس بودن به نورخورشید بوده وباعث افزایش خطرابتلا به سرطان پوست می باشد . افراد دارای این نوع پوست درمعرض آفتاب دچارآفتاب سوختگی شده وباید بطورمرتب ازضدآفتابهای مناسب استفاده نمایند .
جهت درمان کک مک می توان علاوه برضد آفتاب ازکرمهای لایه برداریا کرمهای حاوی ترتینویین استفاده نمود اما بعلت تحریک پوستی ایجاد شده توسط این نوع کرمها حتماً استفاده از آنها باید تحت نظرمتخصص پوست باشد . درمانهای دیگرشامل پیلینگ شیمیایی ، میکرودرمابری‍ژن و لیزر می باشد . ازکرمهای پوشاننده نیزمی توان جهت کمترنمایان شدن کک مک استفاده نمود . اما باید توجه داشت که کک مک یک حالت ژنتیکی پوست بوده وبا درمانهای گفته شده تنها می توان مدتی این ضایعات پوستی را کاهش داد اما احتمال عود مجدد آنها وجود دارد ولذا به افراد دچاراین حالت پوستی توصیه می شود با پوست خود کمی مدارا کنند وآن را بیماری ندانسته بلکه یک حالت ازپوست طبیعی به شمارآورند .

 

LENTIGO
لنتیگو لکه های قهوه ای رنگی است که معمولاً درسنین میانی به بالا درمناطقی مانند صورت وپشت دستها که بیشتر درمعرض آفتاب هستند ایجاد می شود . تعداد این ضایعات معمولاً زیاد بوده ومی تواند ازلحاظ زیبایی برای فرد مشکل ساز شود . این ضایعات نتیجه افزایش سلولهای رنگدانه ای (ملانوسیت) درلایه قاعده ای اپیدرم پوست می باشد . لنتیگوها دونوع می باشند یکنوع که دراثرتابش آفتاب شدید ایجاد می شود ودرسنین جوانی نیز بروزکرده وایجاد آن به شکل حاد می باشد ونوع دوم که به آن لنتیگوی پیری می گویند وفقط درسنین کهولت رخ داده وبعلت تابش نورخورشید درسالیان طولانی عمرفرد بوده وتدریجاً بروز می کند . لنتیگوها به سرطان پوست منجرنمی شوند (برخلاف کراتوز آکتینیک که می تواند به سرطان پوست ازنوع SCC تبدیل شود واین ضایعه نیز دراثرنورآفتاب ایجاد می شود .)

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز