وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

9 باور غیر منطقی درباره انتخاب همسر

موضوعی كه به طور وسیع در پیشینه تجربی كه در زمینه انتخاب همسر نادیده گرفته شده است مـــربـــوط بـــه نــقـــش و تـــأثــیـــر بـــاورهـــای شـخـصــی در فرآیند انتخاب همسر میباشد. از بررسی سوابق موجود در زمینه نقش باورها در انتخاب همسر، لارسن(1992) 9 باور غیر منطقی كه افراد اغلب درباره انـــتــخــــاب هــمــســــر دارنــــد را بــیــــان كــــرده اســــت.

""1- اعتقاد به اینكه من فقط میتوانم عاشق یك نفر باشم:شخصی كه دارای این عقیده است گمان میكند كه تنها یك نفر در دنیا برای ازدواج با او مناسب است. این تفكر بسیار شبیه این عقیده است كه ما جایی در دنیا همزاد و یا نیمه دومی داریم كه با ازدواج با او همه چیز به تكامل میرسد.این افكار غالباً غیرمنطقی هستند، چرا كه باید به هنگام روبرو شدن با تنها فرد به خصوص، او را شناخت.

""2- همسر كامل:اعتقاد به این تفكر كه "تا زمانی كه فردی كامل برای زندگی پیدا نكنم، نباید ازدواج كنم." كسی كه این اعتقاد را داشته باشد شاید برای تصمیم گرفتن برای ازدواج دچار محدودیت شود چرا كه هیچ فردی كامل نیست و شاید برای پیدا كردن چنین فردی باید زمانی طولانی صرف شود.

""3- تكامل خودكسی كه اینگونه فكر میكند و میگوید:"تا زمانی كه نتوانم به خودم به عنوان یك همسر اعتماد كنم، نباید ازدواج كنم." این اعتقاد نیز محدود كننده و غیر منطقی است از آن جهت كه هیچ كس كامل نیست و احساس كامل بودن به عنوان یك همسر را نخواهد داشت.

""4- ارتباط كامل:صاحب این عقیده این چنین میاندیشد:"ما باید قبل از ازدواج ثابت كنیم كه ارتباط مؤثری خواهیم داشت." توجه به فاكتورهای پیش بینی كننـده پیـش از ازدواج بسیار عاقلانه است. مانند ارتباط خوب و مهارتهای حل مشكـل و تشـابـه و همـانندی ارزشها و عقاید. جستجوی چنین ارتباطی و چنین همسری كه این مهارتها و قابلیتها را داشته باشد عاقلانه است.با این وجود ، از آنجا كه موفقیت در ازدواج را نمیتوان تضمین كرد، برای كم كردن محدودیت این تفكر میتوان اینگونه اندیشید كه هیچ راهی برای تضمین خوشبختی پیش از ازدواج میسر نمیباشد.

""5- تلاش بیشتر: این اعتقاد با این تفكر شكل میگیرد كه من با هركسی كه برای ازدواج انتخاب میكنم خوشبخت خواهم شد به شرط آنكه به قدر كافی تلاش كنم. تلاش زوجین برای حل مشكلات و مؤثر ساختن یك ازدواج، دو فرد بالغ و متفكر را میطلبد. از آنجا كه هر كسی آنقدر متمایل به حل مشكلات نخواهد بود، بنابراین كمیدقت در انتخاب همسر در ابتدا ضروری به نظر میرسد.

""6- عشق كافی است:فرد دارای این عقیده شاید چنین بگوید:"عاشق كسی شدن برای من دلیل كافی برای ازدواج است." در واقع اشخاص كمیهستند كه ازدواج را بدون عشق تصور كنند. اگر عشق به عنوان تنها معیار در نظر گرفته شود، سایر تواناییهای اساسی فردی و بین فردی از نظر دور خواهد ماند.

""7- همزیستی:این عقیده نیز چنین است؛ "اگر من و همسر آینده ام قبل از ازدواج با هم زندگی كنیم، شانس وخوشبختی مان را افزایش خواهیم داد."مرور سوابق همزیستی و موفقیتهای بعدی در ازدواج نشان داده است افرادی كه قبل از ازدواج با هم زندگی میكنند آمادگی بیشتری را برای نارضایتی از زندگی وجدایی در مقایسه با كــســـانــی كــه بــا هــم هـمــزیـسـتــی نـكــرده انــد، دارا میباشند.

""8- فرد مكمل و تضاد: در این نگرش شخص اینگونه میاندیشد: "من باید با كسی ازدواج كـنـم كـه خـصـوصـیـات شـخـصـیـتـی او متضاد با خصوصیات من باشد." اگر چه تفكر رایج مبنی بر آنكه افراد با خصوصیات كاملاً متفاوت میتوانند كامل كننده ضعفها و قوتهای یكدیگر باشند، اما فاكتورهای پیشبینی كننده موفقیت در ازدواج نشان میدهند كه قوی ترین عامل خوشبختی ، همانندی در ارزشها، نگرشها و خصوصیات شخصی است.

""9- انتخاب باید آسان باشد:این عقیده كه انتخاب یك همسر باید ساده باشد و این انتخاب حامل یك شانس و یا اتفاق است. بنابراین فرد شاید تصور كند كه برای انتخاب همسر به جای عمل كردن باید در انتظار یك اتفاق بماند. چنین فردی در انتظار شانسی برای دیدار و عشق در اولین نگاه است بدون آنكه از تفكر محتاطانه آمادگی لازم یا انجام عملی برای نزدیك تر شدن به هدف ازدواج كمك گرفته شود.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز