وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

استفاده از سمبوسه مفید است یا مضر؟

استفاده از سمبوسه مفید است یا مضر؟
مخلوط های گوناگونی که از فرآورده های گوشتی، سبزیجات یا سیب زمینی است در برش های نان لواش پیچیده و سرخ می شود، سمبوسه در حالی که این ترکیبات درون خمیر نان قرار گیرد به آن پیراشکی گویند.

ترکیبات نامرغوب در لقمه های هوسی
بسیاری از خانواده ها سمبوسه و پیراشکی مرغ و گوشت را سالم ترین و مقوی ترین نوع این لقمه ها می دانند و اغلب این نوع پیراشکی را برای کودکان می خرند، غافل از این که اغلب لقمه هایی که ترکیبات گوشتی آن درون نان یا خمیر ضخیم قرار می گیرد به دلیل آن که در مدت زمانی کوتاه سرخ می شود به طور کامل مغز پخت نشده و احتمال بیماری زایی و مسمومیت زایی بالایی بخصوص در کودکان دارد.

از سوی دیگر به دلیل آن که اغلب این محصولات به دلیل افزودنی ها و سبزیجات معطر و برشته شدن در روغن ترد و لذیذ می شوند، برخی تهیه کنندگان غیرمتعهد از این موضوع سوء استفاده کرده و محتویات این محصولات را با نامرغوب ترین فرآورده های گوشتی که گاهی تاریخ مصرف گذشته دارد در روغن های گریس شده ناسالم سرخ می کنند و از همه بدتر پشت ویترین های شیشه ای در مجاورت لامپ های پرحرارت یا نور خورشید قرار می دهند. لقمه هایی که به دلیل دارا بودن فرآورده های گوشتی فساد پذیربوده و باید پس از تولید بلافاصله در یخچال نگهداری شود!
 
این را هم بدانید روغن جذب شده در نان و خمیر انواع سمبوسه و پیراشکی های گوشتی، کرمدار و شکری در مجاورت با نور، حرارت و هوا سریع تجزیه و تبدیل به ترکیبات سرطانزا می شود. تغییر رنگ طلایی خمیر پیراشکی یا نان سمبوسه به رنگ قهوه ای تیره نشان دهنده ایجاد ترکیب سرطان زای آکریلامید است که مهم ترین عارضه آن صدمه به کبد و ناباروری است.

پیراشکی تنوری بهتر است
از آنجا که خمیر پیراشکی از آرد تهیه می شود و اغلب با جوش شیرین یا مواد بهبود دهنده پفکی و اسفنجی می شود و بر میزان خلل و فرج آن افزوده می شود، در حین سرخ شدن، روغن زیادی را به خود جذب کرده و پس از برشته شدن به هیچ روشی نمی توان روغن مازاد آن را خارج کرد. از سوی دیگر اگر این لقمه ها حاوی سبزیجاتی چون کدو، بادمجان، سیب زمینی و قارچ باشد در مقایسه با دیگر پیراشکی ها روغن بیشتری جذب کرده و پرکالری تر می شود.

حال اگر سمبوسه یا انواع پیراشکی به صورت خانگی و از مواد اولیه سالم تهیه و به وسیله فر یا به صورت تنوری پخته شود گزینه مناسب تری است. اما همیشه به یاد داشته باشید تعادل در مصرف خوراکی های هوسی یک نکته کمک کننده برای داشتن یک برنامه غذایی سالم است.