وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سخنان متخصص تناسب اندام درباره لیپوساکشن!

سلول‌های چربی: امروز رو بچسب، تا فردا خیلی مانده!


بعضی‌ها فکر می‌کنند که لیپوساکشن تنها راه برای از بین بردن همیشگی چربی‌ها بدن است.خانم مارتیکا هینر در این زمینه پاسخ می‌دهند!

 


Q: اگر بعد از گرفتن رژیم و یا ورزش‌های منظم تنها حجم سلول‌های چربی بدنم  کاهش یابد، و کاملا از بین نرود، ،  سلول‌های چربی ام همچنان باقی بمانند و مستعد چاقی دوباره باشند، آیا می‌توانم برای آخرین راه برای از بین بردن چربی‌های بدنم از لیپوساکشن استفاده کنم؟

 


A: خیر! باید به خاطر داشته باشید ساکشن راه حل معقولی برای از بین بردن چربی‌های بدن نیست. هنوز مباحث حل نشده بسیاری در این مورد وجود دارد ، که چگونه وزن فرد کاهش می‌یابد و اینکه آیا دوباره چاق می‌شود یا خیر؟ دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که این راه برای کاهش وزن راه مناسبی باشد، برخی از محققان هنوز بر این تاکید دارند که روش سالم زندگی کردن ، کنترل کالری دریافتی بدن و ورزش‌های منظم بهترین راه برای کاهش وزن است.

کمتر از بیست سال قبل، سلول‌های چربی به عنوان بهترین منبع ذخیره انرژی در بدن شناخته می‌شد. اما در سال 1994 ، با کشف هورمونی به نام لپتین، که باعث ایجاد سلول‌های چربی می‌شد،‌ به چربی و سلول‌های آن نگاه جدیدی ایجاد شد. یک حقیقت شوکه کننده ! که مطمئنا پس از شنیدن آن سر شما به دوران می‌افتد- امروزه دیگر بافت‌های چربی خود به عنوان یک ارگان شناخته می‌شوند ، نه بافتی که به سلول‌های دیگر چسبیده باشد.

 

  
حتی جالب تر اینکه:

 

آن‌ها که شکم‌های بزرگی دارند، آنهایی که گونه‌های گوشتالودی دارند، همه جزو آن دسته‌اند که غدد ترشح چربی شان پرکار است – مثل کسانی که غده تیروئید یا غدد پانکراس شان دچار اختلال شده- به خاطر اینکه غدد چربی هورمون ترشح می‌کنند و دیگر عواملی که از اشتها و ایجاد تعادل در دیگر قسمت‌های بدن گرفته تا حساسیت‌های انسولین و تورم و التهاب که نقش مهمی در بدن ایفا می‌کنند همه تحت تاثیر این غدد هستند. در پانزده سال اخیر از زمانیکه اولین هورمون چربی شناخته شد، حدود 50 نوع پروتئین و دیگر عوامل بیولوژیکی که چربی ترشح می‌کنند نیز به دنبال آنها کشف شدند. – این اطلاعات که در مجله پزشکی مرض چاقی در سال2007  منتشر شده قابل رویت است.

 


خب وقتی که قسمت بزرگی از این چربی‌ها را ببرید فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ هنوز هیچ کس از عواقب آن کاملا مطمئن نیست. هنوز سئوالات بسیاری مانده تا پاسخ داده شود.

 


آیا لیپوساکشن برای افراد فربه و چاق مفید است؟

 

از زمانیکه مشخص شد چاقی درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بالا می‌برد و همچنین کسانی که چاق هستند بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرند این سئوال مطرح شد که آیا لیپوساکشن برای این نوع افراد مفید است یا خیر؟
وقتی چربی بر اثر رژیم غذایی و یا تمرینات ورزشی کاهش می‌یابد عوامل سوخت و ساز بدن شروع به بهبود و اصلاح می‌کنند مانند حساسیت‌های انسولینی، اما لاغری که بواسطه عمل لیپوساکشن ایجاد شود این مزایا را به دنبال ندارد. در سال 2008 مطالعه ای در مجله چاقی انجام شد ؛ در این پرونده زنان فربهی که عمل لیپوساکشن انجام داده بودند مورد مطالعه قرار گرفته بودند. کسانی که در نتیجه این عمل دست کم 20 پوند وزن شان کاهش یافته بود. تحقیقات اولیه روی 15 خانم بعد از 10 هفته عمل لیپوساکشن انجام گرفت.علیرغم اینکه 16 درصد وزن کلی بدنشان کاهش یافته بود، و در حدود 23 درصد چربی‌های شکمشان برداشته شده بود، هیچ کدام از نتایجی که در بالا در نتیجه کاهش وزن طبیعی گفته شد در این خانم‌ها دیده نشد. مثل کاهش حساسیت انسولینی، تصلب شراین، فشار خون و مقدار انسولین موجود در بدن؛

 


محققان نتیجه گرفتند که یکی از عوامل این قضیه شاید این باشد که قسمتی که مورد عمل جراحی قرار گرفته دو ماه طول می‌کشد تا التهاب ناشی از جراحی ترمیم شود. پس در حدود  7 ماه بعد هفت خانم را دوباره مورد آزمایش قرار دادند، و باز هم در حدود دو س تا چهار سال ؛ حتی زنانی که مقدار قابل توجهی از وزن شان کاهش یافته بود،  هیچ کدام از عوامل ریسک بیماری شان اصلاح نشده بود. به عبارت دیگر، این خانم‌ها حتی از خانم‌های دیگری که رژیم طبیعی می‌گیرند نیز وزن بیشتری کم کرده بودند ، اما کمتر از آنها نتیجه گرفتند.

 


دلایل بسیاری وجود دارد، در عمل لیپوساکشن چربی‌های ظاهری و سطحی بدن از بدن شخص خارج می‌شود در صورتی که شخصی که رژیم طبیعی می‌گیرد، کاهش وزن اش بدلیل از بین رفتن چربی‌های مضر بدن اوست. تمرین‌های ورزشی و رژیم غذایی، از مناسب ترین راه‌های کاهش وزن هستند.
مطالعات نشان داده افرادی که بر اثر عمل جراحی لیپوساکشن وزن کم می‌کنند، احتمال برگشتن چربی‌هایشان در قسمتی از بدن شان که مورد جراحی قرار گرفته بیشتر از بقیه افراد است. اما اگر کسانی که رژیم طبیعی گرفته‌اند وزن شان دوباره زیاد شود در قسمت‌های مختلف بدن این اتفاق می‌افتد. مانند شکم، گونه‌ها، بازوها و باسن و سینه؛علیرغم اینکه این سلول‌های چربی ارگان‌هایی هستند که در بدن ما وظایف دشواری دارند،  با این حال مخزنی از کالری‌های اضافه ما به شمار می‌روند. بنابراین، بعد از عمل لیپوساکشن اگر باز هم بیش از‌اندازه بخورید و فعالیت‌های ورزشی انجام ندهید، انرژی و کالری‌های مازاد  در نقاطی از بدن شما ذخیره می‌شوند. شاید خیلی از خانم‌ها از داشتن سینه‌های بزرگ خوشحال باشند، اما شما نمی‌دانید که بعد از خوردن غذای زیاد چربی‌های اضافه در کدام قسمت بدن‌تان ذخیره می‌شود.شاید این چربی‌ها مستقیم به سمت ران‌ها ، زیر گلو و یا باسن‌تان برود. 


با وجود اینکه عمل لیپوساکشن بی ضرر به نظر می‌رسد، اما تاثیرات بلند مدت زیادی روی سلامتی و بازگشت دوباره چربی‌ها دارد. اگر بازگشت چربی اتفاق بیفتد، کار زیادی از دست شما برنمی آید تا دوباره از شر آنها خلاص شوید. سئوال این است ، با ریسک‌های بسیاری که این عمل دارد و همچنین از نظر سلامت جسمی منافع زیادی نیز در بر ندارد، چرا برای کاهش وزن مان از رژیم‌های غذایی مناسب و فعالیت‌های ورزشی استفاده نکنیم؟ تحقیقات نشان داده که راه عاقلانه تر این است که به جای هزینه کردن مقدار هنگفتی پول برای عمل لیپوساکشن، با تمرین‌های ورزشی به صورت فردی یا باشگاهی، و اصلاح عادات غذایی برای کاهش وزن مان اقدام کنیم.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره