وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کاهش 42 درصدی قیمت خودروهای صادراتی

قیمت هر خودروی صادراتی در سه ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش 42 درصدی را تجربه کرد.

بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران در این مدت، قیمت هر خودروی صادراتی به کمی بیش از پنج هزار دلار رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.
به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو در پی شدت گرفتن بحران های مالی جهان و رسیدن این بحران به خودروسازان موجب شد تا کشورهای هدف به منظور حمایت از خودروسازان داخلی خود، افزایش تعرفه واردات خودرو و استفاده از روش های تشویقی برای خرید خودروهای داخلی را در دستور کار قرار دهند تا به این طریق بتوانند خودروسازان خود را از گزند بحران جهانی مصون بدارند. همچنین اعمال روش های تشویقی موجب شد تا صادرکنندگان خودرو برای حفظ بازارهای صادراتی قیمت محصولات خود را در سایر کشور ها کاهش دهند، اجرای این روش از سوی خودروسازان موجب شده تا ظاهرا خودروسازان داخلی نیز روش کاهش قیمت را در دستور کار خود قرار دهند.
اما بر خلاف این گفته کارشناسان و آمار گمرک ، معاونین صادرات دو شرکت ایران خودرو و سایپا معتقدند که در سال جاری محصولات صادراتی هیچ کاهش قیمتی نداشته و کاهش به وجود آمده به دلیل تغییر سبد صادراتی شرکت های خودروساز طی ماه های گذشته بوده است.
به گفته فیض بخش، معاونت صادرات ایران خودرو توقف صادرات پژو 206 sd و جایگزینی «روا» برای صادرات موجب کاهش سبد قیمتی خودروهای صارداتی شد ، اما با آغاز صادرات این خودرو از هفته گذشته می توان گفت سبد قیمتی محصولات صادراتی مجدد افزایش خواهد یافت. به گفته فیض بخش، سال گذشته بیش از 40 درصد صادرات خودرو از کشور به پژو 206 sd اختصاص داشته؛ از سوی دیگر قیمت این خودرو 40 درصد نسبت به سایر خودروهای صادراتی گران تر است که طبیعتا حذف آن روی قیمت خودروهای صادراتی تاثیر می گذارد.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز