وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

10 درصد از کل سقوط های جهانی توپولف ، در ایران

با سقوط هواپیمای توپولف 154 متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین " در سانحه دلخراش چهارشنبه هفته گذشته و کشته شدن 168 تن از هموطنانمان در این سانحه بار دیگر موضوع ایمنی پروازی در ایران ،تحریم های بین المللی علیه صنعت هوانوردی کشور ، آمار بالای سوانح هوایی در ایران ، ایمن نبودن هواپیماهای روسی به ویژه هواپیمای توپولف و… سوژه داغ رسانه ها و محافل عمومی و خصوصی شده است.
این بحث ها پس از یک هفته تمام می شوند و تنها چیزی که برای خانواده های مصیبت دیده و عزیز از دست داده در این حادثه باقی خواهد ماند درد جانکاه دوری عزیزانشان است که تا آخر عمر آنها را خواهد آزرد .
بدون شک کشور ما از لحاظ آمار حوادث و سوانح هوایی و زمینی یکی از غیر ایمن ترین (و احتمالا غیر ایمن ترین ) کشور دنیا است و کافی است به آمار حدود 30 هزار کشته سالانه در جاده های کشور نگاهی بیندازیم و از سوی دیگر به آمار 11 مورد سانحه هوایی در 9 سال گذشته نظری بیفکنیم تا قلبمان قبل از رهسپار شدن به سفری زمینی و یا اوج گرفتن برای یک سفر هوایی بلرزد .
اما مقامات وزارت راه و ترابری و سازمان هواپیمایی کشوری نظر دیگری دارند و درباره ایمن نبودن سفرهای هوایی و زمینی با مطبوعات و منتقدان هم نظر نیستند .
آنها اتفاقات را بیشتر ناشی از بدشانسی می دانند و به ضریب خطای بالای عامل انسانی در کشورمان انگشت گذارده و معتقدند که بسیاری از تلفات جاده ای و هوایی در کشور ناشی از ضریب بالای خطای انسانی است.
اما باید ببینیم آمار چه می گوید . برای راستی آزمایی اظهارات مقامات مسئول وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری بهتر است نگاهی به آمارهای رسمی بیندازیم .
مثلا درباره هواپیمای توپولف – 154 که این روزها و پس از سوانح روی داده در کشورمان به " تابوت هوایی " شهره شده است می توان به اطلاعات رسمی از منابع روسی که سازنده این هواپیما هستند نگاهی انداخت.
از سال 1970 تا کنون بیش از 1000 توپولف تولید شده که 40 فروند آن دچار سانحه هوایی شده و سقوط کرده است که از این مقدار 10 در صد (4 هواپیمای توپولف ) آن در ایران اتفاق افتاده است.

روس ها معتقدند که این رقم سقوط استاندارد است و با هواپیماهای بویینگ 727 و 737 برابری می کند.
در 16 سال گذشته که بیش از 15 سانحه هوایی دلخراش داشته ایم که 4 مورد از آنها هواپیمای توپولف -154 روسی بوده است که در اثر این 4 سانحه 450 تن از هموطنانمان جان خود را از دست داده اند .
3 مورد از 4 مورد سقوط هواپیما در شرکت ایران ایر تور بوده است که 10 فروند هوپیمای توپولف در ناوگان خود دارد.
روس ها خود مدعی اند که حجمی نزدیک به نصف هواپیماهای شرکت های هوایی داخلی و بین المللی این کشور از هواپیماهای توپولف است و آنها از ایمنی این هواپیما چیزی کم نگذاشته اند.
در لیست سیاه اتحادیه اروپا هم که ممنوعیت پرواز شرکت های هواپیمایی بر فراز کشورهای عضو اتحادیه اروپا را شامل می شود که شامل 200 شرکت هواپیمایی است هیچ نامی از شرکت ایران ایر تور یا شرکت کاسپین که دارای توپولف هستند ، نیست.
از سوی دیگر روس ها معتقدند با وجودی که هواپیماهای توپولف روسی از نظر آلودگی صوتی ، مصرف سوخت و استانداردهای محیطی و اکولوژیک قابل مقایسه با هواپیماهای مدرن غربی نیستند و در این زمینه از تکنولوژی قدیمی تری استفاده می کنند اما به لحاظ ایمنی پروازی در حد قابل قبولی هستند.

با این حال ، نگاهی به آمار سقوط در ایران ،نشان می دهد در بین هواپیماهای مسافربری ،توپولف در ایران ، پیشتاز سقوط است(سی 130 که در زیر آمده ، اصولا مسافربری نیست)؛ آمار زیر سهم هر انواع هواپیماها در سقوط های کشورمان را مشخص می کند:
سی 130پنج مورد
توپولف 4 مورد
بویینگ 3 مورد
فوکر 3 مورد
آنتونوف 2 مورد
ایلیوشن 2 مورد
فالکن 2 مورد
ایرباس 1 مورد
یاک 1 مورد
جت اف 4 یک مورد
جت لاکهید 1 مورد
اما واقعیت دیگری نیز هست و آن این است که سوانح هوایی در کشور ما در مقایسه دو دهه 1370 و 1380 افزایش قابل ملاحظه ا ی یافته و آمار سوانح هوایی در کشور در دهه 1380 تقریبا چیزی قریب به دو برابر ( در مقام مقایسه با دهه 1370 )افزایش یافته است .
نتیجه اینکه علی رغم اینکه بنا به اظهار نظر مقامات مسئول و نگاهی به آمارهای رسمی منابع جهانی و روسی و… به نظر می رسد ایراد کار از این یا آن هواپیما نیست اما کسی پاسخ نمی دهد که چرا سوانح هوایی در کشور ما در دهه گذشته دوبرابر شده است.

تاریخچه تلخ سقوط

در پایان هر چند یاد آوری آن ذکر مصیبت بوده و چندان خوشایند نیست اما برای اطلاع دقیق از سوانح هوایی 3 دهه گذشته در کشورمان نگاهی به آمارهای آن می اندازیم :
۲۶ نوامبر ۲۰۰۷ برابر با ۵ آذرماه ۱۳۸۶: یک فروند هواپیمای نظامی اف-۴ فانتوم ارتش ایران به علت نقص فنی در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشین آن کشته شدند.
۲۷ نوامبر ۲۰۰۶ برابر با ۶ آذرماه ۱۳۸۵: یک فروند هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه ۳۶ نفر کشته و ۲ نفر زخمی شدند.
۱سپتامبر ۲۰۰۶ برابر با ۱۰ شهریور ۱۳۸۵: سقوط هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایر تور در فرودگاه مشهد. این هواپیما در مسیر بندر عباس-مشهد در حال حرکت بود. این هواپیما حامل ۱۴۸ مسافر بود. در این حادثه ۲۸ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.
۹ ژانویه ۲۰۰۶: یک هواپیمای فالکن-۲۰ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال غرب ایران سقوط کرد و تعدادی از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، کشته شدند.
۶ دسامبر ۲۰۰۵ برابر با ۱۵ آذر ۱۳۸۵: یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روی منطقهای مسکونی در تهران سقوط کرد که بیش از ۱۱۰ کشته برجای گذاشت.
۱ اردیبهشت ۱۳۸۴ : یک فروند بوئینگ ۷۰۷ هواپیمایی ساها که در مسیر کیش- تهران در حرکت بود در فرودگاه مهرآباد از مسیر منحرف شد و وارد رودخانه کن شد. در این حادثه یک نفر کشته شد.
۱۰ فوریه ۲۰۰۴ یک فوکر- ۵۰ در هنگام فرود آمدن در فرودگاه شارجه به زمین برخورد کرد و ۴۳ نفر از ۴۵ مسافر آن کشته شدند.
۱۹ فوریه ۲۰۰۳ : یک ایلیوشین-۷۶ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب شرق ایران سقوط کرد و تمام ۲۷۶ سرنشین آن جان باختند.
۱۲ فوریه ۲۰۰۲:هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایر تور در نزدیکی خرمآباد با کوه برخورد کرد و ۱۱۹ نفر کشته شدند.
۱۷ می ۲۰۰۳: هواپیمای یاک-۴۰از شرکت فراز قشم در نزدیکی ساری سقوط کرد و طی آن ۳۰ نفر از جمله رحمان دادمان وزیر راه، کشته شدند.
۲فوریه ۲۰۰۰: یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران در فرودگاه مهرآباد با یک ایرباس A300 در حال توقف، تصادف کرد و همه ۸ سرنشین هواپیمای سی-۱۳۰ کشته شدند.
۱۳ مارس ۱۹۹۷: یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران در دزفول سقوط کرد و ۸۶ سرنشین آن کشته شدند.
۳ مارس ۱۹۹۷: یک فروند هواپیمای فالکن-۲۰ ارتش ایران در اردبیل سقوط کرد و همه ۴ سرنشین آن کشته شدند.
۵ ژانویه ۱۹۹۵: هواپیمای جت لاکهید ارتش ایران در نزدیکی اصفهان چند دقیقه پس از برخاستن از پایگاه شهید بابایی، سقوط کرد و همه ۱۲ سرنشین آن از جمله سرلشکر منصور ستاری ، فرمانده نیروی هوایی ارتش، کشته شدند.
۹ ژوئن ۱۹۹۶: بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر در فرودگاه رشت دچار سانحه شد و در اثر آن ۴ نفر کشته شدند.
۱۰ اکتبر ۱۹۹۴: هواپیمای فوکر-۲۸ شرکت هواپیمایی آسمان که در مسیر اصفهان به تهران در حرکت بود در کوههای کرکس در نزدیکی نطنز سقوط کرد و همه ۶۶ سرنشین آن کشته شدند.
۱۵ نوامبر ۱۹۹۳: هواپیمای آنتونوف-۱۲۴ در نزدیکی کرمان سقوط کرد و همه ۱۷ سرنشین آن کشته شدند.
۸ فوریه ۱۹۹۳: هواپیمای توپولوف -۱۵۴ شرکت ایران ایر تور با یک هواپیمای سوخو-۲۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نزدیکی تهران تصادف کرد. در این حادثه ۱۳۴ نفر کشته شدند.
۲۶ آوریل ۱۹۹۲: هواپیمای فوکر-۲۷ ارتش ایران در نزدیکی ساوه سقوط کرد و ۳۹ سرنشین آن کشته شدند.
۲۴ می ۱۹۹۱: هواپیمای ایلوشین-۷۶ در نزدیکی کرمانشاه سقوط کرد و ۴ سرنشین آن کشته شدند.
۲ نوامبر ۱۹۸۶: یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران در زاهدان سقوط کرد و ۹۸ سرنشین آن کشته شدند.
۳ ژوییه ۱۹۸۸ هواپیمای ایرباس A-300 در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر، بهوسیله ناو جنگی وینسنت آمریکا در خلیج فارس هدف قرار گرفت و تمام ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند.
۲۹ سپتامبر ۱۹۸۱: یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران در کهریزک سقوط کرد و ۸۰ سرنشین آن کشته شدند.
۲۱ ژوئن ۱۹۸۰ : هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر که در مسیر مشهد-تهران حرکت میکردسقوط کرد و ۱۲۸ نفر از سرنشینان آن کشته شدند.