وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هنری که همه باید بدانند

هنری که همه باید بدانند

همه ما روزانه ارتباط‏های مختلفی را با افراد برقرار می‏کنیم. ارتباط با همکار، همسر، فرزند، پدر و مادر و…

سوال اینجاست: چه نوع ارتباطی صحیح است و آیا کلیدی برای داشتن یک ارتباط موثر که باعث شود ما را دوست داشتنی‏تر کند و بعلاوه عشق به خود را در ما تقویت کند وجود دارد؟ افراد در دوران نوجوانی به همراه بودن با همسالان نیاز فراوانی دارند و حال آنکه بسیارند نوجوانانی که در برقراری ارتباطی صمیمی و سالم ناتوانند و احساس شکست می کنند.

برای ایجاد یک ارتباط سالم و تاثیرگذار عوامل بسیاری دخیلند ، لازم است که در گفتار خود از کلمات واضح وسلیس استفاده کنیم. کلام ما بار عاطفی مثبت داشته باشد. زبان بدن را با کلام خود هماهنگ نموده و در بهبود انتقال پیام، از آن بیشتر بهره‏مند شویم. همچنین در مواقع نیاز به اطلاعات از مخاطب خود، بهتر آن است که از جملات خبری به جای پرسشی استفاده نمایید. به عنوان مثال به جای «دیروز چه ساعتی به منزل آمدی» بگوییم «فکر می‏کنم پیش از آنکه بیایی رفته بودم»

افراد جرات مند معتقدند که هم خود و هم دیگران موجوداتی ارزشمندند و به امور از موضع برنده- برنده نگاه می‏کنند

اما در کنار همه این عوامل باید بدانید که نفوذ در دل‏ها آموختنی است کسی که نتواند در جهان ارتباطات، ارتباط موثر بگیرد راز نفوذ در دل‏ها را از دست داده است. و راز این نفوذ و موفقیت، ارتباط موثر با خود و دیگران است. رکن اصلی هر ارتباط موفق ارتباط با خود است. وقتی ما درون خود و در خلوت و تنهایی خویش، وجودمان را بی‏ثمر بدانیم خود را زیبا ندانیم، خود را گوشه‏گیر و بی‏هنر فرض کنیم آیا می‏توانیم در عالم بیرون از ذهن با افراد دیگر ارتباط مفیدی بگیریم؟

روی صحبت ما با شما دوستان جوان است. فکر می‏کنید برای ‏آنکه فرضیات و تصورات مثبت و سالمی را در ذهن خود بسازید به چه ابزاری نیازمندید؟ احترام به خود و البته احترام به حریم شخصی دیگران. اما پاسخ به این سئوال که تا چه حد شما موظفید این دو حریم را حفظ کنید. و هر یک را در زمانی خاص قربانی دیگری کنید. پاسخ خود را در نوعی سبک ارتباطی به نام سبک ارتباطی جرأت‏مند می‏توانید پیدا کنید. آیا باید از کلیه حقوق خود بگذریم و نیازمان را نادیده بگیریم. تا مبادا حقی از فردی ضایع شود؟

در پاسخ به این سوال با سه گروه از جوانان مواجهیم. عده‏ای که خودخواه به نظر می‏رسند و به حقوق دیگران بی‏توجه و در قبال عقاید دیگران بسیار غیرقابل انعطاف هستند و رفتارهای پرخاشگرانه ابراز می‏کنند.

                                                                                 **********

نقطه مقابل این گروه، افرادی هستند که برای خود احترام پایینی را قائلند. عقاید خود را بیان کردنی نمی‏دانند و بیش از حدلازم عذرخواهی می‏کنند.

                                                                                 **********

اما گروهی نیز هستند که ما آنها را با روحیه ابراز وجود و جرأت‏مند می‏خوانیم. موفق‏ترین شیوه ارتباطی این روش است. این افراد علاوه بر قائل‏مندی احترام خاص برای خود، برای دیگران هم ارزش و حقوقی را در نظر دارند. مسئولیت‏پذیرند توانایی خود را باور دارند. در زمان مناسب افکار و نظرات خود را بیان می‏کنند. به دلایلی مثل «اگر ناراحت بشه چی؟ و یا اگر بگم ممکنه با من مخالفت بشه» از اظهار عقاید خود باز نمی‏مانند. در عین قاطع و ملایم بودن نیاز دیگران را نیز درک می‏کنند و در قبال درخواست‏های غیرمنطقی آنها از تکنیک: «ای کاش می‏توانستم …، اما … ، متاسفم» استفاده می‏کنند.

آیا شما احساسات و ترجیحات خود را به روشنی به دیگران بیان می كنید؟

آیا شما درصورت نیاز، ازدیگران كمك درخواست می كنید؟

آیا شما خشم وعصبانیت را به نحو مناسب ابرازمی دارید؟

آیا وقتی متفاوت ازدیگران فكر و احساس می كنید، عقاید خود را داوطلبانه بیان می دارید؟

آیا شما وقتی نمی خواهید كاری انجام دهید می توانید «نه» بگوئید؟

 

دوستان خوب و همراه: در نظر داشته باشید که اگر روابط خود را از عواطف مثبت سرشار نمایید. در مواقع لزوم می‏توانید بدون ترس از رنجش دیگران به نیازهای منطقی خود دست یابید.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره