وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

حذف نمره از كارنامه دانش‌آموزان اول و دوم

نتایج به دست آمده از این پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه ارزشیابی توصیفی باعث كاهش اضطراب دانش‌آموزان، افزایش انگیزه تحصیل و عمیق‌تر شدن یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.


فارس: معاون آموزش و نوآوری سازمان آموزش و پرورش خوزستان گفت: در سال تحصیلی آینده صددرصد دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و 30 درصد دانش‌آموزان كلاس دومی شامل 130 هزار نفر زیر پوشش نظام ارزشیابی توصیفی قرار می‌گیرند.

سید بهزاد علوی افزود: تا سال تحصیلی 93-92 همه پایه‌ها زیر پوشش كامل طرح ارزشیابی توصیفی و حذف نمره از كارنامه تحصیلی قرار می‌گیرند.

وی افزود: از علل عمده تغییر نظام ارزشیابی تحصیلی در دوره ابتدایی می‌توان به تبدیل ‌شدن امتحان به هدف به جای استفاده از آن به عنوان یك ابزار برای كمك به یادگیری دانش‌آموزان، توجه و تاكید بیش از حد بر استفاده از آزمون‌های مداد كاغذی در سنجش و ارزشیابی و كم‌توجهی به سایر روش‌های سنجش و گرایش دانش‌آموزان در حفظ مطالب و مورد غفلت قرار گرفتن یادگیری‌های عمیق و مهم اشاره كرد.

علوی ادامه داد: تحمیل اضطراب و تنش نامطلوب در دانش‌آموزان و بر هم زدن آرامش و بهداشت روانی آنان در فرایند یاددهی و یادگیری، گرایش به نتیجه‌گرایی و نادیده گرفتن ارزش‌ها، محدود كردن نقش دانش‌آموزان و اولیا در فرایند سنجش و ارزشیابی و وادار كردن آنان به انفعال در این فرایند، تفكیك ناخواسته بین سنجش و ارزشیابی با یادگیری و كاهش دادن ارزش و اهمیت نظام سنجش و ارزشیابی تحصیلی در حد بازبینی از دیگر دلایلی هستند كه باعث تغییر نظام ارزشیابی تحصیلی شدند.

وی تصریح كرد: این طرح در سال 81 با بررسی و مطالعه پیشنهادات شورای عالی در خصوص اصلاح نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی آغاز و حدود پنج سال به‌صورت آزمایشی اجرا شد و در این دوران پژوهش‌های مختلفی در این خصوص صورت گرفت.

معاون سازمان آموزش و پرورش خوزستان افزود: نتایج به دست آمده از این پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه ارزشیابی توصیفی باعث كاهش اضطراب دانش‌آموزان، افزایش انگیزه تحصیل و عمیق‌تر شدن یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.

علوی خاطرنشان كرد: در سال تحصیلی گذشته 30 درصد كلاس‌های اولی‌ها در خوزستان زیر پوشش طرح مذكور قرار گرفتند و برای سال آینده صددرصد پایه اول و 30 درصد پایه دوم زیر پوشش قرار می‌گیرند به طوری‌كه تا سال تحصیلی 93-92 تمامی پایه‌های تحصیلی از طرح ارزشیابی توصیفی برخوردار شوند.

این مسئول در تعریف این طرح گفت: ارزشیابی توصیفی رویكردی در ارزشیابی تحصیلی تربیتی است كه از طریق آن اطلاعات لازم، معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه‌جانبه فراگیران در ابعاد یادگیری با استفاده از ابزار و روش‌های مناسب در طول فرایند یاددهی و یادگیری به دست می‌آید تا بر اساس آن‌ها بازخوردهای مورد نیاز برای كمك به یادگیری بهتر فضای روانی عاطفی مطلوب‌تر برای دانش‌آموزان و اولیای آنان ارائه شود.

وی از جمله اهداف نظام ارزشیابی توصیفی را اصلاح، بهبود و ارتقای فرایند یاددهی و یادگیری در كلاس، مدرسه و خارج از آن عنوان كرد و گفت: فراهم‌نمودن زمینه مناسب برای پرهیز از كمی‌گرایی صرف در ارزشیابی تحصیلی تربیتی، تاكید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تاكید بر محتوای كتاب‌ها، ارتقای جایگاه ارزشیابی فرایندی و بهره‌گیری از نتایج آن در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان، كمك به رشد متعادل و همه‌جانبه شخصیت دانش‌آموزان با افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی و یادگیری و تقویت مشاركت دانش‌آموزان و اولیای آنان در فرایند ارزشیابی تحصیلی تربیتی از دیگر اهداف این نظام به شمار می‌رود.

علوی به برنامه‌های این معاونت برای اجرای ارزشیابی توصیفی اشاره داشت و بیان كرد: در راستای اجرای بهتر این نظام می‌توان به تشكیل كمیته راهبردی و سیاست‌گذاری برای اجرای مطلوب برنامه در سطح سازمان، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه همه مدیران مدارس ابتدایی شهر و روستا، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره آموزشی برای حدود 6 هزار نفر از معلمان پایه‌های اول و دوم دبستان و برنامه‌ریزی برای برگزاری كارگاه‌های آموزشی ویژه اولیای دانش‌آموزان اشاره كرد.