وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هشدار در مورد همه گیری آنفلوآنزای خوکی در ایران

رئیس مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: همه گیری بیماری آنفلوانزای خوكی قطعاً در ایران رخ میدهد، دیرترین زمانی كه باید منتظر آن باشیم پاییز است، این بیماری طی 2 سال حداقل 10 میلیون نفر را در ایران مبتلا میكند و حداقل 105 هزار قربانی میگیرد.

به گزارش سلامتیران، محمد مهدی گویا امروز در همایش آنفلونزای خوكی در انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: آنفلوانزای معمولی در هنگام همه گیری 5 تا 15 درصد جامعه را درگیر میكند در حالی كه آنفلونزای خوكی هنگام پاندمی 22 تا 33 درصد جامعه را درگیر خواهد كرد.

وی افزود: تب بالا به مدت طولانی بیش از 3 روز به ویژه اگر همراه حال بد عمومی باشد، تنگی نفس، درد یا احساس فشار در قفسه سینه یا شكم، سرگیجه ناگهانی و استفراغ شدید یا مداوم و بهبود علائم آنفلونزا در ابتدا و عود ناگهانی تب و سرفه شدید از مهمترین علائم آنفلوانزای خوكی محسوب میشود.

گویا تصریح كرد: تغییر رنگ كبود یا خاكستری پوست، عدم توان نوشیدن مایعات به میزان كافی، اختلال سطح هوشیاری به طوری كه كودك به سختی از خواب بیدار شود نیز از مهمترین علائم این عارضه در كودكان است.

وی درباره تفاوت آنفلونزای انسانی و آنفلونزای خوكی بیان داشت: آنفلونزای اصلی انسانی معمولاً وسط زمستان روی میدهد و جمعیت خاصی از قبیل افراد مسن را در معرض خطر بیشتر قرار میدهد در حالی كه آنفلوانزای خوكی فصل خاصی برای گسترش ندارد و متأسفانه جوانان گروههای خطر این بیماری محسوب میشوند.

وی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت در زمان همه گیری آنفلوانزای خوكی گفت: در زمان همه گیری 98 درصد بیماران خدمات بهداشتی و درمانی را خارج از بیمارستان دریافت خواهند كرد و تنها یك تا 2 درصد بیماران نیاز به بستری دارند.

گویا اضافه كرد: 10 تا 30 درصد افرادی كه بستری میشوند ممكن است نیاز به icu داشته باشند و پیش بینی میشود یك تا 2 درصد افراد مبتلا به این بیماری فوت كنند.

وی خاطر نشان كرد: زمان همه گیری آنفلونزای خوكی در كشور غیر قابل پیش بینی است و نمیتوان منتظر زمستان بود اما دیرترین زمان همه گیری آنفلونزای خوكی در كشور فصل پاییز است.

وی با اشاره به موجهای مختلف آنفلونزای خوكی یادآور شد: ایران حداقل دو سال گرفتار همه گیری آنفلونزای خوكی خواهد بود و هر موج این عارضه 6 تا 8 هفته به طول می انجامد و سپس فروكش مینماید و دوباره موج جدیدی با فواصل 2 تا 3 ماه دوباره آغاز میشود كه باید در نظر داشت شدت بیماری در موجهای بعدی افزایش خواهند یافت.

گویا افزود: در بین كشورهای آسیایی، تایلند و ژاپن در رأس بیشترین آمار آنفلوانزای خوكی قرار دارند و متأسفانه در كشور تایلند این عارضه بیشتر در مكانهای توریستی دیده میشود كه مسافران ایرانی نیز به آنجا مسافرت میكنند.

گویا درباره آخرین ارتباط آنفلوانزای خوكی در دنیا گفت: در آمریكا 37 هزار مورد بیماری و در مكزیك 10هزار و 200 مورد آنفلونزای خوكی گزارش شده است كه به ترتیب 211 و 119 مورد مرگ از این كشورها گزارش شده است.

وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی كه ایران نیز جزء آن است، عربستان با 114 مورد بیماری رتبه اول را دارد و مصر با 78 مورد، لبنان با 49 مورد، كویت با 35 مورد، بحرین با 15 مورد و امارات با 8 مورد آنفلوانزای خوكی رتبه های بعدی را دارند كه از بین تمام موارد گزارش شده هیچ مورد مرگی گزارش نشده است.

رئیس مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت خاطر نشان كرد: در حال حاضر در فاز 6 و آخر همه گیری آنفلونزای خوكی در دنیا قرار داریم كه در این فاز انتقال پایدار انسان به انسان به صورت مداوم و افزایش وجود دارد كه عملیات مهار دیگر فایده ای ندارد. در این فاز نظام سلامت كشور برنامه ای دارد كه طی آن موارد ابتلا را كاهش دهد و سپس موارد شدید، موارد بستری، موارد نیاز به خدمات ویژه و در نهایت مرگ و میر را كم كند.

گویا خاطر نشان كرد: بر اساس پیش بینیها در ایران طی دو سال آینده حدود10میلیون و 500 هزار نفر تا 24 میلیون و 500 هزار نفر به این عارضه مبتلا می شوند. 525 هزار نفر تا یك میلیون و 225 هزار نفر موارد بستری خواهیم داشت و همچنین 105 هزار تا 245 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

وی با اشاره به استراتژیهای وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی و آمادگی، حفظ و نگهداری سرویسهای ضروری جامعه، تقویت نظام مراقبت، تأمین داروهای مورد نیاز كه خوشبختانه در حال حاضر به اندازه كافی وجود دارد، ظرفیت سازی تولید واكسن آنفلوانزا و ذخیره سازی آن، افزایش ظرفیت تخت بیمارستانی و مراقبتهای ویژه، تأمین وسایل حفاظت فردی و تأمین و تخصیص منابع مورد نیاز برای مقابله با این بیماری كه موافقتهای اولیه آن انجام شده است از مهمترین استراتژیهای وزارت بهداشت است.

وی خاطر نشان كرد: رعایت آداب تنفسی كه فرد در هنگام سرفه یا عطسه با دستمال جلوی دهان خود را بگیرد و همچنین شست و شوی مرتب دست و صورت و در نهایت رعایت فاصله با افراد مشكوك از 2 متری از مهمترین راههای پیشگیری از این بیماری است.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره