وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نمایشگاه مارهای سمی و غیرسمی فلات ایران

فارس: در نخستین نمایشگاه مارهای سمی و غیرسمی فلات ایران و جهان كه بعد از ظهر امروز در اردبیل گشایش یافت، بیش از 200 حلقه مار و 65 گونه مار سمی و غیرسمی در قالب نمایشگاهی به مدت یك ماه از امروز تا آخر مردادماه به نمایش گذاشته شده و علاقمندان می‌توانند از نزدیك با انواع مارهای زنده آشنا شده و در مورد آن اطلاعات كسب كنند.

 

مسئول این نمایشگاه و رئیس مجتمع نگهداری مارهای سمی و غیرسمی كشور در حاشیه این نمایشگاه گفت: در كشور تا كنون 65 گونه مار شناسایی شده است كه 40 گونه آن غیرسمی، 13 گونه سمی و هفت گونه نیمه سمی است به معرض دید علاقمندان گذاشته شده است.

سید كاظم موذن‌زاده افزود: در سطح دنیا بیش از 2 هزار و 700 مار شناسایی شده است كه از این تعداد 50 گونه برای انسان خطرساز است.

وی به فواید سموم مار اشاره كرد و گفت: سموم حاصله از مارها بیشتر برای تهیه دارو در صنعت داروسازی استفاده می‌شود و برای مداوای بیماری‌هایی چون سكته‌های قلبی، مغزی، خون‌ریزی‌های داخلی، دردهای شكمی، دردهای وضع حمل و بارداری استفاده می‌شود.

موذن‌زاده تصریح كرد: در این نمایشگاه علاوه بر مارهای بومی و محلی ایران از استان‌های آذربایجان، همدان، یزد، كرمان، اهواز و خراسان، سه گونه مار خارجی بوا در جزایر ماداداسكار آمریكا، پیتون در منطقه شبه قاره هند آسیا، پیتون شبكه‌دار در مناطق آفریقایی برای بازدید علاقمندان به نمایشگاه اردبیل آورده شده است.

وی برنامه‌های جنبی این نمایشگاه را نیز ارائه برنامه‌های آموزشی در قالب بروشور و سی‌دی در زمینه زندگی و نحوه غذا خوردن مارها و نیز انداختن عكس یادگاری با مارهای بسیار عظیم‌الجثه عنوان كرد كه می‌تواند خاطره بسیار خوبی برای بازدیدكنندگان باشد.

موذن‌زاده هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی مردم به ویژه دانشجویان و صاحبان اندیشه با نقش مهم خزندگان به ویژه مارها با هدف توازن طبیعی محیط زیست و ممانعت از صید بی‌رویه آن در كشور اعلام كرد.

وی با قدردانی از مسئولان استان به ویژه استانداری، شهرداری؛ آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست استان اردبیل در برگزاری این نمایشگاه، به فواید مار اشاره كرد و افزود: مار یكی از سودمندترین خزندگان روی زمین است و سم آن هدیه‌ای از طرف خدا برای جان بشر و كاستن از برخی بیماری‌های اوست.

در اولین نمایشگاه مارهای سمی و غیرسمی اردبیل كه بلیت ورودی آن 500 تومان است، مارهای نظیر لوس‌مار، كبری مصری، مار شتری، آلوسر، كورمار خوزستانی، پیتون، بوا، مار سیاه، كورمار سنتی، سیاه‌سوجه، مار پلنگی و… به صورت زنده به معرض دید گذاشته شده است و در كنار آنها نیز بروشورهایی با عناوین روش صید مار، خشك كردن مار، گرفتن سم مار، نگهداری مار، حساسیت به سم مار، نقش مذهبی مار در دنیا و آخرت و صدها مطلب دیگر ارائه شده است كه برای علاقمندان بسیار مفید فایده است.

این نمایشگاه بعد از سال‌ها تلاش مسئولان استان به همت سید كاظم موذن‌زاده ملقب به سلطان مار ایران در میدان ججین اردبیل برپا شده است.