وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تشریح آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای نوع A

به گزارش مهر، دکتر صدری‌زاده کاربرد اصطلاح بیماری آنفلوانزای خوکی را برای این بیماری نادرست عنوان کرد و گفت: شروع همه ‌گیری جهانی فعلی این بیماری، از ویروس آنفلوانزای خوکی نبوده بلکه از نوع جدیدی از ویروس آنفلوانزای A شروع شده است که اغلب ژنهای آن با ژن ویروسی که آنفلوانزای خوکی را ایجاد می‌کند شباهت دارد و در حقیقت ویروس جدید، دارای مجموعه‌ای از ژنهای مربوط به آنفلوانزای انسانی، خوکی و پرندگان است.

وی با بیان این مطلب که این بیماری اواخر آوریل 2009 (اوایل اردیبهشت ماه سال جاری) ابتدا در مکزیک شروع شده و سپس به آمریکا و کانادا انتشار یافت، گفت: در حال حاضر در 137 کشور جهان این نوع آنفلوانزا گزارش شده است و تاکنون 94 هزار و 512 مورد بیماری ناشی از نوع جدید آنفلوانزای نوع (H1N1)A در جهان گزارش شده است.

وی تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری را تاکنون 429 نفر اعلام کرد و گفت: خوشبختانه این بیماری از نظر شدت بیماری‌زایی در حد «متوسط» قرار دارد و به همین دلیل علیرغم ابتلا بیش از 94 هزار نفر به این بیماری، تعداد مرگ و میر ناشی از آن کمتر از 430 مورد بوده است.

دکتر صدری‌زاده درخصوص درجه و میزان کشندگی این بیماری اظهار داشت: میزان کشندگی آنفلوانزای جدید کمتر از 5/0 (نیم درصد) است که از این نظر تا حدود زیادی شبیه به آنفلوانزای معمولی (فصلی) است.

این کارشناس سازمان جهانی بهداشت گفت: در صورتی که شدت بیماری‌زایی ویروس جدید به همین وضع باقی بماند، انتشار بیماری در دنیا با نگرانی کمتری همراه خواهد بود.

وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی که شامل 22 کشور و 550 میلیون نفر جمعیت است تا به حال 704 مورد بیماری در 18 کشور منطقه اتفاق افتاده است و خوشبختانه تاکنون هیچ‌ مورد مرگ و میری در این منطقه وجود نداشته است و در کشور ما نیز تا به حال سه مورد از بیماری (بدون مرگ و میر) گزارش شده است.

دکتر صدری‌زاده درخصوص تفاوت آنفلوانزای خوکی و آنفلوانزای انسانی (فصلی) اظهار داشت: نوع جدید آنفلوانزای نوع (H1N1)A از نظر دوره نهفتگی، راه‌های سرایت، عوارض، علائم بالینی و پیشگیری و درمان با آنفلوانزای فصلی شباهت زیادی دارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خطر بیماری آنفلوانزای خوکی بیشتر است یا آنفلوانزای پرندگان، اظهار داشت: آنفلوانزای نوع  )H1N1)A از نظر عوارض و خطر با آنفلوانزای پرندگان قابل مقایسه نیست زیرا درجه کشندگی در آنفلوانزای پرندگان 120 بار بیشتر از آنفلوانزای جدید است به نحوی که در آنفلوانزای پرندگان درجه کشندگی به طور متوسط 60 درصد است در حالی که در آنفلوانزای جدید درجه کشندگی کمتر از 5/0 درصد است.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا همچنین به راه‌های سرایت این بیماری اشاره کرد و گفت: ویروس این بیماری عمدتاً به طور مستقیم از راه قطرات و ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی بیماران در اثر سرفه و عطسه انتقال می‌یابد و این ویروس از یک روز قبل از شروع بیماری تا 7 روز بعد از شروع آن در دستگاه تنفسی فوقانی افراد مبتلا وجود دارد.

وی همچنین به سرایت غیرمستقیم این بیماری اشاره کرد و با اشاره به این مطلب که ویروس آنفلوانزا برای مدت 2 ساعت یا بیشتر بر روی اشیاء، زنده باقی می‌ماند، تماس با اشیاء مورد تماس با شخص بیمار، فرد بیمار، نظیر دستگیره در، گوشی تلفن و … را از جمله راه‌های سرایت غیرمستقیم این بیماری برشمرد.

دکتر صدری‌زاده در ادامه به تشریح علائم بیماری آنفلوانزای نوع (H1N1)A پرداخت و گفت: این بیماری بعد از یک دوره نهفتگی 2 تا 4 روز به صورت تب و لرز، خستگی، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، سرفه و بعضاً اسهال و استفراغ ظاهر می‌شود و معمولاً این بیماری به طور خود به خود و بدون هیچ نوع درمانی و با استراحت در ظرف یک هفته بهبود پیدا می‌کند.

وی سپس به افراد آسیب‌پذیر و گروه‌های در معرض خطر که نیاز به درمان دارویی دارند، اشاره کرد و گفت: افراد بالای 65 سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی – عروقی، مبتلایان به بیماری دیابت و افراد دچار نقص ایمنی، گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر این بیماری هستند.

وی گفت: در اغلب موارد برای درمان این بیماری نیازی به دارو نیست و با استراحت، بیماری درمان می‌شود. اما در مورد گروه‌های پرخطر و اشکال شدید بیماری ممکن است توسط پزشک داروهای ضد ویروسی تجویز شود.

وی داروی درمان این بیماری را Oseltamivir  و Tamiflu عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بیماران هرگز نباید به طور خود درمانی از داروهای ضد ویروسی استفاده نمایند.

وی در عین حال یادآور شد: استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان آنفلوانزا جایی ندارد چرا که استفاده نابه جای آن ممکن است به مقاومت دارویی منجر شود.

دکتر صدری‌زاده در ادامه درخصوص واکسن این بیماری نیز اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت ویروس مناسب برای تهیه واکسن را آماده کرده است و تولید واکسن بین 4 تا 6 ماه به طول می‌انجامد که پیش‌بینی می‌شود واکسن جدید تا اوایل فصل پاییز تولید شود.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز