وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چگونه خون دماغ را بند بیاوریم؟

دیدن یا دچار شدن به خون دماغ می تواند ترسناک باشد، اما باید سعی کنید که آرامش خود را حفظ کنید
اگر خون دماغ شدید،. بنشینید و کمی به جلو تکیه دهید. بالا نگهداشتن سر از سطح قلب، باعث کاهش خونریزی خواهد شد. کمی به جلو خم شوید تا خون به جای رفتن به داخل حلق از بینی خارج شود. اگر به عقب تکیه دهید ممکن است خون را فرو ببرید و حالت تهوع و استفراغ و اسهال به شما دست دهد.
با استفاده از انگشت شست و سبابه بخش بر بخش نرم بینیتان فشار بیاورید.این ناحیه محل بین نوک بینی وبخش سخت بینی است که تیغه بینی را تشکیل میدهد. این بخش بینی را نگه دارید تا خونریزی متوقف شود.دست کم برای 5 دقیقه باید بر بینیتان فشار بیاورید.اگر همچنان خونریزی ادامه داشت، دوباره برای 10 دقیقه مداوم بر بینی فشار بیاورید.
همچنین میتوانید کمپرس سرد یا کیسه یخ روی ستیغ بینی قرار دهید.
هنگامی که خونریزی متوقف شد، از انجام کارهایی مانند خم شدن به جلو یا فینکردن بینی، كه سبب خونریزی مجدد میشوند، خودداری کنید.
چه چیزی سبب خون دماغ می شود؟
شایعترین علت خوندماغ آن خشکی پوشش داخلی بینی (اغلب به علت خشکی هوای درون خانه در زمستان ناشی از دستگاههای گرمکننده است) و دستکاری بینی است . این دو عامل ممکن است همراه هم عمل کنند، چرا که دستکاری بینی بیشتر زمانی اتفاق می افتد که مخاط درون بینی بینی خشک و کبرهمانند شده باشد . علل دیگر کمتر شایع خونریزی بینی شامل ضربهخوردن بینی، سرماخوردگی، آلرژی یا مصرف کوکائین است.
بچه ها ممکن است اشیای کوچکی را به داخل بینی خود فرو ببرند و این کار باعث خونریزی بینی شود. خونریزی بینی در افراد مسن تر ممکن است به علت تصلب شریان داشته باشند(سفت شدگی سرخرگ) عفونت، فشار خون بالا و اختلال در لخته شدن خون باشد، یا ممکن است داروهایی مانند آسپیرین مصرف کنند که مانع لخته شدن خون میشود.
علت خونریزی بینی را در اغلب موارد نمیتوان تعیین کرد.
چرا بینی مستعد خونریزی است؟
بینی دارای چندین رگ خونی است که به گرم و مرطوب ساختن هوا در حین تنفس کمک می کند. این رگها به سطح درونی بینی نزدیک هستند، و در نتیجه به آسانی آسیب میبینند.
آیا خوندماغ عارضه وخیمی است؟
اغلب خونریزیهای بینی وخیم نیستند. اغلب خوندماغها در بخش جلویی بینی رخ میدهند و بعد از چند دقیقه متوقف می شوند. تعداد کمی از خونریزیهای بینی در رگ های بزرگ پشت بینی رخ میدهد و بیشتر در افراد مسن رایج است واغلب ناشی از فشار خون بالا، تصلب شریان، استفاده رواز اسپیرین روزانه یا اختلال لختهشدن خون است. بیشتر خوندماغ های جدی معمولا در بیماریهای مزمن وجود دارد.
اگر خونریزی شما بیش از 15 دقیقه ادامه پیدا کند یا بعد از یک جراحت اتفاق بیافتد، مثلا مشت خوردن به صورت، مخصوصا اگر فکر کنید ممکن است بینیتان شکسته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. خون دماغ شدن بعد از افتادن یا تصادف ماشین می تواند علامت خونریزی داخلی باشد.
خون دماغ شدن های مکرر ممکن است به معنای داشتن مشکل وخیمتر باشد، برای مثال خون دماغ شدن و کبود شدن می تواند از علائم اولیه سرطان خون باشد. خوندماغ همچنین ممکن است نشانه اختلالات لخته شدن خون و غدههای مربوط به بینی (سرطانی و غیر سرطانی) باشد.
در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کنید؟
• خونریزی شما بیش از 15 دقیقه باشد
• خونریزی که دلیل آن جراحت است
• به طور مکرر خون دماغ شدن.
پزشک چه کاری برای خون دماغ من انجام می دهد؟
پزشک سعی می کند بفهمد خونریزی بینی شما از کجا شروع شده است و معمولا از شما سوالاتی می پرسد و بینی شما را معاینه میکند. اگر خونریزی در شما با فشارموضعی متوقف نشد، پزشک شما ممکن است رگی که خونریزی کرده را بسوزاند یا بینی را ببندد تا خونریزی متوقف شود.
سوزاندن رگها: با استفاده از محلولهای مخصوص یا وسائل الکتریکی یا حرارتی رگها سوزانده میشوند، تا خونریزی متوف شود. پزشک قبل از عمل بینی تان را بیحس خواهد کرد.
بستن بینی: با استفاده از قرار دادن نوعی گاز مخصوص پانسمانی، یا لاستیک قابل باد کردن مثل بالون درون بینی میتوان جلوی خونریزی را گرفت.این كار فشار کافی بر رگها میآورد و خونریزی را متوقف می سازد.
نکاتی برای پیشگیری از خون دماغ شدن
کوتاه نگهداشتن ناخن کودکان و جلوگیری از دست زدن به بینی.
خنثی کردن اثرات خشککننده ناشی از دستگاههای حرارتی درون خانه با استفاده از دستگاههای مرطوب کننده هنگام خواب.
ترک کردن سیگار. سیگار کشیدن بینی را خشک و همچنین آن را تحریک میکند.
هنگام عطسهکردن دهانتان را باز کنید.