وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

علل تعرق زیاد بدن و نحوه درمان

آیا شما جزء افرادی میباشید که هیچ گاه خشک نیسـتـند؟ تعرق بیش از اندازه خیلی بیشتر از آن چیزی که شما تصور می کنید رایج است به همین دلیل هیچ دلیل برای نگرانـی و ناامیدی وجودندارد و نباید تصور کنید که در دنیا تنها فردی هـستید که عـرق می کنـد. در حالیکه تعرق یکی از واکنش های طبیعی بدن محسوب مـی شود، و بـه بـدن در کاهش دمــای سطحی کمک می کند، اما اگر شما همیشـه بـدون توجه به دمای اطراف در حال عرق کردن هستید، باید قدری روی مسئله دقیق تر شوید.

نوعی بیماری بانام هایپرهیدروسیس (بیماری غدد عرقی) وجود دارد که گریبانگیر 2 تا 3% از جـمعیت کل امریکاست و بیشتر از طریق کف دست و پــا خود را نشان می دهد. این بیماری همچنـین مـی تــواند در زیر بغل و یا سایر نقاط بدن
نیز ظاهر شود. معمولاً از دوران نوجوانی به بعد قابل تشخیص بوده و تعرق بیش از اندازه دست و پا از سن 13 سالگی به بعد در بیماران کاملاً مشهود خواهد بود.

اگر این بیماری تحت درمان قرار نگیرد، فرد ما بقی عمر خود را با وجود این بیماری سر می کند و این احتمال وجود دارد که ناراحتی های بیشمار دیگری نیز برایش بوجود آید. به عنوان مثال افرادی که دچار انواع تشدید یافته این بیماری هستند، حتی در گرفتن فرمان ماشین نیز دچار مشکل می شوند. گاهی اوقات هم در هنگام دست دادن با افراد پس از یک جلسه کاری مهم دچار مشکل خواهند شد. به هر حال بدون در نظر گرفتن موقعیت فردی افراد، این اختلال می تواند مشکلات عدیده ای را در زدگی بیماران ایجاد کرده و اعتماد به نفس آنها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

تشخیص هایپر هیدروسیس
معمولاً کسانی که دچار این بیماری می شوند مشکلی در تشخیص آن ندارند، چرا که علائم آن کاملاً مشهود است و این افراد بدون در نظر گرفتن درجه حرارات بدن، همواره در حال تعرق هستند.

آزمایش های تخصصی نیز در این زمینه وجود دارد که از جمله آن می توان به تست ید و نشاسته اشاره کرد. مراحل آزمایش به این شرح است که مقدار 1 گرم ید را با 500 گرم نشاسته انحلال پذیر مخلوط کرده و بر روی محل مورد نظر می زنند. اگر رنگ این محلول آبی تیره و یا سیاه شد معلوم می شود که فرد دچار تعرق بیش از اندازه است.

دلایل ایجاد بیماری
این بیماری را می توان به دو نوع هایپرهیدروسیس اولیه و ثانویه طبقه بندی کرد. انواع اولیه آن از زمان نوزادی آغاز شده و نوع ثانویه قدری دیرتر خود را نشان می دهد.

هایپر هیدروسیس اولیه، به دلیل انتقال کروموزوم های ارثی که خصیصیه ژنتیکی خاصی را در بر دارند، ایجاد می شوند. از فاکتورهای دیگر ایجاد این نوع اختلال می توان به دلایل نرولوژیک، متابولیک، و سیستماتیک اشاره کرد.

نوع ثانویه که در سنین بالاتر بروز می کند، می تواند به دلیل ترشحات غده هیپوفیز و تیروئید ایجاد شود که در پی وجود بیماری هایی نظیر دیابت، تومور، و نقرس ایجاد میشوند. به همین دلیل اگر تصورمی کنید که در یک چنین گروهی قرار می گیرید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن ست دچار بیماری شده باشید که از وجود آن اطلاع نداشته باشید ( به عنوان مثال: دیابت)

همچنین از دیگر دلایل ایجاد تعرق بیش از اندازه می توان به افزایش اضطراب، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های خاص، نیکوتین، کافئین، و حتی برخی بوهای آلرژی زا اشاره کرد.

طریقه درمان بیماری
متدهای مختلفی هستند که می توانید با استفاده از آنها این بیماری را درمان نمایید. خوشبختانه درصد بسیار زیادی از افراد هستند که در درمان بیماری موفق شده و میتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. در این قسمت چند تکنیک درمانی که ثمر بخش بودن آنها به اثبات رسیده را به شما معرفی می کنیم:

ضد تعرق ها
معمولاً به بیماران در مراحل ابتدایی تجویز می شود و از انواع محصولاتی هستند که در دسترس بوده. باید به دنبال انواعی از ضد تعرق ها باشید که حاوی کلرید آلومینیوم هستند. آنها را زمانی باید مصرف کنید که به تازگی محل مورد نظر را نتراشیده باشید چرا که برای پوست ایجاد ناراحتی می کنند. هر شیشه از آنها در حدود 1500 تا 2000 تومان بوده و مقرون به صرفه هستند.

ضد تعرق با اثر بالا
این ضد تعرق ها حاوی آلومینیوم کلرید هگزاهیدرات می باشند که تاثیر گذاری بالاتری نسبت به محصول قبلی دارند. برای شروع باید به مدت یک هفته به طور دائمی از آن استفاده کنید، اما بعداً میزان استعمال آنرا می توانید تا هفته ای دو بار نیز کاهش دهید. از آنجایی که فروش این دارو فقط با تجویز پزشک امکانپذیر می باشد، قیمت آن نیز قدری بالاتر است.  به هر حال انواع 2 تا 5 هزار تومانی آن در بازار یافت می شود.

یون زدا
این دستگاه مقداری بار الکتریکی را به پوست وارد می کند و از شیر آب به عنوان رسانا استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که برخی از افراد این مورد را دردناک گزارش کرده اند به همین خاطر اگر در محل مورد نظر زخم و یا جراحتی وجود دارد، باید از استعمال آن خوددداری نمایید. نسبت به موارد قبلی قدری پر هزینه تر بوده و خرید دستگاه در حود 6 تا 65 هزار تومان هزینه در بر دارد. در بیشتر موارد هم از تاثیر گذاری موقتی و نامناسبی برخوردار می باشد.

داروهای خوراکی
علاوه بر کرم های موجود، برای درمان تعرق زیاد، داروهای خوراکی نیز وجود دارند. از جمله معروف ترین این داروهای می توان به موارد زیر اشاره کرد: دیتروپان، روبینول، کاجنتین. برای افرادی هم که مشکل تعرقشان به دلیل استرس می باشد استفاده از داروهای ضد افسردگی پیشنهاد می شود.

قیمت این داروها متفاوت است به ویژه با توجه به نوع بیمه درمانی که شما استفاده می کنید. البته چیزی از 700 تومان تا 2000 تومان بیشتر نخواهد بود.

بوتاکس
بوتاکس هم شیوه جدید درمانی دیگری است که هر روزه طرفداران بیشتری پیدا میکند. این محلول به ویژه بر روی زیر بغل تاثیر شگرفی می گذارد. یکبار مصرف آن خیال شما را برای 6 ماه راحت می کند. البته هزینه آن قدری بالا می باشد؛ به عنوان مثال برای هر دو پا هزینه ای بالغ بر 200هزارتومان در بردارد.

جراحی
دو نوع جراحی وجود دارد که می توانند برای درمان این بیماری استفاده شوند. اولی از طریق آندوسکپی و دومی برداشتن کلی غدد عرقی است. در گزینه اول سلول های عصبی مشکل زا انتخاب شده و آنها را می سوازنند و یا قطع می کنند تا دیگر نتوانند سیگنال هایی را که سبب ایجاد عرق می شوند به نقطه مورد نظر برسانند. مشکلی که در این نوع درمان وجود دارد این است که اغلب افراد اظهار می دارند زمانیکه این کار را در یک محل انجام می دهند، نقاط دیگر بدن عکس العمل نشان داده و تعرق در آن مناطق افزایش پیدا می کند. همچنین از سایر اثرات جانبی این شیوه درمانی می توان به کاهش احساس ترس و هوشیاری و افت ضربان قلب اشاره کرد.

در جراحی نوع دوم، غدد عرقی به سادگی برداشته می شود و بیمار زیر بیهوشی می رود. این عمل چیزی در حدود 60 تا 90 دقیقه به طول می انجامد و بیمار به محض اتمام عمل جراحی می تواند به خانه بازگردد. اکثر بیماران این گزینه را ترجیح می دهند. البته باید توجه داشته باشید که گران ترین انتخاب هم همین مورد می باشد.

استفاده از گیاه برنجاسپ
این شیوه درمانی به افرادی توصیه می شود که به دنبال استفاده از درمان های طبیعی هستند. هم به صورت کپسول و هم به صورت چای می توان از آن استفاده کرد. برای بدست آوردن نتیجه کافی باید فرد به طور روزانه از این گیاه مصرف نمایید.

این مورد هم از انواع ارزان روش های درمانی بوده و در حدود 100 تا 1500 تومان هزینه در بر دارد.

جای نگرانی نیست
اگر شما جزء افرادی هستید که بیش از اندازه تعرق می کنید، خیالتان را راحت کنم که مجبور نیستید تا آخر عمر خود این معضل را تحمل کنید. با توجه به شیوه های درمانی متفاوتی که این روزها در اختیارتان قرار دارد، دیگر دلیلی وجود ندارد که احساس کنید این بیماری ممکن است شما را آزار دهد. کنترل بیماری می تواند شما را از نگرانی نجات بدهد و دیگر مجبور نخواهید بود نگران خشک کردن قسمت های مختلف بدن خود باشید.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره