وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اعتراض داوران فوتبال به پایین بودن دستمزد ها

اعتراض داوران فوتبال به پایین بودن دستمزد ها

داوران فوتبال ایران با انتقاد از وضعیت پرداخت حقوق و دستمزدهایشان تهدید كردند در صورت رسیدگی نكردن به مشكلات مالی آنها از سوی مسوولان فدراسیون از پوشیدن پیراهن های آرم دار اسپانسر خودداری خواهند كرد. در حالی كه طی چند سال گذشته فدراسیون فوتبال داوران را ملزم به استفاده از لباس های اسپانسر مورد نظر خود كرده است، اما هیچ مبلغی از این درآمد به خود داوران تعلق نمی گیرد. همین مساله باعث شده داوران نسبت به وضع موجود اعتراض كنند و با انتشار نامه یی خواهان رسیدگی به مشكلات مالی شان شوند.

مسعود مرادی داور بین المللی فوتبال ایران در این رابطه می گوید؛ «واقعیت این است كه جامعه داوری از وضعیت موجود ناراضی است و قرار شده من به عنوان نماینده این نارضایتی را در جلسه مجمع فدراسیون مطرح كنم. نامه یی هم تهیه شده و به امضای داوران كشور رسیده است. آنها شكایت خود را از وضعیت موجود اعلام كرده اند.»محسن تركی نیز با اشاره به اینكه در چهار سال گذشته حق الزحمه داوران تغییری نكرده است، در تكمیل صحبت های مرادی می گوید؛ «هر سال شاهد افزایش دستمزد بازیكنان، مربیان و مدیران عامل باشگاه ها هستیم اما موضوع برای جامعه داوری به صورت دیگری رقم می خورد. سه سال است از اسپانسر برای پیراهن داوری استفاده می شود اما هیچ مبلغی عاید كمیته داوران نمی شود در حالی كه كمك های زیادی را از این پول می توان برای داوری تامین كرد.»

سعید مظفری زاده دیگر داور فوتبال كشورمان نیز در راستای اظهارات همكارانش می گوید؛ «بارها مشكلات و صحبت های خود را مطرح كرده ایم اما با گذشت دو هفته از شروع لیگ برتر توجهی به صحبت های جامعه داوری نشده است. اینكه به اسم داوران پولی از اسپانسر دریافت شود و این مبلغ صرف امور دیگر فدراسیون شود، قابل هضم نیست. در همین رابطه ما نامه یی را امضا كرده ایم تا در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال مطرح شود.»خداداد افشاریان، هدایت الله ممبینی و رضا سخندان هم از دیگر امضا كنندگان نامه اعتراضی جامعه داوری فوتبال ایران به فدراسیون هستند. همه آنها معتقدند وضعیت فعلی پرداخت حق الزحمه ها در شأن داوری نیست. البته همگی آنها تاكید دارند پیش از این بارها و بارها مسائل شان را به صورت خصوصی به مسوولان گوشزد كرده اند اما هیچ وقت ترتیب اثری به آن داده نشده است.پس به ناچار دست به كار شده اند و این بار نامه شان را رسانه یی كرده اند. طبق تصمیم گرفته شده در هفته آتی لیگ برتر داوران لباس های بدون اسپانسر خواهند پوشید.

كفاشیان؛ قولی نمی دهیم كه نتوانیم به آن عمل كنیم

علی كفاشیان پس از انتشار نامه جامعه داوری و تهدید آنها مبنی بر نپوشیدن پیراهن های اسپانسر فدراسیون فوتبال دلیلی برای نگرانی نمی بیند. رئیس فدراسیون فوتبال این بار هم قصد دارد مسائل را با آرامش حل و فصل كند؛ «داوران ما قشر زحمتكشی هستند كه همواره در شرایط سخت به خوبی از عهده مسوولیت خطیر داوری برآمده اند.»كفاشیان در مورد مساله به وجود آمده می گوید؛ «این طور نیست كه فدراسیون فوتبال داوران را فراموش كرده باشد. متاسفانه برخی رسانه ها به جای دفاع منطقی از داوران شرایط آنها را سخت تر می كنند و با به راه انداختن جنجال باعث توقف كار می شوند. در حالی كه به عقیده من فدراسیون باید در فضایی توام با آرامش و منطق درباره اضافه شدن حقوق داوران تصمیم بگیرد.»

البته رئیس فدراسیون خبرهای خوبی نیز برای جامعه داوری دارد. افزایش 15 درصدی حقوق و دستمزدها از این جمله است؛ موضوعی كه البته هنوز قطعی نیست و كفاشیان نمی خواهد به عنوان قول محسوب شود؛ «تا قبل از قطعی شدن حضور منابع مالی قصد ندارم هیچ قولی بدهم. ما به دنبال تامین منابع مالی هستیم و به زودی خبرهای خوشی را به داوران ابلاغ می كنم. ضمن اینكه من از همه داوران می خواهم با جدیت به كار خود ادامه دهند. ما هم دوست نداریم قولی بدهیم كه نتوانیم به آن عمل كنیم.»

كمیته داوران؛ تا روز مجمع صبر كنید

دبیر كمیته داوران فدراسیون فوتبال هم نسبت به انتشار نامه داوران لیگ برتر واكنش نشان می دهد. غلامرضا سلیمانی در این مورد می گوید؛ «البته حق الزحمه های داوری ربطی به اسپانسر ندارد و ما خواستیم مبالغ داوری دو برابر شود.»سلیمانی با اشاره به حرفه یی نبودن ساختار جامعه داوری در فوتبال ایران اضافه می كند؛ «اگر از فردا داوری بگوید نمی خواهد داوری كند، هیچ كس نمی تواند او را مجبور به برگشت كند.»دبیر كمیته داوران فدراسیون فوتبال در پایان توصیه می كند داوران معترض بهتر است فعلاً تا روز جلسه مجمع فدراسیون فوتبال صبر كنند. او امیدوار است در این جلسه كه امروز برگزار خواهد شد، بسیاری از مشكلات مالی داوران حل شود.