وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جنجال مایع سفید کننده گلرنگ در انتخابات افغانستان!

جنجال مایع سفید کننده گلرنگ در انتخابات افغانستان!

ایلنا: در انتخابات ریاست جمهوری، جوهر مخصوصی به کار گرفته شده بود که ادعا می شد آثارش تا چند روز پس از انتخابات بر انگشت رای دهندگان باقی می ماند ولی در برخی نقاط این جوهر به سرعت پاک شد و باعث جنجال در انتخابات شد.

دو روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نام مایع سفید کننده گلرنگ هم به لیست موارد جنجال آفرین در این انتخابات افزوده شد.

در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور، کمیسیون مستقل انتخابات برای جلوگیری از اینکه افراد نتوانند رای مجدد بدهند، جوهری مخصوص را تهیه کرده بود که به ادعای این کمیسیون اثر این جوهر بر انگشت رای دهندگان تا چند روز باقی می ماند و هیچ ماده شوینده ای نمی‌تواند اثرش را پاک کند و بدین ترتیب رای دهنده نمی توانست مجددا رای بدهد.

این جوهر پیش از انتخابات توسط مقامات ناظر و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد نیز امتحان شد و همه مقامات مسئول بر کیفیت بالای آن تاکید داشتند.


با این وجود، در روز برگزاری انتخابات بسیاری از رسانه ها گزارش دادند که رنگ انگشتان رای دهندگان پاک می شود.

در همین زمینه رمضان بشر دوست، یکی از کاندیداهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری شخصا به محل کمیسیون مستقل انتخابات مراجعه کرد و انگشتش را نشان داد که جوهرش به آسانی پاک شده بود. وی افزود: «انگشتش را با یک مایع ضدعفونی کننده شسته است و اثر آن پاک شده است.»

داستان رنگ و آثارش بر انتخابات چنان بالا گرفت که «حامد کرزی» در کنفرانس مطبوعاتی اش که عصر روز انتخابات برگزار شد، انگشتش را به خبرنگاران نشان داد و گفت که صبح تا حالا، 5 بار دستش را با صابون شسته ولی رنگ پاک نشده است.


او گفت اگر کسی دستش را در تیزاب گذاشته و رنگ را پاک کرده، مسئولیتش با خودش است. اما گزارش های بعدی نشان داد که آنچه رنگ مخصوص را پاک کرده، بر خلاف گفته های رئیس جمهوری افغانستان، مایعی که جوهر مخصوص انتخابات را پاک کرده، تیزاب نبوده، بلکه مایع سفید کننده گلرنگ بوده است. گفته می شود رمضان بشر دوست نیز از همین مایع برای پاک کردن جوهر انگشتش استفاده کرده بود.

پاک شدن جوهر مخصوص رای دادن در کنار عواملی مانند رای دادن افراد زیر 18 سال، دخالت افراد مسلح در روند رای گیری، از جمله مهم‌ترین موارد طرح شده توسط معترضان به نتیجه انتخابات است.

معترضان پاک شدن جوهر را علیرغم وعده های پیشین نشانه بی کفایتی برگزار کنندگان انتخابات می دانند.

عبدالله عبدالله، رمضان بشر دوست، اشرف غنی احمدی زی و میرویس یاسینی، چهار کاندیدای مطرح انتخابات ریاست جمهوری هستند که به روند برگزاری انتخابات معترض هستند.

انتظار می رود اعلام نتیجه انتخابات که قرار است تا حداکثر سه روز دیگر انجام گیرد، منجر به بروز ناآرامی در برخی ولایات افغانستان شود.