وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پشت صحنه سریال جذاب شمس العماره

«شمسالعماره» سریالی است كه طی ماههای اخیر مقابل دوربین رفت و هم اكنون از شبكه دوم پخش میشود. كارگردان این سریال «سامان مقدم» است، كارگردانی كه سالها پیش با فیلم «پارتی» نام خود را در سینمای ایران مطرح كرد. گرچه او سالها قبل، تجربه دستیاری مسعود كیمیایی را با خود یدك میكشید. قرار بود «شمسالعماره»، پیش از این با نام «ریش و قیچی» مقابل دوربین برود، اما نام آن تغییر كرد. آنچه میخوانید، نگاهی دارد به این مجموعه از زوایای گوناگون.

پشت صحنه سریال جذاب شمس العماره

 

دختـری بـا 12 خواستگــار

 

دختری به نام لیلا كه دارای یك عمارت بزرگ است، نقش اصلی این سریال را بر عهده دارد. او در این سریال 12 خواستگار دارد كه از میان آنها باید به توصیه پدر بهترین آنها را انتخاب كند. ماجراهای این دختر با خواستگاران خود به اتفاقات و داستانهای جذابی میانجامد. «سامان مقدم» به عنوان كارگردان، این سریال را برای 70 قسمت ساخته است و تهیهكننده آن «رامین عباسزاده» است كه چهارمین همكاری او با سامان مقدم است. آنها پیش از این در مجموعههای همراز، پریدخت و راه شیری با یكدیگر همكاری داشتند. ابتدا قرار بود شخصیت اصلی این سریال را «مهناز افشار» بازی كند، اما او به خاطر بیماری نتوانست در این پروژه بازی كند و جای خود را به هانیه توسلی داد. گفتنی است؛ تصویربرداری این سریال از 31 اردیبهشت كلید خورد. از دیگر نقشهای اصلی این سریال پر بازیگر، باید به حضور مسعود رایگان و رویا تیموریان (زوج هنری)، فرهاد آئیش، مرجانه گلچین، مهرانه مهینترابی و… اشاره داشت.

 

خانـهای در دارآبــاد

لوكیشن اصلی این مجموعه در منطقه خوش آب و هوای دارآباد تهران است، در بالاترین نقطه تهران. این مجموعه در ساعت 3 بعدازظهر آخرین روز اردیبهشتماه سال 88 در طبقه اول این خانه با تلاوت قرآن مجید و با حضور كارگردانان و هنرمندانی چون مهران مدیری، فرزاد موتمن، عبدالحسن برزیده، محمدعلی سجادی و نیما شاهرخشاهی كلید خورد. سپس پلانی با حضور هنرمندان حاضر در مراسم ضبط شد كه مهرانه مهینترابی، هانیه توسلی، مسعود رایگان و رویا تیموریان نقشآفرینان آن بودند. این پلان درباره گفتگوی این چهار عضو خانواده درباره ازدواج لیلا (با بازی هانیه توسلی) است كه پس از درگذشت پدر خود خواستگاران متعددی پیدا كرده همچنین باید به حضور اردلان شجاعكاوه، مهوش وقاری و ملیكا شریفینیا در این مجموعه اشاره داشت. در عمارت «شمسالزمان گشایش»، مراسم عروسی بر پاست، اتفاقی در آن مراسم میافتد كه تیر و طائفه گشایش را بر هم میزند. از آن پس هر كس از خاندان گشایش تلاش میكند آن اتفاق را به نفع خود سامان دهد.

 

حكایت مش رحمت

 

فرهاد آئیش بازیگر باسابقه تئاتر و سینما درباره نقشش در «شمسالعماره» میگوید: من كاراكتر «مش رحمت» را دوست دارم، چرا كه چالشبرانگیز و قابل تأمل است. این سریال خانوادهای را به تصویر میكشد كه در دورهای از تاریخ زندگی خود، در حال تغییر و تحول هستند. در واقع قرار است مخاطب با اعضای این خانواده خو بگیرد، دوستشان بدارد و سرنوشت آنها را دنبال كند. در كل قصه، نسبت به پرداخت شخصیت و هویت نقشها كمتر اهمیت دارد.

 

او میگوید: «مش رحمت» سادگی و در عین حال بدجنسیهای به خصوصی دارد علاوه بر آن او خرافاتی است و نسبت به مصرف آب و برق وسواس دارد كه این مورد یكی از طنزهای «شمسالعماره» است. مش رحمت به نوعی خود را عضوی از خانواده میداند اگرچه با آنها اختلافات طبقاتی دارد ولی با آنها حس نزدیكی دارد و حفظ تركیب خانواده برای او اهمیت زیادی دارد، چون اگر موقعیت خانواده به هم بخورد، موقعیت خود را از دست میدهد. به اعتقاد من، او فرد بامزه و دوستداشتنی است.

پشت صحنه سریال جذاب شمس العماره

 

ادبیات خاص

 

داستان فیلم در زمان حاضر میگذرد، اما در یك خانواده و فامیل خاص كه ادبیات خاص خود رادارند وعجیب و غریب نیستند و تشخص زبانی خاص خود را دارند، حتی نوكری كه در این خانه كار میكند. اما بد نیست به «آذردخت بهرامی» اشاره كنیم، نویسندهای كه كتاب «شبهای چهارشنبه» او جوایز بسیاری كسب كرد. او درباره همكاریاش با پروژه «شمسالعماره» گفت: با اینكه چند سال بود كه كار تلویزیونی را قبول نمیكردم، اما به محض اینكه آقای مهرابی از پشت تلفن، پروژه داستان سریال را برایم تعریف كردند، چنان جذب شدم كه قبول كردم. برای من تجربه بسیار عجیبی بود. به نظر من گروهی كار كردن در این سریال باعث بالا رفتن كیفیت آن شده و من و دیگر نویسندگان به یك زبان مشترك رسیدیم.

پشت صحنه سریال جذاب شمس العماره

 

برایم تفاوتی ندارد

 

سامان مقدم درباره انتخاب بازیگران میگوید: به هر حال انتخاب بازیگر (كستینگ) كار سادهای نیست. با این حال حدود یك ماه پیش از آغاز پیش تولید این سریال، بازیگرانی را كه برای نقشآفرینی در «شمسالعماره» در نظر داشتم، انتخاب كردم. به گونهای كه دستكم 10 بازیگر اصلی، كسانی هستند كه پیش از سال 88 آنان را برای بازی در این مجموعه در نظر گرفته بودم.

 

او در زمینه اقدامات صورت گرفته برای ارایه یك سریال روتین با كیفیت میگوید: من افزایش كیفیت كار را نمیفهمم، همان گونه كه در سینما كار میكنم در تلویزیون عمل میكنم. «شمسالعماره» چندمین تجربه تلویزیونی من است و كمترین مشكل را با سیما داشتم. به هرحال تلویزیون خط قرمزهایی دارد كه نویسندگان فیلمنامه، من و تهیهكننده از آنها اطلاع داریم. همه ما در این سینما كار و در ایران زندگی میكنیم و من تا به حال مشكلی جدی با ممیزی در تلویزیون نداشتهام.

در همین رابطه رامین عباسیزاده تهیهكننده میگوید: طبیعتا در این فرم، انتخاب ما كاملا درست است و بازیگران توانایی در این كار دور هم جمع شدهاند كه اتفاقا همگی سابقه كار كمدی دارند یا در لحظاتی از كار خود طنز و كمدی كار كردهاند. به همین جهت، این جنس بازیگران حضورشان در این كار لازم بود و باید اتفاق میافتاد و در غیر این صورت همه چیز شكل دیگری پیدا میكرد و اگر با بازیگران طنز 90 شبی حركت میكرد بعد از 10-20 قسمت زمین میخورد.

پشت صحنه سریال جذاب شمس العماره

 

 

تیم نویسندگان

 

شمسالعماره چهار نویسنده دارد؛ آذردخت بهرامی، علی دلگشایی و داریوش موفق. سرپرست نویسندگان هم «امید سهرابی» است. ضمن اینكه «آلاله هاشمی» دستیار كارگردان است. «امید سهرابی» سرپرست نویسندگان این سریال با اشاره به نگارش گروهی این فیلمنامه گفت: من پیش از این كار، تجربه كار گروهی و اعتقادی به آن نداشتم. حقیقت این است كه وقتی نگارش این سریال را شروع كردم با این نیت نبود كه كار گروهی باشد، چون تجربه كافی برای كار گروهی نداشتم… خیلی از نویسندهها برای همكاری در این متن آمدند كه سرانجام این تیم مشخص شدند… او در رابطه با طرح كلی سریال میگوید: «من از قبل، طرح كلی داستان را از قسمت اول تا هفتادم داشتم، این طور نیست كه فیلمنامه این كار، مثل سریالهای 90 شبی، هر شب یك موضوع و داستان متفاوت داشته باشد، ما كاملا به شیوه یك سریال، فیلمنامه آن را مینویسیم كه اتفاق هم خیلی سینمایی است.»

سهرابی اشاره میكند كه در این سریال، نمایش، ادبیات و بخش فراموش شده تاریخ ادبیات ایران احیا میشود و امیدوارم بتوانیم سریالی را به مردم نشان دهیم كه خیلی وقت است، ندیدهاند و از این روزمرگی نجات پیدا كنند. مردم از این ادبیات تكراری كه معلوم نیست از كجا ریشه گرفته خسته شدهاند و مطمئن هستم از دیدن این سریال راضی خواهند بود، چرا كه حداقل از نظر زبان كاری متفاوت است. او میگوید: ما كاملا به كل ماجراهای سریال اشراف داریم و حتی میدانیم سكانس پایانی سریال چه اتفاقی میافتد.

سهرابی میگوید: شخصیتپردازی آدمها، زمان زیادی برد و ما یك ماه صرف اسكلتبندی، زبان و تشخص كلامی آدمها كردیم. چرا كه داستانگویی برایم راحتتر از شخصیتپردازی است و بیشتر كار را روی شخصیتپردازی گذاشتم و در بخش داستانگویی با توجه به حضور دوستان، مشكل خاصی نبود.

 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره