وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رنگ‌ موهای باثبات باعث آلرژی‌ میشود

رنگ‌ موهای باثبات باعث آلرژی‌ میشود

محققان به‌تازگی اعلام كرده‌اند دو‌سوم افرادی كه از رنگ‌موهای شیمیایی استفاده می‌كنند، دچار نوعی از واكنش‌های آلرژیك می‌شوند.

این محققان هشدار داده‌اند كه واكنش‌های آلرژیك می‌توانند به ابتلا به درماتیت یا التهاب پوست صورت و یا در موارد شدیدتر به تورم صورت منجر شوند. همچنین تحقیقات اخیر نشان داده است درصد مراجعه بیماران مبتلا به درماتیت طی 6سال گذشته دو برابر افزایش یافته و در درمانگاه‌ها به7.11 درصد برای بزرگسالان رسیده است.

این در حالی است كه متخصصان پوست در كشور ما نیز علاوه بر اینكه تاكید می‌كنند مسئله آلرژی ناشی از رنگ‌مو، جدید نیست و از زمانی كه رنگ‌موها وارد سیستم آرایشی و بهداشتی شد‌ه‌اند، آلرژی و حساسیت نسبت به آنها هم وجود داشته، معتقدند افزایش آمار افراد مبتلا به آلرژی‌های ناشی از استفاده از رنگ‌مو به‌دلیل افزایش جمعیت و افزایش استفاده‌كنندگان از این فراورده‌هاست.

«اساسا در محصولات خارجی همیشه جمله« قبل از استفاده تست شود» برای استفاده از رنگ‌موها قید می‌شد چون اغلب مردم نسبت به ماده موجود در این رنگ‌ها به نام پارافنی‌لینیدیامین حساسیت داشتند.»

دكتر حسین طباطبایی دبیر انجمن پوست و مو ضمن بیان این‌جملات تاكید می‌كند، این به آن معنا نیست كه تمام استفاده‌كنندگان به این ماده حساسیت داشته باشند.وی به تحقیقی كه در مورد رنگ‌موها و آلرژی ناشی از آنها در مركز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه تهران انجام شده اشاره می‌كند و می‌گوید:« از سال‌1371 تا 1381 به‌مدت 10سال روی 222 نفر از این بیماران مطالعه‌ای انجام شد و مشخص‌شد كه 3.6 درصد از این افراد به ماده اصلی رنگ‌مو كه همان پارافنی‌لینیدیامین است حساسیت و آلرژی نشان دادند. همچنین در مطالعه‌ای كه از سال‌1382 تا پایان 1383 روی250‌نفر از افراد استفاده‌كننده از این رنگ‌موها انجام شد، 2درصد از این افراد نسبت به رنگ‌مو واكنش آلرژیك نشان دادند.»

با این اوصاف، متخصصان ایرانی معتقدند درصد افرادی كه به رنگ‌موها آلرژی پیدا می‌كنند زیاد نیست؛ یعنی این‌طور نیست كه دو‌سوم مردم نسبت به این رنگ‌موها، آلرژی تماسی پیدا كنند ولی در درصدی از مردم حساسیت‌های آلرژیك نسبت به رنگ‌موها به‌خصوص رنگ‌موهای تیره و سیاه كه حاوی ماده پارا‌فنی‌‌لینیدیامین است، به‌وجود می‌آید.

دكتر بلیغی، متخصص پوست‌و‌مو در مورد واكنش به حساسیت ایجادشده نسبت به این ماده می‌گوید: «این افراد نسبت به این ماده بار اول حساسیت پیدا می‌كنند و بارهای بعدی كه از آن استفاده می‌كنند دچار یك واكنش آلرژیك نسبتا شدید در قسمت‌سر می‌شوند. جالب اینجاست كه این واكنش آلرژیك در خود موها اتفاق نمی‌افتد و در اطراف مو یعنی در پیشانی، گوش و پشت گردن واكنش‌های آلرژیك به‌صورت خارش، تاول، پوسته‌ریزی و قرمزی رخ می‌دهد كه گاهی‌اوقات تمام صورت را می‌گیرد و باعث تورم چشم‌ها می‌شود.»

وی با اشاره به اینكه اكثرا بیماران این واكنش‌ها را مربوط به آلرژی نسبت به رنگ‌مو نمی‌دانند چون انتظار دارند این علائم در ناحیه سر، خودشان را نشان دهند نه در ناحیه صورت، ادامه می‌دهد: «این در حالی‌ است كه ماده رنگ‌مو زیاد با پوست كف سر تماس پیدا نمی‌كند و با پوست اطراف بیشتر در تماس است اما به‌طور‌كلی رنگ‌مو به خاطر مواد شیمیایی مختلفی كه دارد (به‌خصوص رنگ‌موهایی كه برای روشن‌كردن و بلوند‌كردن مو استفاده می‌شوند و در آنها اكسیدان به‌كار می‌رود) به ساقه مو صدمات جدی می‌زند و مو را بد‌حالت می‌كند یا حتی ممكن است در برخی موارد منجر به ریزش مو شود.

پس به‌نظر می‌رسد عوارض رنگ‌موها بیشتر عوارض تحریكی ناشی از آنهاست و واكنش‌های آلرژیك ناشی از آنها تا سال‌ها باقی می‌ماند.»دكتر بلیغی در این باره معتقد است: «در این موارد ما به افرادی كه تمایل زیادی به استفاده از رنگ‌مو دارند توصیه می‌كنیم كه از هیچ‌گونه فرمول شیمیایی استفاده نكنند چون با وجود اینكه تمام این فراورده‌ها با اسامی مختلف و محصول كارخانه‌های مختلف هستند ولی اكثرا ماده شیمیایی آنها یكی است. در این موارد بهتر است از رنگ‌موهای گیاهی مثل حنا و فراورده‌هایی نظیر آن استفاده كرد.»


 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره