وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تب کنگویی به ایران با بزهای افغانی

تب کنگویی به ایران با بزهای افغانی

بیماری تب کریمه کنگو در کشور طی کمتر از یک ماه دو قربانی داشته و این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت بیشترین مشغله ذهنی خود را مشغول بیماری آنفلوانزای نوع A کرده اند.

 

به گزارش فردا، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که از سال 87 در ایران به ثبت رسیده یکی از 823 بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش مستقیم کنه آلوده یا تماس با خون و گوشت دام مبتلا، به انسان سرایت می کند و مخاطرات جدی برای افراد به دنبال دارد.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، بیماری کریمه کنگو در سال گذشته 31 قربانی داشت و حدود 110 نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.

این بیماری ویروسی به‌‌ طور همزمان در کریمه و کنگو مشاهده شده و به همین دلیل، تب کریمه کنگو نام گرفته است. علایم آن تب، دردهای عضلانی و استخوانی، خونریزی از دهان، لثه، بینی یا مدفوع، ادرار و استفراغ خونی است.

به گفته متخصصین بیماریهای عفونی، این بیماری در مراحل پیشرفته خود به زردی و مرگ منجر می ‌شود. گاو، گوسفند و بز از جمله حیواناتی هستند که تب کریمه کنگو را انتقال می‌دهند.

تماس مستقیم با ترشحات و خون آلوده، موجب انتقال این بیماری می‌شود. اساسی‌ترین راه مبارزه با تب کریمه کنگو، شناسایی و پاکسازی محیط و دام آلوده است.

در برخی مناطق کشور مانند سیستان و بلوچستان، این بیماری به دلیل ورود دام قاچاق، بیشتر است. این در حالی است که طی روزهای اخیر 30 تن گوشت بز افغانی از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده تا کمبود گوشت گرم در ماه رمضان تا حدودی رفع شود.

بنابراین، اگر این دامها آلوده به تب کریمه کنگو باشند، قطعا بایستی منتظر افزایش ابتلا به این بیماری در مناطقی از کشور بود که این دامها آنجا کشتار می شوند.

معمولا قصابها و آنها که با دام سر و کار دارند، به این بیماری مبتلا می‌شوند. عادتهای بدی هنگام ذبح دام در میان برخی قصابها هست. گذاشتن چاقو میان لبها، استفاده نکردن از دستکش یا باد کردن پوست دام پس از ذبح با دهان، از جمله رفتارهای خطرناک و منتقل کننده آلودگی هستند.

دارویی به نام "ریباویرین" که در درمان هپاتیت ث نیز استفاده می شود، تا حدودی مرگ و میر در اثر این بیماری را کاهش می دهد.