وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

طرح بیل گیتس برای كاهش خطر طوفان‌

طرح بیل گیتس برای كاهش خطر طوفان‌
بیل گیتس میلیاردر مشهور جهان فناوری به همراه دیگر دانشمندان با درخواست ثبت امتیاز فناوری که بتواند با استفاده از سرد کردن اقیانوسها خطر تخریبی توفانهای عظیم را کاهش دهد باعث شگفت زدگی بسیاری از متخصصان شده اند.
 
ایده جدید گیتس می تواند از به وجود آمدن خاطرات هولناکی که چهار سال پیش توسط توفان کاترینا به وجود آمد جلوگیری کند. این توفان در ایالت لوئیزیانا در حدود 81 بیلیون دلار خسارت به وجود آورد و جان بیش از 1800 زن و مرد و کودک را گرفت.
 
طرح جدید بیل گیتس مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است اما در عین حال سئوالهایی را درباره ممکن بودن انجام آن برانگیخته است. به گفته گابریل وچی محقق سازمان مطالعات اقیانوس شناسی و اتمسفری برای عملی شدن این ایده باید عملیاتی صورت گیرد که بشر تا کنون آن را انجام نداده است.
 
توفانها به واسطه آبهای گرم انرژی خود را تامین می کنند به همین دلیل سرد کردن آبهای اطراف توفان می تواند از شتاب توفان بکاهد. بر اساس درخواست ارائه شده در این شیوه قایقهای لوله مانند زیادی در منطقه توفان خیز بر روی سطح آب قرار خواهند گرفت که هر یک دو مجرای آب به طول 152 متر خواهد داشت.
 
یکی از این مجراها می تواند آب گرم را از سطح اقیانوس به زیر بکشد و دیگری آب سرد را از اعماق اقیانوس به سطح انتقال می دهد. ویلیام گری از مشهورترین توفان شناسان جهان که به مدت 50 سال به مطالعه و پیش بینی طوفانها مشغول بوده است، در عملی بودن این طرح شک دارد.
 
وی معتقد است مشکل اصلی این طرح سرعت بالای شکل گیری طوفانها است به شکلی که تنها دو یا سه روز زودتر امکان اخطار دادن درباره آغاز یک توفان سهمگین وجود دارد و به همین دلیل انتقال میزان موثر آب سرد از اعماق اقیانوسها به سطح اقیانوس طی این مدت کوتاه کمی مشکل به نظر می رسد.
 
گری معتقد است این ایده در نوع خود بسیار جالب توجه است اما تنها در حالتی عملی خواهد بود که در ابتدای فصل آغاز توفانها و بر اساس امکان آغاز توفانی بزرگ فعال شوند در این صورت نیز مشکل در این خواهد بود که شاید در تمامی طول فصل هیچ توفانی در راه نباشد و تنها سرمایه زیادی که برای فعالیت این سیستم هزینه خواهد شد از بین برود.
 
همچنین گری بر این باور است حتی در صورتی که این سیستم به موقع عمل کند، نمی تواند به صورت کامل از وقوع توفان جلوگیری کند. شاید با کمک این روش بتوان تنها مرکز توفان را ضعیف کرد اما امواج خارجی آن همچنان خصوصیات مخرب خود را حفظ خواهند کرد.
 
کری امانوئل استاد علوم اتمسفری در موسسه ام آی تی نیز درباره عملی بودن این طرح چندان خوشبین نیست. به اعتقاد وی زمان انتقال دادن آب سرد به سطح اقیانوس به منظور کنترل توفان بسیار محدود است.
 
بیل گیتس و کن کالدریا که نام آنها در درخواست ارائه شده به عنوان مخترع سیستم به ثبت رسیده است تا کنون پاسخی به انتقادات وارد شده به طرح خود ارائه نکرده اند. همچنین تا کنون اطلاعاتی درباره هزینه های مورد نیاز برای عملی شدن چنین پروژه ای اعلام نشده است.
 
در این میان برخی از دانشمندان که در ارائه این طرح نقش داشته اند معتقدند این فناوری فرایندی نیست که به زودی قابل بهره برداری باشد بلکه در شرایطی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که تمامی روشهای ممکن مورد آزمایش قرار گرفته باشد و نیاز به یک فناوری تخفیف و کاهش شتاب توفان به شدت احساس شود.
 
بر اساس گزارش سی ان ان، گری نیز معتقد است این فناوری طی چند دهه آینده عملی خواهد شد و شاید بتواند تاثیراتی را بر روی کنترل این بلای طبیعی داشته باشد. گری در رابطه با حضور گیتس در این پروژه می گوید: “به هر حال حضور بیل گیتس با تمامی سرمایه اش برای عملی ساختن چنین پروژه ای خوشحال کننده است.”

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره