وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

زیان 123 میلیارد تومانی شركت ایران خودرو

زیان 123 میلیارد تومانی شركت ایران خودرو
شركت ایران خودرو بزرگترین خودروساز ایرانی در مجمع عمومی سهامداران اعلام كرده است كه این شركت سال گذشته 123 میلیارد تومان (123 میلیون دلار) زیان كرده و امسال سودی برای پرداخت ندارد.
 
شركت ایران خودرو از شركت های موفق و سودده بوده و طی 45 سال اخیر همواره سود داشته است و این اولین باری است كه این شركت زیان سنگینی متحمل شده است.
 
مشكل ایران خودرو فقط زیانی نیست كه سال گذشته داشته، این شركت بدهی هنگفتی نیز دارد.
 
بدهی این شركت بیشتر از شش هزار میلیارد تومان (شش میلیارد دلار) اعلام شده است و حتی برخی منابع میزان این بدهی را تا ده میلیارد دلار نیز برآورد كرده اند.
 
دلایل بروز بحران در شركت ایران خودرو به درستی مشخص نیست اما برخی می گویند كه سرمایه گذاری این شركت در كشورهای خارجی، سودده نبوده و بخشی از بدهی های این شركت ناشی از این برنامه است.
 
سرمایه گذاری این شركت در تولید محصولات جدید و برخی طرح های صنعتی، ثابت بودن قیمت خودرو و بحران مالی جهانی از جمله مواردی است كه از آنها به عنوان عامل بحران یاد می شود.
 
ایران خودرو برای اجرای طرح های توسعه خود در سه سال آینده 500 میلیارد تومان (500 میلیون دلار) در نظر گرفته است و قرار است در این مدت یازده محصول جدید را نیز روانه بازار كند.
 

سهامداران ایران خودرو در مجمع عمومی این شركت از مدیران پرسیده اند كه وقتی تولید هر محصول جدید بین 250 تا 300 میلیارد تومان هزینه دارد چگونه ایران خودرو خواهد توانست با این رقم یازده مدل جدید خودرو وارد بازاركند.
 
جواد نجم الدین مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به سهامداران گفته است كه رقم 250 میلیارد تومان برای طراحی یك محصول كامل است و ما همه محصولات مان را از نو طراحی نمی كنیم.
 
این شركت با آنكه بخش عمده ای از سهامش به بخش خصوصی و نیمه دولتی واگذار شده است اما مدیریت آن از سوی دولت تعیین می شود و برخی منتقدان می گویند كه دولت برای اجرای سیاست های خود شركت هایی نظیر ایران خودرو را تحت فشار می گذارد و همین مسئله مشكلات ایران خودرو را دو چندان كرده است.
 
مدیران دولتی شركت ایران خودرو می گویند از امسال تقریبا به میزان زیان سال گذشته سود خواهد داشت و این سود در دو سال بعد به بیشتر از یك هزار میلیارد تومان (یك میلیارد دلار) خواهد رسید.
 
برای مقابله با بحران مالی شدیدی كه شركت ایران خودرو با آن درگیر است، فروش بخشی از اموال این شركت در دستور كار قرار گرفته است.
 
فروش سهام بانك پارسیان از بانكهای خصوصی ایران كه شركت ایران خودرو از مهمترین سهامداران آن است و پیش فروش محصولات و فروش بخشی از شركت های وابسته از جمله طرح هایی است كه برای خروج شركت ایران خودرو از بحران مطرح شده است.
 
برای كمك به این شركت شورای پول واعتبار نیز یك هزار میلیارد تومان (یك میلیارد دلار) وام اختصاص داده است.