وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جادوى رنگ ها در آرایش صورت + تاریخچه

جادوى رنگ ها در آرایش صورت + تاریخچه
فقط كافى است یك دقیقه مقابل ویترین فروشگاه هاى عرضه لوازم آرایشى بایستیم و به انواع و اقسام ریمل، كرم پودر، سایه و رژلب كه در رنگ هاى متنوع و جعبه هاى زیبا از پشت شیشه خودنمایى مى كنند، خیره شویم.
به دقیقه دوم نمى رسد كه هوس یكى از آنها به سرمان مى زند و خود را تسلیم فاكتور فروش مى كنیم. معلوم نیست چه جاذبه اى در لوازم آرایشى نهفته كه آدم را در عرض چند دقیقه ناچیز به تكاپوى خرید مى اندازد.
مطمئناً جادوى رنگ ها در آن بى تاثیر نیست. دیدن چند ردیف سایه مثل مداد رنگى هایى كه در یك جعبه بیست و چهارتایى كنار هم چیده شدند كافى است كه آدم را یك هو به وسوسه خرید بیندازد.
وسوسه لوازم آرایش ریشه اى تاریخى دارد. از تصویر معروفى كه كلئوپاترا را نشسته بر صندلى مقابل چندین جا عطرى و سرمه دان نشان مى دهد، مى توان قدمت آن را فهمید.
اولین مردمانى كه از لوازم آرایش (البته نه به شكل امروزى) استفاده مى كردند، مصریان بودند. در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح براى مراسم مذهبى عطریات و لوازم آرایش مصرف مى كردند.
عصاره گیاهان معطر را به بدن مى مالیدند تا پوستى نرم و خوشبو داشته باشند.
استفاده از حمام معطر نیز به این دوران تعلق دارد. حمام شیر كه كلئوپاترا براى زیبایى پوستش استفاده مى كرد، امروزه چنان مورد توجه متخصصین پوست قرار گرفته كه در بسیارى از انستیتوهاى پاریس وان شیر را مى توان دید. رومى ها نیز از شیر الاغ براى صاف و صیقلى شدن پوست شان استفاده مى كردند. لوازم آرایش آن زمان از ریشه، برگ و صمغ درختان و برخى مواد معدنى مثل محلول كربنات دو پلمب كه در نقاشى به عنوان رنگ سفید به كار مى رفت، تهیه مى شدند. مصرى ها از دوده چراغ براى سیاهى ابروها و یا اكسیدآهن براى تهیه سرخاب استفاده مى كردند.
یونانى ها همچنان از مخلوط ریشه گیاهان با روغن به عنوان سفت كننده پوست بهره مى گرفتند. از قرون وسطى به بعد آرایش كم كم به شیوه امروزى درآمد. بیشتر مواد رنگى روى گونه ها و لب ها زده مى شد. صورت سفید، موهاى بور، گونه هاى برجسته قرمز و لبان قرمز فرم دلخواه زنان آن زمان بود. از تركیب سفیده تخم مرغ، لیمو، نمك حاوى اسیدبوریك و سدیم براى سفید كردن صورت، از زعفران براى قرمزى لب ها و از نعناع براى سفید كردن دندان ها استفاده مى كردند.
در قرن پانزدهم كه فلورانس تحت حكومت مدیچى ها بود، ایتالیا به عنوان مركز زیبایى مورد توجه قرار گرفت. كاترین مدیچى نیز نخستین مركز عطر و لوازم آرایش به نام Santa maria novella در فلورانس را راه اندازى كرد. پس از اینكه ملكه فرانسه شد اولین مركز آرایش در پاریس را نیز تاسیس كرد. در همین زمان استفاده از گیاهان و میوه ها به عنوان ماسك نزد زنان ثروتمند اروپا متداول شد.
ماسك هایى كه از تركیب پودر پیاز، كره، عسل، آرد حبوبات، تخم مرغ و چربى غاز ساخته مى شدند و براى صاف شدن پوست به كار مى رفتند. در این زمان آرایش چشم زیاد باب نبود، آنچه بیش از همه روى صورت نمایان بود، سرخى گونه ها و لب ها بود. اما در قرن ۱۸ قرمزى آرایش ها كم شد. لب ها و گونه ها صورتى شدند. اما چشم ها همچنان بدون آرایش ماندند.
در قرن ۱۹ كه مادام دكولاس انستیتو زیبایى و سلامت پوست در پاریس را راه انداخت اولین نوع سایه و رژلب و رژگونه هاى رنگى به بازار آمدند. مادام كه بیش از آرایش به سلامت پوست اهمیت مى داد، براى اولین بار كرم هاى آرایش را با گیاهان دارویى مخلوط مى كرد و در دسترس مشتریان قرار مى داد.
«از زمان جنگ جهانى دوم تا به امروز دنیاى آرایش سه مرحله را طى كرده، یكى سال هاى جنگ، كه سال ركود لوازم آرایش بود. دومى، از ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۰ كه به دوره افراط و زیاده روى آرایش معروف است و دیگرى از اواخر ۸۰ تا به امروز كه آرایش بیش از آنكه به شكل نقاب رنگین روى صورت باشد، ترمیمى و تكمیل كننده عیوب و ناهموارى هاى صورت است. ابروهاى باریك، سایه هاى كمرنگ، گونه هاى ملایم و رژلب هاى براق از ویژگى هاى این دوره آرایشى اند.» اینها جملات النا ملیك است. كسى كه در ایتالیا «بانوى آرایش» مى نامندش و جزء پایه گذاران رشته گریم در ایتالیا است و اكنون مدیریت شركت آرایش Lierac را بر عهده دارد. ملیك با اینكه بانوى آرایش نام گرفته ولى بى هیچ آرایشى در محافل هنرى ظاهر مى شود. موهاى كوتاه خرمایى دارد و به جز یك رژلب قرمز از محصولات آرایش دیگرى استفاده نمى كند. به قدرى ساده است كه وقتى او را در رستوران Panamaمیلان (جایى كه قرار گذاشته بودیم) دیدم، فكر كردم شخصى است كه براى شنیدن این گفت وگو آمده است. چرا كه ملیك از ستون نویسان پروپا قرص مجلات آرایشى در ایتالیا است. النا ملیك، زاده ایتالیا است و اصالتى ارمنى دارد. مادرش آلساندرا ملیك باباخانیان یكى از ارامنه ساكن پترزبورگ است كه در جنگ جهانى دوم به میلان مى رود و به عنوان گریمور در سالن تئاتر میلان مشغول به فعالیت مى شود. النا پس از راه انداختن یك سالن آرایش با كمك یك متخصص پوست به نام دكتر پایوت به پاریس مى رود و شروع به ساختن كرم هاى آرایشى كه خاصیت درمانى نیز دارند مى كند. او مى گوید: «وقتى دختران جوان را مى بینم كه آرایش روى چهره دارند، متاسف مى شوم چرا كه آرایش مخصوص خانم هاى مسن است كه طراوت پوستشان از دست رفته است، نه آنها كه با كمى مراقبت مى توانند پوستى صاف، یكدست و زیبا داشته باشند.» البته نه او كه اكثر متخصصان پوست با آرایش در سنین جوانى مخالفند و تنها استفاده از كرم هاى مرطوب كننده و یا ضدآفتاب را براى آنها توصیه مى كنند.
حقیقتاً هم لوازم آرایش تنها مى توانند قسمتى از معایب صورت را برطرف كنند و بپوشانند كه بیش از همه براى تغییر رنگ و چهره مورد استفاده قرار مى گیرد. استفاده از پن كیك و كرم پودر به مرور زمان باعث از دست رفتن طراوت و شادابى پوست مى شود. تا سن ۳۰ – ۲۵سالگى كه پوست بدن مقدار زیادى كلاژن تولید مى كند مى توان بدون استفاده از كرم هاى آرایشى و تنها با استفاده از كرم ضدآفتاب براى مقابله با اثرات زیان بار خورشید پوستى سالم داشت. از آنجا كه پس از سى سالگى كلاژن كمترى در سلول هاى پوستى ساخته مى شود، مالیدن كرم هاى حاوى كلاژن و حاوى كینون كه پوست را در برابر رادیكال هاى آزاد محافظت مى كند بسیار توصیه مى شود. علاوه بر بالا رفتن سن، استعمال سیگار و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز باعث كاهش تولید كلاژن مى شود كه در صورت استفاده نكردن از ضدآفتاب و عدم قطع استعمال سیگار هیچ كرم و لوسیون معجزه آورى نخواهد توانست شادابى و طراوت را به پوست باز گرداند. در خرید لوازم آرایش از پن كیك، كرم پودر تا سایه هاى چشم رعایت نكاتى كه به سازگارى آنها با پوست ارتباط دارد، ضرورى به نظر مى رسد. التهاب تماسى تحریكى، التهاب تماسى آلرژیك، كهیر تماسى، ایجاد كومدون (جوش هاى ریز) و بروز تاول ریز خارش دار و آكنه از شایع ترین عوارض پوستى است كه به دنبال مصرف لوازم آرایش نامرغوب ایجاد مى شود. هر كرم یا پماد چرب كننده اى كه به صورت چند لایه مصرف مى شود به علت مسدود كردن منافذ پوستى و غدد چربى مى تواند باعث بروز واكنش هاى پوستى شود. برخى مواد رنگى و عطرهاى موجود در پودرها باعث ایجاد حساسیت و قرمزى شده كه بلافاصله پس از قطع استعمال بهبود مى یابند. اما به طور كلى مالیدن پن كیك (پودر) بهتر از استفاده چند لایه كرم پودر است. پن كیك حالت براق پوست را ثابت مى كند، پوست را در برابر تغییرات آب و هوا محافظت مى كند، عرق را جذب نموده و حالت چرب و روغنى پوست را از بین مى برد. پن كیك بیشتر براى پوست چرب توصیه مى شود. افراد با پوست خشك لازم است قبل از استعمال پن كیك پوستشان را با كرم مرطوب كننده چرب نمایند. برخى مواد آرایشى وقتى روى پوست قرار مى گیرند، احتمال بروز عوارضى نظیر كهیر، آفتاب سوختگى و لكه هاى تیره را تشدید مى كنند. كرم پودرها و مواد آرایشى حاوى عطر از این نوع هستند. عطرها كه معمولاً در بیشتر محصولات به عنوان خوشبوكننده یافت مى شوند مهمترین عامل بروز كهیرهاى پوستى اند. توصیه مى شود لوازم آرایشى كه برچسب Free fragrant دارند خریدارى كنید.
توجه به مدت زمان استفاده از لوازم آرایش نیز راه دیگرى براى كاهش آلرژى هاى پوستى است. متخصصان توصیه مى كنند، بیش از ۶ ماه از یك كرم پودر یا پن كیك استفاده نشود. مداد چشم و لب نیز نباید بیش از ۶ ماه مورد مصرف قرار گیرند. رژ لب نیز تا وقتى در یخچال باشد مى توان براى مدت یك سال استفاده نمود. در میان لوازم آرایش رژلب كمترین سهم را در بروز آلرژى دارد. گرچه آن هم نباید در مجاورت نور و هواى گرم قرارگیرد كه فاسد بشود. رژلب مرغوب با روغن مناسب از ترك خوردن و خشك شدن لب جلوگیرى كرده اثر حفاظتى بالایى بر لب خواهد داشت.
توصیه محققان زیبایى براى خرید رژلب به شرح زیر است:
رژلب باید چرب و متناسب با فرم و رنگ دندان خریدارى شود. سفید بودن دندان ارتباط مستقیمى با زیبایى لب ها دارد. اگر به واسطه سیگارى بودن دندان هایتان زرد است از رژلب براق با رنگ هاى شاد استفاده نكنید. رژلب تیره و مات از رنگ زرد دندان ها كاسته و جلوى نمایان شدن آنها را مى گیرد. رژلب قرمز و نارنجى هم چندان به سیگارى ها نمى آید، بیشتر به افراد با دندان هاى مروارید شكل پیشنهاد مى شود. توصیه مهم دیگر براى نگهدارى فرم لب ها قطع استعمال سیگار و خندیدن است. خنده باعث سفت شدن عضلات ناحیه لب شده و به استحكام ماهیچه هاى لب كمك مى كند.
 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره