وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

كشف جسد سالم یك نوزاد قاجاری در كرمان

كشف جسد سالم یك نوزاد قاجاری در كرمان
خبری مبنی بر كشف جسد سالم یك نوزاد در كرمان منتشر شد كه سالم بودن این جسد با توجه به این‌كه كارشناسان آن را به دوره‌ی قاجاری مربوط دانستند، جالب توجه است.
یك باستان‌شناس فعال در استان كرمان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی شرایطی كه سبب شده‌اند، در این استان چنین جسد سالمی پیدا شود، توضیح داد: آنچه از دانش انسان‌شناسان می‌دانیم، این است كه جسد انسان یا حیوان در چند حالت می‌تواند سالم باقی بماند؛ یكی از این شرایط، یخچال‌های طبیعی است و محیط‌های دیگر شامل نمك‌زارها و شن‌زارها هستند.
نادر علی‌دادی سلیمانی بیان كرد: این جسد كه به‌تازگی پیدا شد، گرچه از نظر تاریخی سابقه‌ی زیادی ندارد، ولی به حوزه‌ی بم مربوط می‌شود و این حوزه نیز شرایط شن‌زار را دارد. در این‌گونه موارد، املاحی كه در خاك وجود دارند، به سالم ماندن جسد كمك می‌كنند.
وی با اشاره به كشف پارچه و موی سالم در شهر سوخته، گفت: این اتفاق نیز به‌دلیل املاح درون خاك است.
سلیمانی هم‌چنین با بیان این‌كه در چندسال گذشته، از قاچاقچیان اجسادی توقیف شده‌اند، اظهار داشت: در این مورد اخیر، از قاضی خواسته شده است كه برای دفن كردن جسد این نوازد حكم داده شود.
در این‌باره، فرمانده‌ی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان كرمان نیز ـ محمدرضا هاشمی‌نژاد ـ گفت: این جنازه مومیایی نیست و پرونده‌ی آن در دادگاه پی‌گیری می‌شود. قاچاقچیان این جسد نیز در محور بم دستگیر شده‌اند.
هاشمی‌نژاد پیش از این اعلام كرده بود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی مأموران یگان حفاظت و با همکاری حوزه‌ی انتظامی ماهان، دو کلاه‌بردار که قصد داشتند، جسد یک نوزاد را از شهرستان بم به کرمان انتقال دهند، دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند. آن‌ها می‌خواستند، جسد را به قیمتی بیش‌تر از 10میلیارد ریال به فروش برسانند.
وی افزوده بود: همراه این جسد، دو شیء شامل یک عطردان شیشه‌یی و یک انگشتر مسی که گفته می‌شود، به دوره‌ی اسلامی متعلق است، از قاچاقچیان به‌دست آمد. کارشناسان ارزش این دو شیء را حدود 200میلیون ریال برآورد کرده‌اند.