وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آشنایی با خانواده ی راکت های RPG

آشنایی با خانواده ی راکت های RPG
مسلماً آر – پی – جی مشهورترین راکت ضد زره دنیاست . در مقالات قبلی اشاره کردیم که تفاوت راکت با موشک ، بهره مندی موشک از سیستم هدایت و کنترل می باشد. آر پی جی مخفف عبارت (Rocket – Propelled – grenade) می باشد. یعنی نارنجک با پیشران راکتی، تاریخچه ابداع آر پی جی به جنگ جهانی دوم باز می گردد . آر پی جی یک راکت انداز قابل حمل توسط نفر و دوش پرتاب می باشد . در خلال جنگ جهانی دوم استفاده از خرج های شکل دار به، منظور دریدن زره تانک ها و خودروها توسعه و گسترش یافت . بر این اساس آمریکایی ها سلاح بازوکا و آلمانی ها سلاح     پانزرفاست را ساختند . در این هنگام روس ها با بهره گیری از نقاط قوت دو سلاح ، در اواخر جنگ سلاح مشهور آر پی جی را معرفی کردند .
rpg

RPG به صورت کلی از دو بخش تشکیل شده است :

 تیوپ لانچر و راکت . قیمت ارزان ، قابلیت حمل آسان توسط یک نفر و مؤثر بودن راکت در مقابل اکثر زره ها از مزیت های آر پی جی می باشد .

سر جنگی آر پی جی عمدتاً از خرج شکل دار با مواد شدید الانفجار ساخته می شود . راکت آر پی جی از سیستم هدایت بی بهره است و برای بردهای کمتر از 400 متر طراحی گردیده است و این خطر هدف قرار گرفتن پرتاب گر را به همراه دارد .

 در مسیر غیر مستقیم ( منحنی شکل ) آر پی جی توانایی طی مسافت 1000 متر را دارد . یک فیوزها پس از 4.5 ثانیه پس از پرتاب راکت در صورت برخورد نکردن با هدف سبب انفجار آن می شود . از این قابلیت برای هدف قرار دادن نیروهای پیاده از فاصله بیش از 500 متر و به صورت غیر مستقیم می توان سود جست پس از شلیک گازهای خروجی از انتهای تیوپ به فاصله 20 متر برای کسی که پشت لانچر باشد مرگبار است .

بنابراین نمی توان RPG  را به صورت کلی از حالت دراز کش و یا رو به آسمان و یا از درون فضاهای بسته مانند سنگر شلیک کرد .

در این مورد نیروهای افغان در نبرد با شوروی و سومالی در نبرد با آمریکایی ها با ابتکاری جالب و اضافه کردن یک لوله ی انعطاف پذیر به ته تیوپ گازهای خروجی را از مسیری دیگر خارج می کردند و با آر پی جی هلی کوپترها را هدف قرار می دادند . سقوط دو بالگرد بلک هاوک توسطRPG -7  در سومالی توسط پنتاگون تأیید شده است .

تانک برای حفاظت در مقابل آر پی جی به زره های واکنشگر مجهز گردیدند . این زره ها که شبیه قطعات آجر به نظر می رسد حاوی مواد منفجره است که به محض برخورد آر پی جی منفجر گردیده و سبب انحراف آر پی جی و آسیب دیدن خرج شکل دار می گردد .

 همچنین زره های کامپوزیتی جدید و تقویت شده با شبکه های تیتانیوم و اورانیوم تهی شده 238 در مقابل آر پی جی بسیار مقاوم می باشد .از طرف دیگر آر پی جی های مدرن با سر جنگی دومرحله ای قابلیت دریدن بسیاری از زره ها را مانند زره های واکنشگر و کامپوزیتی را دارد .
rpg-2

 به عنوان مثال گزارش های موثقی از انهدام تانک های پیشرفته ای مانند آبرانر و چلنجر و مرکاوا و T – 90 توسط آر پی جی 29 درست است . به هر حال آر پی جی هنوز هم یک سلاح مؤثر و ارزان قیمت در مقابل خودروهای نظامی است . گونه های مختلف آر پی جی عبارتند از :

آر پی جی 2  – آر پی جی 7 – آر پی جی 16 –  آر پی جی 18 – آر پی جی 22  – آر پی جی 26  – آر پی جی 27  – آر پی جی 29
rpg27

آر پی جی 32

که  مدل های 16 تا 27 یکبار مصرف بوده و قابلیت شارژ مجدد لانچر وجود ندارد ضمنا مدلهای 7، 27و 29 دارای سرجنگی ویژه  ترمو باریک (Thermo Baric)برای مقابله بانیروهای پیاده می باشند .قابل ذکر است که سرجنگی ترموباریک نوعی سرجنگی می باشد که برای انفجار از اکسیژن هوا بهره می برد.