وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

گفت و گویی شنیدنی با نیکو خردمند

گفت و گویی شنیدنی با نیکو خردمند
خردمند: هنرمندان پیشکسوت نیاز به حمایت دارند

بازیگر سریال دزدان مادربزرگ گفت: متاسفانه از پیشکسوتان سینما حمایت نمی شود و مسئولان معضلاتی را که این هنرمندان با آن دست و پنجه نرم می کنند در نظر نمی گیرند.  

نیکو خردمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت و گو با ایرنا گفت: حضور من در عرصه هنر به دوران نوجوانی باز می گردد. از همان دوران علاقه عجیبی به گویندگی داشتم و اما نمی دانستنم که توانایی لازم را برای این کار را دارم یا نه؟

وی افزود: دقیقا نمی دانستم باید به چه کسی مراجعه کنم و چگونه می توانم دوبلور شوم. در نهایت با معرفی یکی از آشنایان به رادیو معرفی شدم و به ساختمان امروزی رادیو تهران در میدان ارک رفتم.

بازیگر فیلم سینمایی پرده آخر در ادامه خاطرنشان کرد: در آن زمان اسماعیل پور والی مدیر رادیو بود. بعد از اینکه خود را معرفی کردم از من خواستند تا برنامه اجرا کنم و این در حالی بود که هیچ تجربه ای در عرصه گویندگی نداشتم. نگران بودم همچنان نمی دانستم که می توانم از عهده این کار بر آیم. در اولین تجربه پیش محبی رفتم و اعلام برنامه می کردم و در حقیقت اینگونه به عرصه هنر وارد شدم.

خردمند در ادامه با اشاره به شرایط رادیو در دهه 30 گفت: برنامه های رادیو در آن دوره زنده برگزار می شد و افراد کمی در این رسانه مشغول بکار بودند اما همه هنرمندان آن دوره رادیو، هنرمند بودند.

وی یادآور شد: بعد از گویندگی بود که کم کم بسوی دوبله آمدم و در این عرصه مشغول فعالیت شدم و پیش از آن نیز آموزش های لازم را سپری کردم.

بازیگر خاک آشنا در ادامه با اشاره به اولین حضور خود در عرصه سینما گفت: من تجربه بازیگری نداشتم و تنها در عرصه گویندگی و دوبله کار می کردم. با معرفی صلاحمند و نوشابه امیری برای بازی در فیلم پرده آخر به واروژ کریم مسیحی معرفی شدم و بعد از انتخاب وی بعنوان اولین تجربه سینمایی در فیلم این کارگردان سینما حضور یافتم.
حضور من در عرصه هنر به دوران نوجوانی باز می گردد. از همان دوران علاقه عجیبی به گویندگی داشتم و اما نمی دانستنم که توانایی لازم را برای این کار را دارم یا نه؟

خردمند در ادامه با اشاره به اولین تجربه حضور خود در مقابل دوربین خاطرنشان کرد: قبل از اینکه پشت دوربین قرار گیرم استرس داشتم و نمی دانستم حضور جلوی دوربین چگونه خواهد بود اما وقتی جلوی دوربین رفتم هیچ نگرانی نداشتم و به راحتی در اولین تجربه سینمایی خود حضور یافتم. بعد از بازی در پرده آخر فعالیت خود را در عرصه سینما و تلویزیون ادامه دادم.

وی افزود: شاید تصور همه بر این است که حضور جلوی دوربین جذابیت بیشتری دارد اما برای من دوبله جذابیت بیشتری داشت و در اولین حضورم در عرصه دوبله هیجان بیشتری داشتم. .

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به آثاری که در آنها به ایفای نقش پرداخته است ،گفت: بهترین اثر سینمایی که در ان به ایفای نقش پرداختم پرده آخر بود. همچنین بهترین کار تلویزیونی که در آن بازی کردم آوای فاخته بود. بسیار عجیب است که همه "دزدان مادربزرگ" را به خاطر دارند و کسی "آوای فاخته"را به یاد ندارد.

وی افزود: کارکردن با صباغ زاده و کریم مسیحی برایم بسیار لذت بخش بود. این دو با اینکه شیوه کار و زندگی متفاوتی دارند اما هردو افراد با شخصیت و موفقی هستند.

بازیگر سریال تلویزیونی دزدان مادربزرگ در ادامه با اشاره به سبک بازی عنوان کرد: کار بازیگر غوطه ور شدن در نقشی است که باید آنرا ایفا کند. من فردی مهربان هستم و باور می کنم که وقتی در نقش مادربزرگ بازی می کنم به واقع مادربزرگ هستم.

وی افزود: زحمتی برای بدست آوردن نقش در آثاری که تاکنون در آن بازی کرده ام نمی کشم اما برای اجرای آن تلاش می کنم. بازیگر باید بازی نکند و مخاطب را فریب ندهد در آن لحظه است که مخاطب بازیگر را باور می کند. هنگامی که در سریال آوای فاخته بازی می کردم واقعا خودم بودم و گاهی اوقات در برخی از سکانس ها در این سریال اتفاقاتی می افتاد که در فیلمنامه نبود و در صحنه اتفاق می افتاد که بر زیبایی های کار می افزود.

خردمند در ادامه بیان اینکه پول ملاک بازی در سریال ها و فیلم های سینمایی نبود،گفت: مسئله مالی برای من در آثار سینمایی و تلویزیونی مهم نبود و حتی در برخی از آثاری که در آنها بازی کردم بدلیل دوستی و ارتباط خوبی که با کارگردان و تهیه کننده داشتم هزینه ای دریافت نمی کردم.

این بازیگر پیشکسوت سینما در ادامه با تاکید بر لزوم حمایت از هنرمندان پیشکسوت یادآور شد: در حال حاضر پیشکسوتان به حمایت نیازمندند؛بسیاری از آنها بیمه ندارند و با توجه به کهولت سن به این مهم نیاز دارند. خوشبختانه خانه سینمای ایران با جمایت هایی که از بازیگران داشته امکانات خوبی را در بیمارستان پارسیان برای آنان فراهم کرده است.
من تجربه بازیگری نداشتم و تنها در عرصه گویندگی و دوبله کار می کردم. با معرفی صلاحمند و نوشابه امیری برای بازی در فیلم پرده آخر به واروژ کریم مسیحی معرفی شدم و بعد از انتخاب وی بعنوان اولین تجربه سینمایی در فیلم این کارگردان سینما حضور یافتم.

خردمند در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مسئولین تنها در حمایت از پیشکسوتان شعار می دهند. معاونت سینمایی ارشاد باید به فکر پیشکسوتان سینمایی باشد. حداقل می توان سالانه یارانه ای در اختیار این بازیگران گذاشت تا مایحتاج خود را تهیه کنند. تعداد پیشکسوتان عرصه سینما زیاد نیست که مسئولان نتوانند از آنها حمایت کنند.

وی افزود: اغلب بازیگران پیشکسوت تنها زندگی می کنند و توانایی پرداخت پول پرستار و کرایه منزل را ندارند. من و امثال من که احتیاج به لباس آنچنانی نداریم و تنها می خواهیم ابتدایی ترین نیازها را داشته باشیم.

خردمند در پایان گفت: مردم را دوست دارم فکر و عاشق آنها هستم و اگر کاری می کنم بخاطر آنهاست. خوشبختانه آدم مستغنی بوده و هستم و هرچه دارم از لطف حق تعالی است. از مردم تشکر می کنم و آرزوی خوشبختی برای همه آنها دارم.

این بازیگر پیشکسوت که چندی پیش بدلیل عارضه قلبی در بخش مراقبت های ویژه یکی از بیمارستان های تهران بستری شده بود پس از بهبود نسبی و با تشخیص پرشکان در منزل استراحت می کند.