وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

دردسرهای ازدواج در کشور لبنان

دردسرهای ازدواج در کشور لبنان
مدتی قبل و زمانی كه یك زوج امروزی كه یكی، مجری شناخته شده تلویزیون لبنان و دیگری سیاستمداری با ستاره اقبالی در حال ظهور است، تصمیم گرفتند با هم ازدواج كنند به‌ناچار این پیوند را در قبرس به هم گره زدند.
 

دلیل اتخاذ این تصمیم چندان پیچیده نبود. مالك مكتبی، مجری تلویزیون از شیعیان لبنان و لیلا تومئنی، نماینده پارلمان لبنان از مسیحیان این كشور است. پدر تومئنی كه روزنامه‌نگاری ثروتمند بود چهار سال پیش به قتل رسید و مادربزرگش یكی از شاعران برجسته دروزی است. شاید عجیب باشد اما در لبنان كه كشوری با 18 گروه دینی و مذهبی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی این كشور 4 میلیونی است هیچ تمهیدی برای ازدواج معتقدان به ادیان و مذاهب مختلف با یكدیگر اندیشیده نشده است. در واقع مسوولیت انجام كارهای مربوط به ازدواج، طلاق و ارث به مراجع مذهبی سپرده شده است.
 
زوج‌هایی غیر هم دین كه با هم ازدواج می‌كنندو همچنین افراد لامذهب و غیرمتعهد به ادیان شناخته شده چون بودایی‌ها، هندوها یا پیروان مذهب پروتستان به همین دلیل نمی‌توانند در خاك خودشان با هم ازدوج كنند. البته آنانی كه خوش‌شانس هستند و دین و مذهبی یكسان دارند هم برای ثبت عقد و پیوند زناشویی در مراجع مذهبی با مشكلات خاص خود مواجهند. به عنوان مثال كلیسای مارونی كه مذهب غالب مسیحیان لبنانی است طلاق را منع كرده است. با این حال و در شرایطی كه زوج‌های متعهد به ادیان و مذاهب مختلف نمی‌توانند در لبنان با هم ازدواج كنند دولت ازدواج‌هایی كه در خارج از خاك لبنان انجام شده است را به رسمیت می‌شناسد.
 
همین مساله موجب شده شركت‌های مسافرتی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود بسته‌های مسافرتی ویژه ازدواج در خارج را ارائه دهند كه همه خدمات مرتبط را یكجا ارائه می‌دهند. برای برگزاری مراسم عقد در قبرس كه با هواپیما تنها نیم ساعت با لبنان فاصله دارد كافی است 1900 دلار پرداخت شود. با ورود به قبرس و اقامت در هتل همه شرایط برای عقد مهیاست. برای حضور عكاس و ثبت عقد در محضر هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. كافی است زوج خوشبخت پای ورقه‌های عقد را امضا كنند و یك یا دو روز بعد به بیروت بازگردند.
 
مدیر یكی از آژانس‌های مسافرتی می‌گوید از زمانی كه عرضه این بسته‌های مسافرتی را در حدود 3 سال پیش شروع كرده تاكنون بیش از هزار زوج را برای انجام روند عقد به قبرس فرستاده است. این روند اگرچه مشكل زوج‌هایی كه هم دین یا هم مذهب نیستند را حل می‌كند لیكن نباید تصور كرد كه همه از چنین راه‌حلی استقبال ‌كنند.
 
اگرچه قوانین لبنان مسوولیت انجام امور مربوط به ازدواج را به نهادهای مذهبی سپرده اما جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اكثر مردم لبنان از تغییر این روند و واگذاری این مسوولیت به مجموعه‌های دولتی حمایت می‌كنند. اصلاح و بازنگری این قانون به سان همه امور در لبنان چنانچه قرار باشد انجام شود، كند و آهسته خواهد بود.
 
آخرین مورد تلاش برای اصلاح قوانین ازدواج در لبنان سال 1988 صورت گرفت كه البته نتیجه چندانی در بر نداشت. مهم‌ترین پیروزی به دست آمده در مسیر تلاش مردم برای تغییر این قانون اوایل امسال و زمانی به دست آمد كه زیاد بارود، وزیر كشور اعلام كرد لبنانی‌ها از این پس محق خواهند بود با مراجعه به دفاتر ثبت آن بخش از كارت شناسایی خود را كه مربوط به مذهب آنان است ، حذف كنند. این تصمیم بارود می‌تواند رهگشای ‌تغییر قوانین ازدواج در لبنان باشد. قرار است وزارت كشور طی ماه‌های آینده با برگزاری نشست‌های تخصصی احتمال تغییر قوانین ازدواج و ایجاد دفاتر دولتی ازدواج به جای روند كنونی كه همه امور مربوط به ازدواج توسط نهادهای مذهبی انجام می‌شود را مورد بررسی قرار دهد.

 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره