وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بازسازی قدیمی‌ترین رایانه جهان

بازسازی قدیمی‌ترین رایانه جهان
اقدامات لازم برای بازسازی دستگاهی که عنوان قدیمی‌ترین رایانه الکترونیکی ذخیره‌سازی کاری جهان را به خود اختصاص داده است، از هفته جاری آغاز می‌شود.

گروهی از داوطلبان موزه ملی رایانه‌ای در پارک بلچلی(Bletchley) واقع در 50 مایلی شمال غرب لندن، رایانه Witch را که نخستین بار در سال 1951 برای تحقیقات اتمی مورد استفاده قرار گرفت، بازسازی می‌کنند.

رایانه Witch بر مبنای مرکز تلفنی دایر شده بود و شامل تیوپ‌های گازی 900 Dekatron می‌شد که هر یک از این تیوپ‌ها می‌توانست به مثابه یک رقم در حافظه مورد استفاده قرار گیرد. در این رایانه از نوارهای کاغذی برای ورود و ذخیره‌سازی و همچنین خروج اطلاعات از دستگاه استفاده می‌شد.

این ماشین، قدیمی‌ترین دستگاه محاسباتی الکترونیکی محسوب نمی‌شود، اما دانشمندان نام نخستین رایانه مدرن با قابلیت‌های کاری را بر آن نهاده‌اند.

این رایانه توسط مرکز تحقیقات انرژی اتمی انگلستان در هارول(Harwell) شهر آکسفوردشایر(Oxfordshire) ساخته شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت و از سال 1973 به بعد، از آن به عنوان ابزار آموزشی در کالج ولورهامتون(Wolverhampton) استفاده شد.

این دستگاه برای انجام محاسبات ریاضی در آزمایشگاه‌های اتمی هارول ساخته شده بود. رایانه Witch با نام Harwell نیز شناخته می‌شد و سرعت حل الگوریتم‌های ریاضی در آن با سرعت انسان در حالت استفاده از ماشین‌حساب برابری می‌کرد.