وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مبارزه با استرس در محل كار و زندگی

مبارزه با استرس در محل كار و زندگی
استرس، در جای خود خطرناك نیست، هركس در زندگی اهداف، فعالیتها و فراز و نشیبهایی دارد. اما وقتی اینها از حد بگذرند، خطرآفرین میشوند. شما میتوانید استرس غیرقابل كنترل را تشخیص دهید و از راههای رفع آن آگاه شوید.
استرس، نقطه شروع ابتلا به افسردگی است كه میتواند بر سلامت جسم و روح آدمی تأثیر بگذارد. از این رو شناخت عوامل استرسزا و آنچه را كه برای كاهش این عوامل میتوان انجام داد، دارای اهمیت است.
هرگونه واقعهای نظیر مرگ یك عزیز، طلاق، یا جدایی، بیرون رفتن فرزند از خانه، درست مانند داشتن بیماریهای طولانی مدت یا نقص عضو موجب استرس میشود. اما وقایعی هم نظیر ازدواج، خانه عوض كردن، پیدا كردن شغل جدید و رفتن به تعطیلات تقریباً استرس زیادی ایجاد میكنند. نگرانی درباره سررسیدها، موفق نبودن در رقابت در انجام یك كار خاص نیز ممكن است موجب بروز علائم استرس، مثل كمطاقتی، تنش، احساس خستگی و اشكال در خوابیدن شوند.
نشانههای استرس

برخی از نشانههای استرس عبارتند از:
بیحوصلگی شدید، حساسیت شدید نسبت به انتقاد، بروز اختلال در خواب، جویدن ناخن، افزایش مصرف سیگار و الكل، سوء هاضمه و نداشتن تمركز اقدام در كاستن استرسهای زیانبار قبل از آن كه بر سلامت شما تأثیر بگذارند، بسیار مهم است.
اگر احساس میكنید كارهایتان زیاد است و دارید كلافه میشوید، دست از كار بكشید و چند نفس آرام بكشید تا آرامش خود را بازیابید. به مدت یك روز از كارهای روزانه و امور خانه و خانوادگی و هرچه كه بر شما فشار وارد میكند، دست بكشید. این روز را فقط به انجام كارهایی اختصاص دهید كه موجب آرامش شما میشود و احساس خوبی را برایتان فراهم میآورد. این كار میتواند موجب كاهش خطری شود كه سلامت شما را تهدید میكند.
رفع استرس

معنی و مفهوم پوشیده استرس، همان پیامی است كه به شما میگوید كه باید مواظب خود باشید و تا حد ممكن عوامل استرسزا را از زندگی خود دور كنید. برخی از راههای غلبه بر استرس به قرار زیر است:
در یك زمان فقط یك كار انجام دهید، پیشنهادهای دیگران در كمك به خود را بپذیرید، تواناییهای خود را بشناسید و بیش از حد از خود انتظار نداشته باشید.
كارهایی را انجام دهید كه برایتان لذتبخش و شادی آفرینند، نیروی خشم خود را خالی كنید، مثلاً با فریاد زدن، جیغ كشیدن یا مشت زدن بر بالش، از موقعیتهای پراسترس دوری كنید، سعی كنید اوقات خود را با كسانی بگذرانید كه مصاحبت با آنها برایتان لذتبخش باشد و نه با كسانی كه انتقادكننده و خردهگیرنده.
آرام نفس بكشید، به طوری كه قسمت پایینی ششهای خود را به تحریك وا دارید، تكنیكهای آرامش بخش را به كار برید.
استرس در محیط كار

استرسی كه در محیط كار به شما دست میدهد، دومین و بزرگترین مشكل شغلی است كه سلامت شما را تهدید میكند. در یك تحقیق انجام شده، نیممیلیون نفر از افراد شاغل در انگلستان اظهار داشتند كه دچار مسائلی از قبیل اضطراب و افسردگی هستند. از آنجا كه هنوز هم بر چنین مسائلی برچسب مشكلات روحی – روانی میزنند، اغلب افراد شاغل از درخواست كمك از دیگران روی گردانند، زیرا غالباً آنها را افرادی ناتوان تلقی میكنند. در محیط كاری، موقعیتهای زیادی هستند كه موجب استرس فرد میشوند، نظیر:
خویشاوند بودن با برخی از همكاران، حمایت نكردن مسئولان از كاركنان خود، نبود مشاوره و ارتباطات، حجم زیاد كارها یا بیش از اندازه كم بودن كار، انجام كارهایی كه بسیار مشكلاند و یا لزوم چندانی به انجام آنها نیست، نداشتن مهارت كافی در نحوه انجام كار، نداشتن امنیت شغلی و ترس از بیكار شدن.
افراد وقتی در محیط كاری خود در فشار غیرقابل تحمل قرار گیرند، تمایل به سخت كار كردن در آنها ایجاد میشود تا بدین وسیله فاصله آنچه را كه به دست میآورند با آنچه كه تصور میكنند باید به دست بیاورند، كم كنند. آنان استفاده از اوقات استراحت خود صرفنظر میكنند و در نتیجه از نیازهای شخصی خود غافل میشوند.
روشهای زیر میتواند در حل این مشكلات به شما كمك كند:
1- با كسی كه امین شما است، چه در محیط كار و چه در بیرون از آن، درباره آنچه كه موجب استرس شما میشود صحبت كنید.
2- نتایج مشاوره یا حمایتهایی را كه از شما میشود، به كار بندید.
3- ساعات مقرر كاری را به كار پردازید و از اوقات استراحت و روزهای تعطیل كه حق شما است، استفاده كنید.
4- اگر مشغله كاری شما زیاد است، یك روز یا تعطیلات پایان هفته را به استراحت بپردازید.
5- برای پرهیز از گرفتاریهای ساعات پررفت و آمد یا برای این كه اوقات بیشتری را با خانواده و فرزندان خود باشید، از ساعات مناسب برای این كارها استفاده كنید.
6- با ورزش و رژیم غذایی مناسب، از خود مراقبت كنید.
7- تكنیكهای آرامشبخش را به كار بندید.
8- مصرف سیگار و سایر داروهای مخدر را ترك كنید.
9- درباره مشكلات كاری خود با سرپرست بخش یا رئیس خود صحبت كنید. اگر مشكلات شما حل نشد، با قسمت كارگزینی، نماینده صنفی خود یا دیگر مسئولانی كه به نوعی با مسائل كاركنان مربوط هستند، صحبت كنید. با همكاران خود محترمانه رفتار كنید، همانگونه كه انتظار دارید دیگران با شما رفتار كنند.