وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

گرما زدگی را جدی بگیرید!

گرما زدگی را جدی بگیرید!
تولید گرما در بدن به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارت باعث گرمازدگی میشود.گرمازدگی از جمله معضلات فصل تابستان است كه معمولاً در دو شكل پدیدار میشود :
1ـ گرمازدگى خفیف كه در واقع كمطاقتىهاى ناشى از گرماست و با وجود آنكه علائمى شبیه به بیمارى گرمازدگى شدید دارد، ولى پس از اقدامهای درمانى ابتدایى به سرعت از بین میرود.
2ـ گرمازدگى حاد كه در صورت مداوا نشدن سریع، پیامدهاى خطرناك و گاهى كشنده را به همراه خواهد داشت.
مسائل و مشكلات جسمى ناشى از گرما ،هیچ ارتباطى با میزان قدرت بدنی افراد ندارد.
حتى ورزشكاران نیز ممكن است در معرض این خطر قرار گیرند، زیرا گرمازدگى در هر دو نوع خود حاصل تغییراتى است كه بر اثر گرما در بدن ایجاد میشود. به این معنا كه هرچه بدن گرماى بیشترى دریافت كند، میزان تعریق آن بالاتر میرود. در این صورت آب بدن به همراه عرق کاهش مییابد. در برخى از موارد، تعریق زیاد حتى به كاهش نمك موجود در بدن نیز منجر شده و گرمازدگى حادى را سبب میشود.
از جمله علائم گرمازدگى در هر دو نوع میتوان به تشنگى مفرط، كاهش اشتها، سردرد، سرگیجه و حالاتى شبیه آنفلوآنزا به همراه تهوع و استفراغ اشاره كرد كه البته در نوع حاد آن غشی، افزایش ضربان قلب، نداشتن تمركز و شوك نیز به موارد فوق اضافه میشوند، ولى آنچه همواره توصیه میشود پیشگیرى است.
رعایت موارد زیر میتواند موجب پیشگیری گرمازدگی شود:
ـ از حضور طولانى مدت در گرما بپرهیزید، به خصوص افرادى كه از آستانه تحمل كمترى نسبت به گرما دارند یا پیش از این به گرمازدگى مبتلا شدهاند.
ـ آب بنوشید. هنگامى كه مجبور هستید ساعاتى را بیرون از خانه سپرى كنید، شیشه آبى به همراه ببرید و مرتب آب بنوشید.
ـ میوه و سبزى مصرف كنید.
اغلب میوهها و سبزىها حاوى كمى نمك و آب فراوان و براى جلوگیرى از گرمازدگى مناسب هستند.
ـ قهوه و نسكافه مصرف نكنید، زیرا كافئین موجود در این نوشیدنیها، كاهش مایعات بدن را سرعت می بخشد و میزان تعریق را بالا میبرد.
ـ سیگار نكشید.
سیگار كشیدن سبب انقباض رگها می شود و بر توانایى بدن شما براى سازش با گرماى محیطی كه در آن قرار دارید، تاثیر منفى میگذارد.
ـ از آب خنك استفاده كنید. شستن سر و گردن با آب خنك به كاهش دماى بدن كمك میكند.
البته لازم به ذكر است كه آب خیلى سرد ، انقباض رگهاى خونى زیر پوست رادرپی خواهد داشت در شرایطى كه خون به سمت سطوح داخلى تر بدن حركت میكند، همزمان دماى منطقه را بالا میبرد. بنابراین آب خیلی سرد توصیه نمىشود.
ـ همیشه بادبزنى به همراه خود داشته باشید. باد زدن سبب بخار شدن عرق روى پوست و در نتیجه خنك شدن سطح آن می شود و از افزایش دماى بدن جلوگیرى میكند.
ـ از كلاه یا سایبان استفاده كنید. هر چه از تماس مستقیم پوست با اشعه خورشید كم كنید، تاثیر گرما كمتر خواهد بود. با توجه به این كه رگهاى خونى در منطقه سر و گردن به سطح پوست بسیار نزدیك است، دریافت یا از دست دادن گرما نیز در آنها با سرعت بیشترى انجام میگیرد. در نتیجه كلاه یا هر پوشش دیگرى مانند آن روى سر میتواند مانعى براى دریافت سریع گرما باشد. در برخى از كشورها، استفاده از چتر براى جلوگیرى از تاثیر گرماى خورشید بر بدن بسیار رایج است، ولى در كشور ما متاسفانه كارى عجیب به نظر میآید.
ـ در انتخاب رنگ و جنس پارچه لباسهاى خود دقت كنید. در پارچههایى كه تركیبى از مواد پلىاستر و كتان هستند، تبادل هوا راحت تر از پارچههاى 100 درصد كتان صورت میگیرد، در نتیجه براى تابستان مناسب ترند. انتخاب لباس هایى با رنگهاى روشن هم همواره براى انعكاس گرما توصیه میشود.
حالا اگر با توجه به سهل انگارى در انجام توصیههاى فوق، مشكل گرمازدگى به وجود آمد، باید دنبال به كارگیرى اقدامهای اولیه و راهكارهایى برای بهبودى یا كاهش علائم تا مراجعه بیمار به پزشك باشید.
از آنجا كه علائم هر دو نوع گرمازدگى به هم شبیه است، تشخیص آنها از یكدیگر نیاز به گذشت اندكى زمان دارد. به این معنا كه اگر پیامدهاى ناشى از گرمازدگى پس از خروج فرد از منطقه گرما و مراقبتهاى اولیه و گذشت نیم ساعت اثربخش نبود، فرد باید به پزشك مراجعه كند.