وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خطر مصرف خود سرانه گیاهان دارویی

خطر مصرف خود سرانه گیاهان دارویی
جمعی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر این باورند هرچند گیاهان دارویی در درمان برخی بیماری ها می توانند به تنهایی یا به همراه داروهای شیمیایی نوین موثر باشند، اما در بسیاری از بیماری ها نمی توانند جایگزین داروهای متداول گردند.

مصرف داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی، باید با تایید و تجویز پزشک و زیر نظر وی انجام پذیرد و این تصور که چون این مواد طبیعی هستند و خوردن هر مقدار از آنها بی ضرر است، اشتباه است.

استفاده بیش از حد (درصورتیکه دوز متفاوت آن مفید باشد) می تواند موجب مسمومیت و در مواردی حتی منجر به مرگ شود، مثلاً استفاده بی رویه از گیاهی بنام انگشتانه، ممکن است باعث خستگی، ضعف عمومی، گیجی، توهم، سردرد، بی حالی، سرگیجه، غش، نامنظمی حرکات قلب، تاری دید، دو بینی، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و… شود.

همچنین یک مشکل به ظاهر ساده ممکن است نشانه بیماری خطرناک باشد. مثلاً سرفه می تواند نشانگر سل یا حتی سرطان ریه باشد، که درصورت عدم مراجعه در زمان مناسب به پزشک موجب پیشرفته تر شدن بیماری می شود.

بنابراین توصیه می شود درصورت بروز علائم خاص بیمارگونه با مراجعه به پزشک نسبت به رفع مشکل اقدام کنید و در صورت تمایل به استفاده از داروهای گیاهی، با اجازه پزشک متخصص و زیر نظر وی اقدام به مصرف آن شود.

همچنین گاهی داروهای گیاهی تأثیر اندکی بر درمان بیماری داشته و همراهی آن با داروهای شیمیایی رایج می تواند به نتایج بسیار امیدوار کننده بینجامد.