وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بدترین روش برای کاهش وزن

بدترین روش برای کاهش وزن
سونا بدترین روش برای كاهش وزن است  
دكتر كشاورز، متخصص تغذیه چگونگی تغذیه ورزشكاران را قبل و حین مسابقه تشریح كرد.

دكتر كشاورز بیان كرد:
برای رساندن ورزشكار به وزن خاص باید از 15 روز قبل از مسابقه وی را تحت نظر متخصص تغذیه قرار داد و با اصول غذایی به نحوی كه ذخیره سازی بدن او كم نشود برای كاهش وزنش برنامه‌ریزی كرد. زیرا با روشهایی مثل سونا یا مصرف داروهای مدرن راندمان كاری ورزشكار كاهش می‌یابد؛ برای مثال یك ورزشكار 70 كیلوگرمی هر 5/1 كیلو آبی كه از دست می‌دهد، 20 درصد راندمان كاری‌اش كم می‌شود.

وی در مورد مواد غذای مناسب برای یك ورزشكار توضیح داد: یك ورزشكار با توجه به نوع فعالیت بدنی كه انجام می‌دهد نیازش به انرژی افزایش می‌یابد كه با مصرف سایر مواد مغذی، ویتامین، پروتئین و املاح این نیاز تامین می‌شود.
وی تاكید كرد:
آخرین مطالعاتی كه بر روی ورزشكاران سالم از نظر جسمی، روحی و اجتماعی انجام شده نشان داده كه یك ورزشكار زمانی به حداكثر توانایی عضلانی می‌رسد كه نسبت درشت مغذی‌ها در بدنش به اندازه ذخیره شده باشد كه عبارتند از كربوهیدراتها (مواد نشاسته‌ای و قندی) 55 درصد انرژی دریافتی را تامین می‌كند، چربی‌ها 25 تا 30 درصد كه باید روغن‌های مایع 3/2 چربی دریافتی را تامین كند و دریافت آب و نمك نیز متناسب باشد.

وی ادامه داد:‌ پروتئین‌ها 12 تا 15 درصد كه نسبت پروتئین حیوانی به گیاهی حداقل 1 یا بیشتر باشد. ضمن اینكه باید توجه داشت كه بیش از حداكثر 10 درصد انرژی از قد نباشد چون برخلاف تصور همگان می‌تواند منجر به كاهش انسولین و در نتیجه افت قدرت ورزشكار شود.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف مواد قندی علاوه بر میزان متناسب باید به نحوه خاصی هم مصرف شود.

مثلا مواد قندی برای ورزشكار باید هم به صورت شربت‌های آماده و هم شربت‌هایی كه توسط شركت‌های مختلف تجاری تهیه می‌شود مصرف شوند. ولی باید توجه داشت كه از قندهایی كه جذب كندی دارند استفاده شود كه در طول مسابقات و تمرینات برای ورزشكار مفید باشد. در مورد روغنها چون روغنهای مایع سریعتر توسط عضلات مصرف می‌شوند مناسبترین نوع برای ورزشكار است.

این متخصص تصریح كرد:‌ همچنین پروتئین‌های حیوانی كه ورزشكار استفاده می‌كند نباید از بره جوان باشد زیرا بازهای آلی آن بالاست و موجب گرفتگی عضلات می‌شود؛ برای مثال خوردن كله پاچه، سیرابی و مغز به شدت برای ورزشكار ضرر دارد و بهترست بیشتر از گوشت آب‌پز و بخارپز استفاده شود.

دكتر كشاورز در رابطه با تغییراتی كه در رژیم غذایی ورزشكاران در روزهای مانده به مسابقه اظهار كرد: 6 روز مانده به مسابقات تغییراتی را در رژیم غذایی ورزشكاران ایجاد می‌كنیم؛ 3 روز اول مقدار كربوهیدرات‌ها را در رژیم غذایی وی كم می‌كنیم و تمرینات نسبتا سنگین به ورزشكار داده می‌شود تا ذخایر گریكوژنی بدن او تخلیه شود. 3 روز آخر نیز رژیم پركربوهیدرات كه 70 تا 80 درصد باشد تهیه می‌كنیم و تمرینات سبك می‌شود و به این ترتیب ذخایر كربوهیدروژنی ورزشكار را تا 2 برابر افزایش می‌دهیم.

وی تاكید كرد كه در شب و روز مسابقه، بدن ورزشكار نیز مواد خاص خود را می‌طلبد.
دكتر كشاورز در پایان گفت: به طور كلی دریافت درشت مغذی‌ها یعنی چربی، پروتئین و كربوهیدرات‌ها در افزایش توان عضلانی ورزشكاران نقش اساسی دارد و رعایت این نكات تغذیه‌ای برای آنها امری ضروری محسوب می‌شود.