وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

قدیمی‌ترین پل جهان در آستانه تخریب

قدیمی‌ترین پل جهان در آستانه تخریب
این پل باستانی، امروز در وضعیت بحرانی قرار داردبه‌طوری كه با ترك‌های ایجاد شده در بدنه و شكاف‌های عمیق در ستون‌های پل احتمال تخریب قریب‌الوقوع آن وجود دارد.


پل قدیم دزفول با قدمتی حدود 1700 سال، در ردیف قدیمی‌ترین پل‌های دنیاست
كه همچنان عبور و مرور خودرو  و عابران پیاده بر روی آن ادامه دارد. گفته می‌شود این پل باستانی، امروز در وضعیت بحرانی قرار داردبه‌طوری كه با ترك‌های ایجاد شده در بدنه و شكاف‌های عمیق در ستون‌های پل  احتمال تخریب قریب‌الوقوع آن وجود دارد.
غلامعلی باغبانی – مسئول میراث فرهنگی دزفول – در این زمینه می‌گوید: «در صورتی كه هر چه سریع تر، تردد خودروها و عابران از روی پل ممنوع نشود به یقین شاهد فرو ریختن حداقل یكی از طاق‌ها در كوتاه مدت  خواهیم بود كه خسارت مالی و جانی را برای پل و مردم در پی خواهد داشت.»
عبور روزانه 10 هزار خودرو از روی پل و تعبیه پیاده‌رو‌هایی برای عبور عابران كه باعث سنگین‌تر شدن پل شده است‌، توجه جدی مسئولان منطقه را درخصوص رسیدگی به وضعیت آن می‌طلبد.
به گفته مسئولان شهری، اقداماتی كه تا كنون برای جلوگیری از تخریب بیشتر پل انجام شده یك طرفه كردن پل و همچنین اختصاص اعتباری بالغ بر 90 میلیون تومان در سال گذشته برای انجام بازسازی‌های سطحی و ظاهری پل بوده است. 
محسن ریاضی – سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول – در این زمینه با بیان اینكه پل باستانی دزفول از قدیمی‌ترین پل‌های جهان است ، می‌گوید: با  این حال هنوز تردد وسایل نقلیه از روی این پل انجام می‌شود، این در حالی است كه پل‌هایی با یك پنجم قدمت این پل در اصفهان تغییر كاربری داده و تردد از روی آن ممنوع شده است.
قدمت پل باستانی دزفول بیانگر این است كه این پل تا به امروز باید در ردیف آثار جهانی به ثبت می‌رسید، اما  این در حالی است كه هنوز به ثبت ملی هم نرسیده است!
ریاضی می‌گوید: ما بارها  این موضوع را به خصوص به سازمان میراث فرهنگی استان متذكر شدیم. به نظر می‌رسد  موقعیت ویژه پل رسیدگی جدی  به آن در قالب طرحی ویژه را  می‌طلبد.
متاسفانه بی‌توجهی‌ها و آسیب‌های وارده بر آن باعث شده پلی كه در ردیف قدیمی‌ترین پل‌های جهان است نه تنها در آثار جهانی به ثبت نرسد، بلكه حتی تا 10 سال آینده هم تحقق این موضوع امكان پذیر نباشد،  چرا كه با این اوضاع قطعا تا 10 سال آینده پلی وجود نخواهد داشت كه بخواهیم به ثبت برسانیم.
عمر 1700 ساله این پل تاریخی و سازه‌های آبی مربوط به آن در امتداد رود دز بیانگر این است كه موقعیت كاربری آن در سال‌های متمادی، از دوره ساسانی تا اسلامی و بعد  از آن تاكنون، این پل را در معرض همه گونه آسیب و تخریب قرار داده است.
باغبانی می‌گوید: از آن جا كه این پل از همان ابتدا برای تردد استفاده می‌شده است بنابراین عمر مفید خود را كرده و دیگر وقت آن رسیده كه تنها به‌عنوان اثری تاریخی مورد بازدید قرار گیرد. ولی متاسفانه هنوز می‌بینیم  كه عبور و مرور بر روی آن در حال انجام است.
اهمیت بالای پل می‌طلبد كه با  احداث پایگاه پژوهشی هم برای پل و هم سازه‌های آبی مربوط به آن و با  اختصاص اعتبار سالانه و به‌صورت مستمر، كار باز سازی پل انجام شود.
حذف پیاده‌رو‌هایی كه باعث سنگین‌تر شدن پل شده است، مسدود كردن پل و در نهایت هر چه سریع‌تر اجرایی شدن طرحی موسوم به پل پنجم كه قرار است جایگزین پل قدیم باشد ازجمله راهكار‌هایی است كه به گفته كارشناسان میراث فرهنگی باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود. ریاضی می‌گوید: متاسفانه به‌دلیل كمبود اعتبارات، اجرای طرح پل پنجم متوقف شده است.
قطعا با  احداث این پل كه در بخش جنوبی و در فاصله یك كیلو متری از پل قدیم قرار دارد بخشی از بار ترافیكی پل باستانی مرتفع خواهد شد.   پل قدیم دزفول به طول 393 متر با 16 دهانه با عرض‌های مختلف در جنوب غربی شهر دزفول واقع شده كه جبهه شرقی شهر را به جبهه غربی متصل می‌كند.