وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کدبانوی دیجیتالی

کدبانوی دیجیتالی
آیا روش علمی فریز کردن مواد غذایی را می دانید؟مواد غذایی قبل از فریز شدن باید به طور مناسب بسته بندی شوند تا عطر و طعم، رطوبت، رنگ طبیعی و ارزش غذایی خود را از دست ندهند

 آیا روش علمی فریز کردن مواد غذایی را می دانید؟
مواد غذایی قبل از فریز شدن باید به طور مناسب بسته بندی شوند تا عطر و طعم، رطوبت، رنگ طبیعی و ارزش غذایی خود را از دست ندهند و سرمای فریزر و خشکی محیط آن موجب خراب شدن مواد غذایی نشود. نکته مهم این است که پیش از بسته بندی مواد غذایی، میزان مورد نیاز در هر بار مصرف مشخص شود، چرا که بسته غذایی خارج شده نباید به هیچ عنوان دوباره به فریزر بازگردانده شود. اگر مواد غذایی به طور صحیح بسته بندی شوند و به سرعت در دمای فریزر سرد شوند، کیفیت خود را بیشتر حفظ کرده و مدت ماندگاری شان افزایش می یابد ولی پس از گذشت زمان استاندارد، اگر چه مواد غذایی به ظاهر سالم هستند، اما هیچ گونه ارزش تغذیه ای نداشته و به تفاله تبدیل می شوند.

فریز کردن وحفظ ارزش مواد غذایی
آنچه در اینجا می آموزیم بررسی اصول صحیح فریز کردن مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات است . چرا که می توان با رعایت اصول صحیح فریز کردن موادغذایی، کیفیت مواد غذایی را حفظ کرد تا با آسودگی بیشتری ازاین مواد استفاده کرد.

شرایط بسته بندی :
مواد غذایی پیش از فریز شدن نیاز به بسته بندی مناسب دارند تا عطر و طعم و مزه ، رطوبت، رنگ طبیعی و ارزش غذایی خود را از دست نداده و سرمای فریزر و خشکی محیط آن باعث خراب شدن مواد غذایی نشود.

به طور کلی بسته بندی انتخابی باید شرایطی به این شرح داشته باشد:
1- مقاوم به خروج رطوبت مواد غذایی (حفظ رطوبت طبیعی موادغذایی داخل بسته) .
2-با دوام و مقاوم به نشتی مواد از داخل بسته به بیرون.
3-مقاوم به ترک و شکستگی در مقابل دمای پایین فریزر.
4- مقاوم به نفوذ چربی، روغن .
5- مقاوم به نفوذ بو از محیط فریزر به داخل بسته.
6-حفظ بو و عطر و طعم موادغذایی .
7- استاندارد بودن موادی که ظرف یا کیسه نایلون بسته بندی از آن تهیه شده است.

انواع بسته بندی :
در منازل دونوع بسته بندی برای فریز کردن مواد غذایی استفاده می شود که شامل انواع ظروف در دار  از جنس های مختلف چون پلاستیک و فلز (نوع شیشه ای کمتر متداول است) و بسته بندی با کیسه نایلون یا پلاستیک های زیپ دار ویژه بسته بندی. سطح صاف کف و دیواره های ظروف، خارج کردن موادغذایی از ظرف و استفاده از موادغذایی را آسان می کند، به اضافه اینکه می توان بارها و بارها از این ظروف استفاده کرد. دهانه گشاد ظروف برداشت موادغذایی از آنها را آسان می کند؛ اما درباره ظروف پلاستیکی باید مقاومت ظرف به دمای پایین در نظر گرفته شود، چرا که بسیاری از ظروف پلاستیکی در اثر سرما ترک برداشته یا می شکنند.
 متخصصان تغذیه توصیه می کنند که مواد غذایی در ظروف شیشه ای در فریزر گذاشته شوند، چون این ظروف ترکیبات شیمیایی ندارند که با مواد غذایی ترکیب شوند. اما باید هنگام پر کردن این ظروف از ماده غذایی، مقداری فضای خالی در نظر گرفت تا در اثر انبساط حاصل از یخ زدن ماده غذایی، ظرف نشکند. اگر چه در فریز کردن درست مواد غذایی، تغییر در عطر و طعم و بوی آنها ایجاد نمی شود، اما از ارزش غذایی آنها کاسته می شود، به ویژه اگر مواد غذایی بیشتر از زمان استاندارد در فریزر نگهداری شوند.
استفاده از کیسه نایلون به جهت قیمت پایین و عدم نیاز به شست و شوی مجدد و امکان استفاده از فضای بیشتر به جهت امکان چیدن کیسه های روی هم بسیار رایج است. اما آنچه در این نوع بسته بندی بسیار مهم است توجه به مقاومت کیسه ها در مقابل نشتی، سرما، پاره شدن یا باز شدن درز کیسه ها در اثر سرمای فریزر و مقاومت به نفوذ یا خروج عطر و طعم، بو و رطوبت طبیعی مواد غذایی است که بی شک با انتخاب کیسه نایلون مناسب می توان به خوبی از ماده غذایی بسته بندی شده محافظت کرد.
 
بهترین زمان مصرف :
بهترین زمان مصرف حداکثر سه ماه پس از فریزکردن برای موادغذایی با مدت ماندگاری بالا (مانند میوه ها و سبزیها) و برای موادغذایی با مدت ماندگاری پایین حداکثر یک ماه پس از فریزکردن است.


 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره