وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سهمیه بنزین خودرو های پر مصرف قطع خواهد شود

سهمیه بنزین خودرو های پر مصرف قطع خواهد شود
محمد رویانیان در همایش ملی راهکارهای نوین تامین، نگه داشت، انتقال و توزیع فرآورده های نفتی با تشریح وظایف ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور افزود: این ستاد یک هماهنگ کننده است و به علت اهمیت موضوع بهینه سازی انرژی وارد بحث های قیمت سی ان جی و سهمیه بنزین شده است.

رویانیان با تاکید بر این که از این پس حلقه تشویق و تنبیه را تنگ تر خواهیم کرد گفت: هم اکنون به خودروهایی که در 100 کیلومتر بالای 10 لیتر بنزین مصرف می کنند سهمیه اختصاص نمی یابد و در حال برنامه ریزی هستیم تا این عدد به 8 لیتر کاهش یابد.

وی با اشاره به سیاست های دولت در بخش کاهش مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل افزود: باید در سال 1391، 30 درصد از مصرف بنزین کاهش یابد ؛ در سال86 به ازای سرانه کشور هر نفر یک لیتر بنزین مصرف می کرد در حالی که این عدد باید به 7 دهم لیتر برسد و در بخش گازوئیل نیز میزان مصرف تا سال 1391، بیست و پنج درصد کاهش یابد.

رویانیان گفت: این درحالی است که سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو و 600 هزار موتور سیکلت به ناوگان حمل و نقل افزوده می شود بنابراین کاهش مصرف بنزین و گازوئیل در کشور ضروری است.

مشاور رئیس جمهور در ادامه با تشریح راهکارهای کاهش مصرف بنزین و گازوئیل گفت: در حالی که برنامه چهارم توسعه به صراحت تکلیف کرده است که باید 30 درصد سبد سوختی کشور، گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) شود برخی ها این سهم را حداکثر تا 10 درصد معتقدند که این با نظر دولت کاملا مخالفت دارد.

رویانیان با بیان این که قیمت سی ان جی هم باید نسبت به بنزین تعیین شود افزود: هفته گذشته با دستور رئیس جمهور قرار شد این صراحت قانونی یعنی رسیدن به سهم 30 درصدی سی ان جی در سبد سوختی، پی گیری شود.

رویانیان گفت: هم اکنون حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه یعنی حدود 14 درصد خودروهای کشور گازسوز است که باید به 30 درصد افزایش یابد.

وی افزود: خودروهای عمومی پایه گازسوز نیز در حال حاضر80 درصد است که باید به 100 درصد افزایش یابد و خودروهای شخصی نیز که در حال حاضر کمتر از 30 درصد آنها گاز سوز است باید به 60 درصد افزایش یابد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان این که توسعه استفاده از سی ان جی سیاست قاطع دولت است تصریح کرد: تا پایان امسال باید دست کم 2000 جایگاه CNG در کشور احداث شود که نیازمند هماهنگی همه دستگاههاست.

رویانیان در ادامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف سوخت برشمرد و گفت: در حال حاضر 40 تا 50 هزار کامیون بالای 40 سال داریم که هر کدام در صد کیلومتر 60 لیتر گازوئیل مصرف می کنند.

مشاور رئیس جمهور در ادامه با بیان این که انتقال سوخت در خودروها از چند قطعه تشکیل یافته است گفت: یکی از این قطعات کلیستر است که نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارد در حالی که تا دو ماه پیش 7 نوع خودرو فاقد این قطعه بود.

رویانیان گفت: به طور جدی تکلیف قانونی افزایش سهم حمل و نقل عمومی به 75 درصد را در سال90 را پی گیری خواهیم کرد.