وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رتبه جالب ایران در آزادی مطبوعات

رتبه جالب ایران در آزادی مطبوعات
به نقل از عصرایران ، بر اساس گزارش جدید سازمان " گزارشگران بدون مرز " از وضعیت آزادی مطبوعات و رسانه ها در کشورهای مختلف جهان ، ایران رتبه 172 را از بین 175 کشور کسب کرده است.
در این گزارش که بر مبنای رشد وضعیت آزادی رسانه ها در جهان از سپتامبر 2008 تا سپتامبر 2009 ، تنظیم شده است ، کشورهای دانمارک ، فنلاند ،ایرلند ،نروژ و سوئد 5 کشور نخست جهان از منظر آزادی مطبوعات و رسانه ها هستند .

5 کشور بعدی در این لیست به ترتیب استونی ، هلند ، سوییس ، ایسلند و لیتوانی هستند . ایالات متحده آمریکا در این لیست در مقام مقایسه با سال گذشته 20 پله ارتقای جایگاه یافته و به رتبه بیستم آزاد ترین کشورهای جهان برای رسانه ها تبدیل شده است .

در این لیست 10 کشور آخر که بدترین شرایط فعالیت رسانه ها ، مطبوعات و خبرنگاران را دارند به ترتیب : ویتنام ( 166) ، یمن (167) ، چین ( 168) ، لائوس (169) ، کوبا (170) ، برمه (171) ، ایران (172) ، ترکمنستان ( 173) ، کره شمالی (174) و اریتره (175) هستند .

در میان کشورهای عربی منطقه کویت و لبنان در رتبه های 60 و 61 قرار گرفته اند و بدین ترتیب این دو کشور کوچک خاورمیانه جایگاه اول و دوم را در میان کشورهای عربی از منظر رعایت استانداردهای آزادی رسانه را کسب کرده اند . حتی شاخص این دو کشور بسیار بالا تر از اسراییل قرار گرفته است . اسراییل پس از کومور و امارات متحده عربی در رتبه 93 این لیست قرار گرفته است .

پیش از جنگ 33 روزه لبنان اسراییل در رتبه 47 این لیست قرار داشت در حالی که پس از دو جنگ خشونت بار لبنان و غزه در سال های 2006 و 2009 ومحدودیت هایی که از سوی دولت اسراییل و ارتش آن به خاطر عدم درج اطلاعات جنگ و اخبار تلفات نظامی و… بر رسانه های اسراییلی تحمیل شد ، وضعیت آزادی رسانه در اسراییل سال به سال سیر قهقرایی می پیماید و در لیست گزارشگران بدون مرز افت می کند .

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش جدید خود نسبت به افت شاخص های آزادی رسانه در کشورهای اروپایی به ویژه در کشورهای حوزه بالکان هشدار داده است و بیشتر کشورهای اروپایی ( به جز کشورهای حوزه اسکاندیناوی ) در لیست امسال افت شاخص و تنزل رتبه داشته اند .

از نکات جالب توجه این گزارش ، رتبه 149 افغانستان و 145 عراق است که در شرایط نیمه جنگی و جنگی قرار دارند. امارات نیز در این رتبه بندی ، رده 86 و ترکیه ، همسایه دیگر کشورمان ، مکان 122 جدول را به خود اختصاص داده اند.

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز تنها سه کشور ترکمنستان ، کره شمالی و اریتره در وضعیتی بدتر از وضعیت ایران قرار گرفته اند و متاسفانه جایگاه ایران در این لیست از بین 175 کشور جهان در مکان 172 قرار گرفته است .

گزارش های سازمان گزارشگران بدون مرز مستند به آمارهایی چون توقیف نشریات ، قوانین مطبوعاتی و رسانه ای ، فضای کار و میزان حقوق ماهانه روزنامه نگاران ، زندانی کردن روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای ، فشار های نهادهای امنیتی و نظامی به رسانه ها و… تنظیم می شود.


 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره