وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پشت پرده شهرت در سینمای ایران!

پشت پرده شهرت در سینمای ایران!
خیلی‌ها بازیگری در سینما را دوست دارند و آرزویشان این است كه روزی جلوی دوربین یك كارگردان سینما ظاهر شوند و هر طور شده، استعدادشان را در این زمینه به نمایش بگذارند.
خیلی از این آرزوها و امیدها، لابه‌لای شتاب روزمرگی خاك می‌خورند و به جایی كه باید، نمی‌رسند، اما خیلی‌های دیگر می‌كوشند از هر طریقی شده به این «قلعه آرزوها» ورود پیدا كنند. بعضی‌‌ها پشت فرمان اتومبیل توسط یك كارگردان كشف می‌شوند و یكباره می‌شوند استعداد و نبوغی در عالم بازیگری ما و خیلی‌های دیگر هم می‌كوشند از طریق كارگاه‌های آموزش بازیگری، این قفل را باز كنند كه كم و بیش این‌ها موفق‌تر و اسم و رسم‌دار‌ترند. بعضی‌‌های دیگر هم كه اساسا بازیگر به دنیا می‌آیند. درواقع آنها حتی اگر هم نخواهند بازیگر می‌شوند، وقتی یك نفر در یك خانواده بازیگر رشد كند، طبیعی است یكی از گزینه‌های شغل آینده‌اش همین بازیگری باشد. به هر حال بازیگر سینما شدن حاشیه‌های خودش را دارد و اتفاقا همین حاشیه‌ها، بازیگری در سینما را همردیف جذابیت، شهرت، زندگی راحت وگاهی پر دردسر قرار داده است.
 
درواقع، عالم بازیگری همیشه جذابیت‌های خودش را داشته است، اما این روزها به دلیل دیگری جنجال‌آفرین شده و آن حضور بازیگرانی است كه با پرداخت پول، «نقش» می‌خرند، نكته‌ای كه سرانجام باعث شد معاون جدید سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر آن موضع بگیرد. جواد شمقدری درباره ورود بازیگرانی كه با پشتوانه مالی و زد و بند وارد عرصه بازیگری می‌شوند گفته است: فیلمسازی كار آزادی است و كارگردانان و تهیه‌كنندگان هستند كه بازیگر فیلم‌های خود را انتخاب می‌كنند، لذا ما محدودیتی نمی‌توانیم ایجاد كنیم، اما می‌توانیم با كمك انجمن بازیگران، راهكارهای منطقی این كار را بیابیم.
این صحبت‌های معاونت سینمایی به مذاق رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران هم خوش آمده است. او در گفتگو با ایسنا با توضیح این‌كه آماده مذاكره و ارائه راه‌حل در این زمینه هستیم، تصریح كرده است: ما در شورای مركزی انجمن بازیگران، نظراتی داریم و امیدواریم بتوانیم آنها را در میان بگذاریم تا زودتر به قوانینی برای مقابله با این معضل برسیم.
داوود رشیدی اضافه كرده است: ما به دنبال آن هستیم كه هم تهیه‌كنندگان و هم بازیگران حرفه‌ای به حقشان برسند. متاسفانه امروز نقش‌ها به كسانی داده می‌شود كه اصلا لیاقت آن را ندارند و در مقابل، بازیگران حرفه‌ای بیكار مانده‌اند.
صحبت‌های داوود رشیدی ناظر بر این مهم است كه بازیگری در كشور ما برخلاف آنچه بیشتر تصور می‌شد، بجز استعداد، حول محورهای دیگری هم می‌چرخد.
خریدن نقش اگرچه ممكن است یك موضوع امروزی و مخصوص به زمان حال نباشد اما این روزها رسانه‌ای شده است.

تحصیلكرده‌ها را دریابید
ابوالفضل جلیلی، كارگردان شناخته شده سینمای ایران نیز «خرید نقش» را یكی از چندین معضل بزرگ سینمای ایران می‌داند و می‌گوید: من خودم چندین بازیگر با استعداد و تحصیلكرده را می‌شناسم كه به دلیل این‌كه نتوانستند یا نمی‌خواستند ارتباطات آنچنانی با سازندگان فیلم‌ها برقرار كنند، بعد از چند سال بیكاری در شغل دیگری مشغول شدند.به نظر من، بازیگران تحصیلكرده و كاركشته باید سازماندهی شوند تا در صورت نیاز به ایفای یك نقش، در درجه اول از این افراد استفاده شود. در حال حاضر یك سری آدم پولدار می‌آیند و با خرید نقش‌های مهم، یكشبه سوپراستار می‌شوند و این در آینده، لطمه بزرگی به هنر بازیگری ما خواهد زد.
فرزاد موتمن، كارگردانی كه هم‌اینك فیلم صداها را به پرده سینما دارد با اشاره به این‌كه خریدن نقش توسط بازیگران، 3 بار به خود او پیشنهاد شده به فارس گفته است: تا وقتی سرمایه‌داران و آدم‌های غیرحرفه‌ای این گونه دوروبر سینما حضور دارند، نقش خریدن هم وجود دارد.
او در ادامه به خاطره‌ای اشاره كرده ومی‌گوید: یك بار آدم بسیار متمولی كه معدن‌دار بود، به من گفت پول می‌دهم و تو از من در فیلمت استفاده كن. من به او گفتم من این كار را نمی‌كنم؛ اما حاضرم برایت یك معلم بگیرم كه بعد ا‌ز آموختن بازیگری و بعد از 2 سال كه بازیگری را یاد گرفتی، در فیلم من بازی كنی؛ اما اگر می‌خواهی در سینما حضور داشته باشی، بیا در فیلم سرمایه‌‌گذاری كن كه قبول نكرد.با وجود این بعضی بازیگران توانسته‌اند با پرداخت پول وارد سینما شوند و كم و بیش هم دوام بیاورند و در این میان، نقش واسطه‌ها خیلی مهم است؛ كسانی كه یكپای بروز چنین عارضه‌ای در سینمای ما هستند و همچنان نقش فعالی در این كار هنری دارند.

بازیگر كم داریم
جواد افشار، سازنده فیلم سینمایی كلبه كه چندی پیش بر پرده سینماها بود، همین دیروز كار تصویربرداری تله‌فیلم «همان نور معروف» را به پایان رسانده. او به پدیده «خریدن نقش» از منظر دیگری نگاه می‌كند: اساسا بازیگر خوب كم داریم. ما الان در حال پیش‌تولید فیلم سینمایی دختران بیوه هستیم ولی بیشتر از 5 عنوان اسم برای نقش‌ها نتوانستیم كاندید كنیم. چون یا بازیگران دیگر سر كار هستند یا به دلایل دیگری نمی‌توانیم از آنها استفاده كنیم. این نشان می‌دهد كه سینمای ما از نظر بازیگر نقش جوان چه دخترو چه پسر فقیر است. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد یعنی زمانی كه تقاضا زیاد است و عرضه كم، طبیعی است كه راه برای ورود عده‌ای به عالم بازیگری از مسیر غیرمعمول باز می‌شود.
به هر رو نمی‌توان منكر جذابیت‌های فوق‌العاده بازیگری برای جوانان شد اما ظاهرا مثل همه كارهای دیگر باید از راه درست و اصولی به این حرفه وارد شد تا یك كار فرهنگی هنری به چیزی ضدخودش تبدیل نشود.


 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره