وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ناپدید شدن فسیل هفت میلیون ساله مراغه

ناپدید شدن فسیل هفت میلیون ساله مراغه
این فسیل هفت میلیون ساله نمونه کاملی از بقایای یک فیل ماقبل تاریخ بود که از محوطه اداره محافظت از محیط زیست مراغه ناپدید شد.

فرماندار مراغه از ناپدید شدن فسیل هفت میلیون ساله در این شهر خبر داد.
بهلول نعمتی در گفتگو با خبرنگار مهر در تبریز اظهار داشت: این فسیل هفت میلیون ساله نمونه کاملی از بقایای یک فیل ماقبل تاریخ بود که از محوطه اداره محافظت از محیط زیست مراغه ناپدید شد.‌
نعمتی تصریح کرد: قرار بود این فسیل برای انجام تحقیقات لازم به منظور تعیین قدمت آن به یکی از مراکز تحقیقاتی منتقل شود اما به طرز مشکوکی از محوطه اداره حفاظت محیط زیست مراغه ناپدید شد.
وی یادآور شد: این فسیل یکی از نادرترین گونه‌های فسیل فیل به شمار می رفت که اخیرا از منطقه ویژه فسیلی شلیلوند مراغه کشف شده بود.
فرماندار مراغه ادامه داد: این فسیل که گفته می‌شود از قدمت هفت تا هشت میلیون ساله برخوردار و از عاج، دندان‌ها و جمجمه فیل تشکیل شده بود، بیش از 1.5 تن وزن داشته و به وسیله جرثقیل به محوطه فوق منتقل شده بود.
نعمتی افزود: گزارش مربوط به ناپدید شدن فسیل مکشوفه از منطقه ویژه فسیلی مراغه به اداره آگاهی و تشکیلات قضایی مراغه ارجاع شده تا تحقیقات لازم از مظنونان به دست آید.
وی در پاسخ به این سوال که سارقان از این فسیل چه استفاده ای می کنند، افزود: بحث فسیل مانند آثار باستانی نیست که بتوان آنها را خرید و فروش کرد زیرا این بخش مشتریان کاملا تخصصی و علمی دارد که تنها با شناسنامه و تائید مراکز علمی چنین آثاری را خریداری می کنند.
فرماندار مراغه در ادامه اظهار داشت: منطقه فسیلی مراغه وسعتی بیش از پنج هزار متر مربع را شامل می شود که دارای حصار خاصی نیست و تقریبا در همه جای آن آثار فسیلی به دست می آید.
وی با بیان اینکه این منطقه بر اساس یک طرح ملی به مرکز فسیل شناسی ایران تبدیل می شود، افزود: مرکز یاد شده با 40 درصد پیشرفت فیزیک در حال احداث است.
به گزارش خبرنگار مهر در تبریز, "بهشت فسیلی ایران" لقب منطقه ای است در حاشیه شهرستان مراغه که قدمت هفت میلیون ساله این منطقه را به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران بازگو می‌کند.
این منطقه یکی از غنی‌ترین مناطق سنگواره‌ای جهان بوده و در آخرین مطالعات صورت گرفته فسیل‌های اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه کشف شده‌است. منطقه فسیلی مراغه به دلیل دارا بودن فسیل ماستادون و ماموت‌ها (سنگواره‌های پیش از تاریخ) دارای شهرت جهانی بوده و هم اکنون مورد حفاظت ویژه سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
این منطقه به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران در شورای عالی حفاظت محیط زیست ایران به عنوان اثر ملی و طبیعی به ثبت رسیده و از بالاترین رده‌های حفاظتی سازمان محیط زیست است.
تاکنون محققان زیادی از روسیه، آمریکا، فرانسه و ژاپن در این ناحیه کار کرده‌اند، به گونه‌ای که بخشی از نمونه‌های فسیلی در موزه‌های تاریخ طبیعی وین، پاریس، لندن و لس‌آنجلس در معرض نمایش قرار دارند.
سازمان محیط زیست نیز نظر به اهمیت این منطقه برنامه‌هایی چون ادامه مطالعات جامع دیرین‌شناسی، شروع عملیات اجرایی و ساختمانی مرکز تحقیقات و موزه فسیل شناسی و ایجاد اولین موزه صحرایی (field museum) را آغاز کرده‌است.
اکنون دانشگاه تبریز سرپرستی پروژه کاوش و تحقیقات منطقه فسیلی مراغه را به عهده داشته و تاکنون بقایای ارزشمندی از این ناحیه کشف شده‌است.