وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

برای جلوگیری از فرسودگی روانی…

برای جلوگیری از فرسودگی روانی…
روابط اجتماعی رو به کاهش؟ پس روی؟ انجام کار به صورت بد؟ نارضایتی شغلی؟ خستگی جسمی روحی؟ بی میلی نسبت به تغییرات؟ عدم انعطاف پذیری؟ دلمردگی و بدبینی؟

آیا از مشکلات زیر رنج می‌برید؟
روابط اجتماعی رو به کاهش؟ پس روی؟ انجام کار به صورت بد؟ نارضایتی شغلی؟ خستگی جسمی روحی؟ بی میلی نسبت به تغییرات؟ عدم انعطاف پذیری؟ دلمردگی و بدبینی؟

هر کدام از موارد بالا نشانه ای از فرسودگی روانی هستند.
فرسودگی روانی در اثر استرس فراوان و طولانی مدت ایجاد می‌شود، که پس از آن نوعی تنش، خشم، غضب و خستگی به وجود می‌آورد. این مشکل روانی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با بی توجهی، بدگمانی و پرخاشگری رفتار می‌کند.

برای اجتناب از فرسودگی روانی باید خونسرد و مراقب خود باشید. در خیلی از شرکت‌ها و ادارات برنامه‌هایی ضد استرس وجود ندارد، پس هر فردی باید مسئول سلامت روان خود باشد.

همه ما، به خاطر پیشرفت‌های تکنولوژی در محل کار، می‌توانیم شدیدتر اما سریع تر کارمان را انجام دهیم. اما کارگر یا کارمند تنها چیزی است که در اداره ترفیع پیدا نکرده است. افراد مجبور هستند حتی بیشتر از گذشته کار انجام دهند، اما هیچ تنوع و پاداشی نداشته باشند، از این رو دچار افسردگی و استرس شغلی بشوند. افسردگی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. با گذشت زمان، استرس جمع می‌شود و در نهایت به نوعی خستگی، پس روی و دلمردگی تبدیل می‌گردد.

زمانی که شما انرژی و انگیزه خود را از دست می‌دهید، و نمی‌دانید که با این مشکل چگونه کنار بیایید، دچار افسردگی روانی می‌شوید.

اگر به موارد زیر توجه کنید، شاید از افسردگی رنج ببرید:
عدم تحمل همکاران و رفتار خشونت آمیز با آنها، نکوهش و ملامت اطرافیان و تقصیر خود را گردن آنها انداختن، انزوا، دلتنگی، رو آوردن به نوشابه‌های الکلی و بعضی خوراکی‌ها.

علائم جسمی هم شامل این موارد هستند:
سردرد، افزایش فشارخون، بیماری‌های مزمن. به راستی استرس شما را از پا در می‌آورد و بیمار می‌کند. باور کردنی نیست، پاسخ به این افسردگی از فردی به فردی دیگر متفاوت است، از اعتیاد به پرکاری گرفته تا عدم تمایل به ادامه شغل، متفاوت می‌شود. خیلی از مردم قبل از این افسردگی، افرادی پر بازده و پر توان بوده اند، که گاهی طمع و زیاده خواهی باعث استرس در آنها شده است، که بعد از آن قادر به مدیریت امور خود نیستند و در نهایت دچار افسردگی روانی می‌شوند.

شاید بدترین قسمت افسردگی این باشد که تمام جنبه‌های زندگیتان را تحت تاثیر قرار می‌دهند (نه فقط جنبه شغلی). بی توجهی به استرس منجر به افسردگی و دلمردگی می‌گردد.
 

آیا بیش از حد استرس دارید؟
می توانید فرمی را در این زمینه پر کنید
اما خیلی از افراد با دیگران صحبت نمی‌کنند، تا متوجه شوند که نشانه ای از استرس در آنها وجود دارد. این که برخی افراد  علت و راه حل استرس خود را نمی‌دانند، مشکلشان دو چندان می‌شود.

متاسفانه، گاهی اوقات خانواده و اطرافیان با توجهی و خواسته‌های بی جا، مشکل و افسردگی فرد را بیشتر می‌سازند. برگشت از کار پر تلاش به خانه ای که باید تمیز گردد، رسیدگی به تغذیه و امور فرزندان، و همسری که شایسته توجه است، می‌تواند فرد را مستاصل کند و از پا در آورد. گاهی استرس آنقدر تاثیر بد روی فرد می‌گذارد که وی فلج می‌گردد و قادر به انجام امور خود نخواهد بود. از آنجا که توجه به خواسته‌های دیگران بیش از حد برای این قبیل افراد اهمیت دارد، خودشان را فراموش می‌کنند. در این صورت چگونه می‌توانند به خودشان فکر کنند و قدری هم برای خود ارزش قایل شوند؟
پس اگر از لحاظ روانی خودشان را تخلیه نکنند، مشکلات بیشتر می‌شوند.

اگر فرد به احتیاجات خود در تمام جنبه‌های زندگی توجه کند، امور جزئی را کنار می‌گذارد و آنها برای وی بی ارزش می‌گردند.

لزوم توجه به خود
در مصاحبه ای دکتر جوزف کمپبل از لزوم استراحت و آرامش در زندگی مدرن سخن گفته است، وی در ادامه گفته:
آرامش در زندگی هر فردی اهمیت دارد. شما باید یک اتاق داشته باشید، یا یک ساعت و روز، جایی که فارغ از مشکلات روزمره، یا اینکه دوستان شما چگونه افرادی هستند، به چه کسانی بدهکار هستید، از چه کسانی طلب دارید، به استراحت بپردازید و آرامش پیدا کنید. شاید در خلوت خود فکر کنید که خب با این کار که مشکلات حل نمی‌شوند، اما با گذشت زمان بهبودی حاصل می‌شود.

در خلوت خود به عبادت بپردازید و با خدای خود راز و نیاز کنید، حتی الامکان به مسجد، کلیسا و اماکن زیارتی بروید و استرس را از خود دور نمایید.

افسردگی حتی باعث می‌شود که افراد پر تلاش و با ارزش، احساس نوعی بی ارزشی در محل کار خود بکنند، فقط به خاطر نوعی خستگی. اگر در بلند مدت از آنچه انجام می‌دهیم رضایت نداشته باشیم، سعی و تلاش خود را از دست می‌دهیم و قادر به ادامه راه نیستیم. اما با راه حل‌های سازنده و مقابله با استرس، می‌توانیم از مشکلات بکاهیم و از انجام امور لذت ببریم. .

سر و کار داشتن با استرس
اگر چه مشکل خیلی از افراد خورد و خوراک است و رفاه و سعادت را در خوب خوردن می‌دانند، اما باید ساده تر برخورد کنند. در عوض یک کاسه میوه، کشمش، مغزها، و دیگر خوراکی‌های مغذی را در دسترس داشته باشند و هر زمان که هوس فست فود یا اسنک کردند از آنها میل کنند. از دیگر کارها برای غلبه بر استرس، خواب و استراحت کافی و فعالیت بدنی می‌باشند. ورزش به این معنا نیست که حتما هفته ای سه روز و هر بار یک ساعت به باشگاه بروید. بلکه پیاده روی صبحگاه یا عصر در اطراف خانه خود یا پارک محل بهترین ورزش است که شما را سرحال و پر انرژی می‌سازد.
 
زمان برنامه ریزی برای فعالیت بدنی، حتما آرامش روحی خود را نیز در نظر بگیرید. برخی افراد تا دیر وقت در کلوپ و باشگاه‌های ورزشی می‌مانند، با این کار نه تنها آرامشی دریافت نمی‌کنند، بلکه دچار نوعی دلزدگی و خستگی می‌گردند. ورزشی را انجام بدهید که دوست دارید. گاهی اوقات با رفتن به ورزشگاه، علاوه بر استرس ناامید هم می‌شوید. پس سعی کنید هر کاری که به نفع شماست، انجام بدهید.

تغییراتی را ایجاد کنید که می‌دانید از آنها لذت می‌برید و از عهده آنها برمی آیید.

سرگرمی نیز کلید حل مشکلات است
مدیتیشن نیز موثر است. ساعاتی را به کتاب خواندن اختصاص بدهید. یا به کتاب فروشی و کتابخانه مورد علاقه خود بروید و در سکوت آنجا به مطالعه بپردازید. به بازار بروید و در خرید اجناس لوکس لذت ببرید. در حمام شمعی خوشبو قرار بدهید و دوش بگیرید.

زمان استراحت خود را فراموش نکنید. و در محلی ساکت استراحت کنید. ذهن خود را پاک نمایید. خیلی مواقع آنقدر در همهمه و سر و صدا قرار می‌گیریم که خودمان هم متوجه نیستیم، فقط وقتی در خلوت قرار می‌گیریم به نعمت سکوت پی می‌بریم. قبل از خواب یک فنجان چای یا قهوه بدون کافئین بنوشید. به جای تماشای 2یا 3 ساعته تلویزیون، فعالیت شخصی خود را انجام بدهید. به موزه شهر خود بروید، یا هر هفته با همسر خود پیک نیک بروید. به سینما و تئاتر بروید (هر هفته یا هر شب).

اول هر ماه لیستی از کارهایی را که از انجام آنها لذت می‌برید، تهیه کنید. به شهرهای زیبای اطراف خود بروید و به گردش بپردازید. می‌توانید آدرس اماکن دیدنی شهرها را در اینترنت جستجو کنید.

اولین قانون زندگی این است که:
در صورت قوی بودن، برای دیگر افراد خوب هستید. به جای اینکه نیاز اطرافیان را مهمتر از نیاز خود بپندارید، بدانید که تنها با سالم و خوشحال بودن، می‌توان بهترین کار را برای رئیس، دوستان و خانواده خود انجام داد.

 چیزی که درست در زمان استرس از آن غفلت می‌کنیم، به کارگیری تلاش در تمام جنبه‌های زندگی می‌باشد.
همه ما به هشت ساعت خواب شبانه نیاز داریم. گاهی با خود می‌گویید خانه ام خیلی نامرتب و کثیف است و فردا فرصت تمیز کردن آن را ندارم، اما فراموش نکنید که برای انجام هر کاری به طور موثر باید انرژی و شادابی داشته باشید.

می توانید در جلسات خانوادگی و اجتماعی شرکت کنید، اما با دقت نظر در مباحث شرکت کنید تا استرس شما کاهش یابد. با شرکت در این جلسات می‌توانیم روی راه حل‌های موثر برای حل مشکلات تمرکز نماییم. باید مثبت و سازنده فکر کنید و خود را دست کم نگیرید تا نوعی قدرت برای غلبه بر استرس و فشار روانی پیدا کنید. نباید استرس شما را کنترل کند، بلکه شما باید زمام امور را به دست بگیرید و استرس را مهار کنید.

راه شکست فرآیند افسردگی روانی، اطلاع از شیوه‌های پیشگیری از استرس می‌باشد. اگر بتوان به شیوه ای موثر از استرس جلوگیری یا بر آن غلبه کنیم، پیامدهای منفی آن ریشه کن می‌شوند. جستجوی راه‌های موثر برای غلبه بر استرس، کلید شکست افسردگی روانی است.

غلبه موثر بر استرس
موارد زیر راه‌های موثر برای غلبه بر تنش در زندگی می‌باشند:
• دلیل و چگونگی احساسات شخصی خود را بشناسید.
• بدانید چه موقع دچار استرس می‌شوید.
• فقط کاری را که از عهده آن برمی آیید، انجام بدهید.
• به فعالیت بدنی و تغذیه خود توجه کافی مبذول بدارید.
• اگر به کمک نیاز دارید، دیگران را باخبر کنید.
• اگر خسته هستید، حتما استراحت کنید.
• مهارت‌های شغلی خود را ترفیع نمایید.
• اهداف کلی خود را به جزء تبدیل کنید. چرا که با انجام هدف جزئی احساس پیشرفت و ترقی می‌کنید، و نیاز نیست که منتظر انجام یک هدف طولانی مدت بمانید.
• یک زندگی فعال را خارج از محل کار خود خلق کنید.
• آنچه را که به دست می‌آورید، بپذیرید.
• احساس برد کنید.
• در دیگران نیز انگیزه ایجاد نمایید.
• به توصیه مفید دیگران توجه کنید.
• مثبت بیاندیشید.
• توازن، توازن، توازن را یاد بگیرید.
منابع مفید برای غلبه بر استرس

در زیر لیستی از منابع برای کنترل و مهار استرس آورده شده است:
www.Stress.about.com
www.realage.com
www.stretcher.com
در سایت اول، مقالات متعددی در زمینه استرس وجود دارد. همچنین اعضای  این سایت راه‌های مبارزه با استرس را به دیگران آموزش می‌دهند.
در سایت دوم، استراتژی‌ها تغذیه و سلامت آورده شده است. با کمک مقالات این سایت می‌توانید رژیم غذایی و سلامت خود را بهبود ببخشید.
از انجا که منشا استرس خیلی از مردم، مسائل مالی است، به بهره گیری از مقالات این سایت می‌توانید راه حل‌های موثر برای مشکلات مالی خود پیدا کنید.
استرس به طور موثر می‌تواند کنترل شود. اگر احساس می‌کنید که به کمک استراتژی‌هایی خاص می‌توانید آن را از بین ببرید، هرگز تعلل نکنید.
مشاورین یا روان شناسان نیز می‌توانند به شما مدد رسانند. اما باید عادات، عکس العمل‌های خود را بهبود ببخشید تا بتوانید احساس سرمستی کنید.

 
 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره