وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

فهرست اولیه نامزدهای اسکار مستند

فهرست اولیه نامزدهای اسکار مستند
نیویورک تایمز اعلام کرد: پس از مشخص شدن 15 فیلم حاضر در فهرست اولیه مستندهای نامزد اسکار و اینکه مستندهای پرفروش و موفق "کاپیتالیسم: داستان عاشقانه"، "شماره ماه سپتامبر"، "آنویل!: داستان آنویل" و "تایسن" جایی در این فهرست ندارند، همه در هالیوود این سئوال را از هم می‌پرسند که مستندهای امسال را چه کسانی انتخاب کرده‌اند.
کریس مگورک رئیس شرکت پخش‌کننده مستند تازه مایکل مور در آمریکا در حالی با خونسردی از حال خوب تمام اعضای این شرکت خبر می‌دهد که راب اپستین رئیس کمیته اجرایی شاخه اجرایی آکادمی اسکار می‌گوید: هر سال چند فیلم خوب حذف می‌شوند و امسال هم این اتفاق افتاد. چاره‌ای نیست. امسال برای مستندها سالی فوق‌العاده خوب بود.
روند رای‌گیری و انتخاب مستندها برای حضور در رقابت اسکار هر سال با چالش‌هایی اساسی مواجه می‌شود. پارسال هم اعضای آکادمی اسکار به سادگی چشم بر مستند "رومن پولانسکی: تحت تعقیب و محبوب" بستند که ماجرای پرونده فیلمساز فرانسوی لهستانی را پس از حدود سه دهه دوباره گشود و زمینه‌ساز تولید انبوه مستندهای مشابه شد.
آقای اپستین اما در گفتگوی تلفنی خود با نیویورک تایمز به این پرسش اساسی پاسخ نداد که چگونه 151 عضو کمیته انتخاب فهرست اولیه نامزدهای اسکار بهترین مستند سال به فهرست 15 فیلمی امسال برای حضور فیلم‌ها در رقابت اسکار هشتاد و دوم رسیده و اینکه همه یا چند نفر از این افراد تمام حدود 90 مستند متقاضی و حائز شرایط را دیده‌اند.
جیمز توباک، نویسنده و تهیه‌کننده و کارگردان مستند تحسین‌شده "تایسن" پس از شنیدن فهرست اولیه نامزدهای اسکار بهترین مستند تا صبح در اتاق خود قدم زده و به این فکر کرده که آکادمی اسکار چگونه توانسته به همین سادگی از کنار نام مستند او بگذرد. توباک با متانتی خاص می‌گوید: وقتی پای انتخاب به میان می‌آید، هر اتفاق شگفت‌انگیزی ممکن است پیش بیاید.
فهرست 15 فیلمی نامزدهای بهترین مستندهای اسکار سال 2010 قطعا حاوی فیلم‌ها و نام‌هایی ارزشمند است. اما آنچه مخاطبان در مراسم اهدای جوایز اسکار در روز هفتم مارس از تلویزیون می‌بینند، بی‌تردید تمام آن چیزی نیست که سینمای مستند در سال 2009 به طرفداران و هواداران خود عرضه کرده است.