وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مادران کم سواد فرزندان کوتاه قد تر بدنیا می آورند!!

مادران کم سواد فرزندان کوتاه قد تر بدنیا می آورند!!
یافته های یک پژوهش در کشور نشان می دهد که بین قد فرزندان و سواد مادران رابطه مستقیم وجود داشته و فرزندان مادران کم سواد قد کوتاه تری نسبت به سایر کودکان دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمودرضا دلاور به مناسبت برپایی همایش سراسری سامانه اطلاعات مکانی (GIS) که از روز یکشنبه اول آذرماه در تهران برپا می شود با اعلام این خبر افزود: یافته های این پژوهش که در قالب طرح راه اندازی سامانه اطلاعاتی ناامنی غذایی و تهیه نقشه آسیب پذیری در ایران انجام گرفته در قالب یک طرح ملی اجرا شده است.

عضو کمیته علمی همایش سراسری سامانه اطلاعات مکانی (GIS) با تاکید بر اینکه یافته های فوق با داده کاوی زمانی و مکانی به دست آمده است اضافه کرد: داده ها (اطلاعات) به دست آمده از وزارت بهداشت پس از پردازش، تلفیق و تحلیل اطلاعات در محیط GIS منجر به دریافت نتایج فوق شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس اهداف هزاره سوم سازمان ملل متحد، سوء تغذیه باید تا سال 2015 در دنیا به میزان 50 درصد کاهش یابد خاطرنشان کرد: این طرح در ایران از سوی شورای عالی سلامت در حال پی گیری بوده و وزارت بهداشت از سوی این شورا مسئول پی گیری این طرح است.

دلاور تصریح کرد: یکی از نتایج وجود ناامنی غذایی تاثیر سوء تغذیه بر قد کودکان است که یافته های آماری به دست آمده از مناطق روستایی کشور براساس توزیع مکانی بیانگر آن است که بین کوتاه قدی کودکان با سواد مادران روستایی همبستگی وجود داشته و هرچه سواد مادران کمتر است، کوتاهی قد در میان کودکان نیز بیشتر مشاهده می شود.

وی گفت: اطلاعات حاصل از GIS همچنین در زمینه شناخت پراکندگی ناامنی در سطح کشور- به تفکیک هر استان- و نیز بررسی نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در استان های مختلف بهره فراوان گرفته شده است.

عضو کمیته علمی همایش سراسری سامانه اطلاعات مکانی (GIS) یادآور شد: مجموعه ای از نتایج فوق همگی بیانگر آن بود که GIS به عنوان یک علم و فناوری در برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک کشور در زمینه های مختلف به ویژه مدیریت بحران نقش اساسی دارد.

وی گفت: جزئیات مربوط به نتایج پژوهشهای فوق در همایش سراسری سامانه اطلاعات مکانی (GIS) طی روزهای اول و دوم آذر ماه ارائه خواهد شد.