وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تأثیر خوراکیها بر خواب

تأثیر خوراکیها بر خواب
آیا تا به حال به این فکر کردید که خوردن صحیح به موقع غذا و آنچه که می‌خورید می‌تواند به شما کمک کند که بهتر بخوابید. آیا می‌دانید چه غذاهایی می‌تواند سبب بدخوابی شما شوند؟

اگر می‌دانید چرا از خوردن آنها هنگام خواب اجتناب نمی‌کنید؟
این مطلب را بخوانید تا برایتان یادآوری بشود که چه غذاهایی را بخورید و از خوردن کدام غذا پرهیز کنید تا بتوانید خواب بهتری داشته باشید.

* غذاهایی بخورید که سرشار از تریپتوفان باشد.همه ما در مورد معجزه خوردن شیر گرم شنیدیم. نوشیدن شیر گرم قبل از خواب مانع از بدخوابی و بی‌خوابی‌ها هنگام شب می‌شود. اما می‌دانید چرا؟لبنیات سرشار از ماده تریپتوفان است یک ماده خواب‌آور و تحریک‌کننده خواب است.
سایر مواد حاوی تریپتوفان شامل مرغ، موز، عسل و جوی دوسر است.
 
* برای خوردن کربوهیدرات مشتاق باشید غذاهای سرشار از کربوهیدرات به همراه مواد غذایی لبنی با افزایش سطح تریپتوفان در خون سبب حالت خواب‌آلودگی در شما می‌شود. بنابراین سعی کنید چند دقیقه پیش از زمان خواب‌تان از اسنک‌های حاوی غلات و مخلوط شده با شیر، ماست یا یک کلوچه کوچک و یا نان به همراه پنیر بخورید. از خوردن غذاهایی که حاوی کربوهیدرات به تنهایی و بسیار شیرین و یا موادی که حاوی شیرینی اندک هستند، خودداری کنید چون سبب اختلال خواب در شما می‌شود.
 
* قبل از خوابیدن حتما کمی بخورید. در صورتی که دچار بی‌خوابی می‌شوید، خوردن کمی غذا در به خواب رفتن به شما کمک می‌کند. هرگز با معده خالی نخوابید. اما این نباید سبب شود که هر چه دلتان می‌خواهد و هر چه‌قدر می‌خواهید بخورید خوردن یک وعده غذای سنگین سبب فعالیت دستگاه گوارش در شما شده و احساس ناراحتی در شما ایجاد کرده و مانع از خوب خوابیدن می‌شود.
 
* از سرخ کردنی‌ها دوری کنید اگر به دلیل دیگری برای اجتناب از مصرف غذاهای پرچرب نیاز دارید، ایجاد اختلال خواب در اثر خوردن این مواد ایجاد می‌شود.تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌کردنی در طول روز، سبب می‌شود که در شب به خوبی نتوانید بخوابید.
 
* از تاثیر قهوه آگاه باشید: تعجب نکنید حتی مصرف قهوه در بعد از ظهر ممکن است سبب بدخوابی شما هنگام شب شود. حتی مصرف متوسط قهوه می‌تواند سبب اختلالات خواب شود. فراموش نکنید که شکلات‌های حاوی قهوه، کولا، چای پررنگ‌ هم در صورتی که زیاد مصرف شوند سبب بدخوابی می‌شوند. برای اینکه بهتر بخوابید می‌توانید همه مواد غذایی حاوی قهوه را هر روز بعد از ظهر حذف کنید.
 
* داروهای حاوی کافئین را بشناسید بعضی از داروهای بدون نسخه‌ حاوی کافئین هستند، مثل مسکن‌ها، داروهای پایین آورنده وزن ادرارآورها و داروهای سرماخوردگی. این داروها ممکن است به اندازه یا حتی بیشتر از یک فنجان کافئین داشته باشند. همیشه برچسب این داروها را چک کنید یا برگه محتوی اطلاعات دارویی را بخوانید تا با خواب شما مداخله نداشته باشد و یا سبب بی‌خوابی نشود.
 
* الکل را فراموش کنید نوشیدن الکل نه تنها سبب بی‌خوابی شما می‌شود بلکه موجب می‌شود زودتر از خواب بیدار شوید و به اندازه نخوابید. بیدار شدن‌های مکرر در طی شب، خواب ناآرام که خستگی شما را در نمی‌کند، سردرد، تعریق شبانه و کابوس از عوارض نوشیدن الکل است.
 
* زمان خواب از غذاهای کم‌پروتئین استفاده کنید. پروتئین جزو ضروری رژیم غذایی ماست اما انتخاب خوبی برای رژیم غذایی در شب نیست. رژیم غذایی سرشار از پروتئین دیرتر هضم می‌شود و چون حاوی آمینواسیدهایی به نام تیروزین است سبب تشدید فعالیت مغزی می‌شود.
 بنابراین از مصرف غذاهای حاوی پروتئین‌های زیاد قبل از خواب خودداری کنید و تنها به میزان اندکی از این مواد استفاده نمایید.
 
* از نوشیدن مایعات بعد از ساعت 8 بپرهیزید.در طول روز سعی کنید به اندازه کافی مایعات بنوشید. چرا که بدن به مایعات کافی نیاز دارد. اما مصرف مایعات را قبل از خواب و حتی بعد از ساعت 8 شب محدود کنید. چرا که ممکن است به دلیل رفتن به دستشویی مجبور شوید چند بار از خواب بیدار شوید. مخصوصا اگر به زحمت خوابتان برده باشد.