وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هفت ضرر مهم غذاهای حاضری

هفت ضرر مهم غذاهای حاضری
غذاهای آماده یا فست فودها ، غذاهایی هستند كه خیلی آسان و سریع تهیه می‌شوند، خوشمزه هستند، طرفداران بسیاری دارند و در مقابل بسیار مضر هستند.

بسیاری اگر از منزل دور باشند و گرسنه هم بلافاصله به سراغ این غذاها می‌روند اما متاسفانه به علت این‌كه ذائقه بسیاری به این غذاها عادت كرده است و آن را لذیذتر از غذاهای سنتی می‌دانند حتی در منزل نیز به سراغ آنها می‌روند.

7 ضرر غذاهای حاضری

1. چاقی: اولین مشكل ناشی از مصرف غذاهای حاضری است. اكثر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، او را چاق می‌‌كند، و شانس ابتلاء به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می‌‌دهد.

به گفته متخصصان انجمن گیاه‌خواران آمریكا، مصرف فست‌فود بیش از یك بار در هفته سبب ایجاد چاقی به خصوص چاقی‌های موضعی در نواحی شكم و پهلوها می‌شود.

براساس تحقیقات این انجمن، بیش از 80 درصد مصرف‌كنندگان دایمی فست‌فود، افرادی چاق تلقی می‌شوند به طوری كه به شكلی هماهنگ چاق نیستند و بیشترین تجمع چربی در ناحیه شكم، پهلوها، ران‌ها و باسن آنها است. در عین حال، چربی دور كبدشان را فرا گرفته و خیلی دیر احساس سیری می‌كنند.

2. افزایش چربی‌های مضر: بیشتر غذاهای حاضری سرخ ‌شده هستند و معمولا هم برای سرخ ‌كردن این غذاها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌‌كنند. درصد اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن‌ها بالاست. این چربی همان چربی مضری است كه می‌تواند در دیواره سرخرگ‌ها رسوب كرده و آنها را مسدود ‌‌كند.

3. خوردن نوشابه: یكی دیگر از مشكلات این غذاهای حاضری است. نوشابه‌های گازدار در كنار تمام این غذاها عرضه و خورده می‌شود. اسید موجود در نوشابه‌های گازدار موجب فرسایش مینای دندان شده و همچنین قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان ‌ها را تسریع می‌كند.

به علاوه نوشابه‌ها فاقد ارزش غذایی بوده و به خاطر میزان قند بالایشان دارای كالری زیادی هستند كه موجب چاقی می‌شوند. فراموش نكنید كه نوشابه‌های رژیمی هم به دلیل داشتن قند مصنوعی آسپارتام، اشتهاآور هستند.

4. كمبود مواد مغذی: غذاهایی كه در فست فودها طبخ می‌شوند، دارای ارزش غذایی پایینی از نظر ویتامین و املاح مورد نیاز بدن هستند كمبود ارزش‌های غذایی یكی از مشكلاتی است كه كودكان و نوجوانان را در سن رشد تهدید می‌كند.

اگر كودك در سنین پایین از نظر مواد مغذی كمبود داشته باشد، حتماً در دوران نوجوانی نیز دچار این مشكل خواهد بود.كودكان و نوجوانانی كه زیاد از این غذاها استفاده می‌كنند دچار كمبود كلسیم و ویتامین «د» هستند.

5. نمك فراوان و فشار خون: بیشتر غذاهای حاضر در منوی این رستوران‌ها از نظر نمك بسیار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتی است.

از طرف دیگر به علت این كه ذائقه ایرانی‌ها شور بوده احتمال استفاده از مصرف مواد شور هم در كنار فست فودها وجود دارد كه می‌تواند باعث بروز فشار خون در مصرف‌كنندگان شود.

6 . پرخوری: یكی دیگر از مشكلات این غذاهاست. وعده‌های غذایی فست‌ فود از نظر اندازه معمولا بزرگ‌‌تر از یك وعده غذای خانگی است. در نظر داشته باشید كه انرژی موجود در این غذاها بسیار بیشتر از یك وعده غذای خانگی در همان حجم است.

7. غذاهای سنتی: علاوه بر این‌كه بخشی از فرهنگ ملت ماست دارای مواد مغذی بسیار خوب و سالمی است.

در سفره ایرانی غذاهای سالم از انواع سبزی، مواد لبنی و تخم‌مرغ تهیه می‌شود كه از نظر ارزش تغذیه‌ای نیز بسیار مناسب هستند اما گسترش فست ‌فود، نقش این غذاها را كم می‌كند. این مساله موجب می‌شود عادت‌های خوب تغذیه‌ای ما نابود شود.

 
 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره