وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تاثیر مضر محلول‌های دفع حشرات بر اعصاب!؟

تاثیر مضر محلول‌های دفع حشرات بر اعصاب!؟
ویپ ها و محلولهای دفع کنندۀ حشرات (حاوی DEET) برای اعصاب انسان مضر است.
ماده‌ی فعال موجود در بسیاری از دفع‌کننده‌های حشرات، در بیش از نیم قرن، می‌تواند برای شبکه‌ی عصبی مرکزی سمی باشد.
براساس گفته‌های دانشمندان، ماده‌ی فعال درون بسیاری از دفع‌کننده‌های حشرات، ان-دی‌متیل-ام-تولوآمید، که بیشتر به عنوان DEET شناخته می‌شود می‌تواند برای شبکه‌ی عصبی مرکزی سمی باشد.
از زمان جنگ جهانی دوم که ارتش امریکا ماده‌ی شیمیایی ان-دی متیل- ام-تولوآمید را تولید نمود، این ماده تبدیل به مهم‌ترین جزء دفع‌کننده‌ها شده است.
در ابتدا تصور می‌شد که عملکرد ماده‌ی فعال، از بین بردن حس بویایی حشراتی چون پشه‌ها، که به پوست انسان جذب می‌شوند و توقف گزش آنهاست. ولی یک پژوهش جدیدتر چنین اظهار می‌دارد که این ماده به عنوان یک بازدارنده‌ی واقعی عمل می‌کند که به شبکه‌ی عصبی حشره حمله نموده و حتی مقدار زیاد آن می‌تواند باعث مرگ حشره گردد.
اکنون پژوهشگران بیم آن دارند که چنین سازوکاری برای انسان‌ها نیز مضر باشد و عقیده دارند که بایستی تحقیقات بیشتری به صورت فوری برای اندازه‌ گیری احتمال سمی بودن این ماده (به‌ ویژه اگر با حشره‌کش‌های مخدر اعصاب مخلوط گردد) برای شبکه‌ی عصبی انسان انجام شود.
در مطالعه‌ای که در مجلۀ زیست‌شناسی BMC منتشر شده، دانشمندانی که بر روی جوندگان مطالعه می‌کنند، دریافته‌اند که DEE، آنزیم کولینستراس (Cholinesterase) را که برای انتقال پیام‌ها از مغز به ماهیچه‌ها ضروری است، از کار می‌اندازد.
مواد شیمیایی که با فعالیت کولینستراس تداخل می‌کنند، می‌توانند در مقدار کم، باعث ترشح بزاق اضافی و تجمع آب در چشم گردند و در پی آن موجب تشنج ماهیچه‌ای و در نهایت، مرگ شوند.
وینسنت کربل از موسسۀ پژوهش برای توسعه در مون ‌پلیۀ فرانسه می‌گوید:
این موضوع را دریافته ‌ایم که DEET تنها یک ماده‌ی شیمیایی تغییردهنده‌ی رفتار نیست، بلکه از فعالیت یک آنزیم کلیدی در شبکۀ عصبی مرکزی (استیل کولینستراس) ، هم در حشرات و هم در پستانداران ، جلوگیری می‌کند.