وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پنج مُد ضدسلامت

پنج مُد ضدسلامت
پوشیدن کفش پاشنه بلند، شلوار جین سنگ‌شوی و یا دمپایی لاانگشتی با نگین‌های زیبا، مورد پسند خیلی از خانم‌هاست ولی آیا این مدل‌های دوست‌داشتنی برای سلامت ما خطری ندارند؟ بد نیست نظر پزشکان را درباره این ۵ مدل پوشش که هر از گاه مد می‌شوند،

پوشیدن کفش پاشنه بلند، شلوار جین سنگ‌شوی و یا دمپایی لاانگشتی با نگین‌های زیبا، مورد پسند خیلی از خانم‌هاست ولی آیا این مدل‌های دوست‌داشتنی برای سلامت ما خطری ندارند؟ بد نیست نظر پزشکان را درباره این ۵ مدل پوشش که هر از گاه مد می‌شوند، با هم مرور کنیم…

۱) شلوارهای جین تنگ

شلوار جین تنگ می‌تواند باعث عفونت مثانه بانوان شود. همیشه در اطراف مقعد باکتری‌هایی وجود دارند. این باکتری‌ها می‌توانند در اثر اصطکاک لباس به طرف واژن حرکت کنند و چون مجرای ادراری در بانوان کوتاه است، خیلی سریع باعث عفونت ادراری می‌شوند که نشانه آن خارش و تکرر ادرار است. از طرف دیگر محققان دانشگاه پورتلند می‌گویند چون در این لباس‌ها امکان تبادل هوا وجود ندارد، شانس رشد قارچ‌ها نیز افزایش می‌یابد. آنجا محیطی تاریک، مرطوب برای رشد سریع قارچ‌ها در کشاله‌ران است که خودشان را با خارش و سرخی‌ نشان می‌دهند.

۲) کفش‌های پاشنه بلند

پزشکان می‌گویند گرچه بانوان دوست دارند همیشه با پوشیدن کفش‌ پاشنه بلند، قد بلندتر به‌نظر برسند ولی این پوشیدن مداوم آغازگر مشکلات زنجیره‌ای طولانی برای آنها است. پوشیدن مداوم کفش پاشنه بلند باعث انقباض تاندون آشیل می‌شود. آسیب تاندون آشیل می‌تواند باعث مشکلات شدید راه رفتن شود. از سوی دیگر عدم تعادل هنگام راه رفتن با این کفش‌ها شانس سقوط و زمین خوردن و آسیب لگن را در بانوان افزایش می‌دهد. همچنین کفش پاشنه بلند فشار زیادی را بر کمر بانوان وارد می‌کند که باعث کمردردهای شدید در طولانی مدت خواهد شد.

۳) دمپایی‌های لاانگشتی

دمپایی لاانگشتی نگین‌دار و بندی شاید شیک باشد ولی به دلیل عدم حمایت کفش از ساق پا می‌تواند خطرآفرین باشد. این دمپایی‌ها معمولا قوس کافی در کف‌شان ندارند که می‌تواند باعث خارپاشنه پا شود که درمان آن جراحی است. از سوی دیگر این دمپایی‌ها هیچ محافظتی از پا در برابر اشیای تیز موجود در محیط ندارند.

▪ چکمه‌های صاف و مشکلات زانو و کمر: در بازار چکمه‌های پاییزی و زمستانی وجود دارد که کف آنها صاف و فاقد هرگونه انحنای مطابق با کف پا است. این کفش‌ها باعث کمردرد و فرسایش زانو می‌شوند. هنگام خریدن این چکمه‌های خزدار حتما دقت کنید که خز این کفش‌ها به زانوی شما فشار نیاورد و از طرف دیگر حتما در کف ضخیم این کفش‌ها انحنای کف پای شما رعایت شده باشد.

۴) کیف دستی‌های بزرگ و سنگین

گرچه مد است که کفش‌های پاشنه بلند ورنی را با کیف دستی بزرگ ست کنید ولی کیف دستی‌های بزرگ و سنگین هم برای بانوان مشکل آفرین هستند. پزشکان می‌گویند حمل کیف دستی‌های بزرگ و سنگین باعث کمردرد می‌شود. بهتر است اگر چنین کیف دستی دارید، هر چند ساعت آن را از این شانه‌‌تان روی آن یکی بیندازید تا فشار روی یکی نباشد. حمل طولانی این وسایل باعث درد عضلانی می‌شود چون وقتی شما کیف سنگینی را روی یک شانه خودتان بیندازید، عضلات طرف دیگر بدن شما برای مستقیم نگه داشتن بدن‌تان کشیده می‌شوند. بهترین روش حمل کیف دستی انداختن آن به صورت کج است، به طوری که بند آن روی یک شانه و خودش در طرف دیگرتان باشد.

۵) کفش‌های نوک باریک

به هر دلیل این روزها در میان خانم‌ها ونیز آقایان، پوشیدن کفش‌هایی که نوک باریک دارند، مد شده است. کفش‌هایی که در کوچه و خیابان پای خیلی‌ها می‌بینید اولین چیزی که به خاطر می‌آ‌ورد این است که پای بیچاره این همه فشار را چگونه تحمل می‌کند؟

استدلال برخی افرادی که از این‌گونه کفش‌ها استفاده می‌کنند این است که پس این همه آدم چگونه این کفش‌ها را می پوشند و بیمار نمی‌شوند، در حالی که اگر از خود این افراد بپرسید خاطرات تلخ زیادی برای گفتن دارند. مثلا یکی از این خاطرات چنین است: «تازه از این کفش‌های نوک باریک مد شده بود. من هم رفتم و یکی از آنها را خریدم و تمام روز پوشیدم و پز دادم. فردای آن روز وقتی خواستم دوباره کفشم را بپوشم، متوجه درد شدیدی در شستم شدم. اول خیلی به آن اعتنا نکردم ولی دیدم قابل تحمل نیست. انگشتم را که نگاه کردم دیدم قرمز شده و مجبور شدم با دمپایی بروم دکتر. دکتر گفت ناخن‌ات داخل گوشت انگشت فرو رفته و بایدآن را بیرون بیاورم.»

فرو رفتن ناخن به داخل گوشت، یکی از عوارض پوشیدن کفش‌های تنگ و نوک باریک و ضایعه شایعی است که بیشتر برای شست پا پیش می‌آید. در این بیماری به دلیل فشار فیزیکی، معمولا بافت حاشیه ناخن شست پا به سمت ناخن فشرده می‌شود و در نهایت ناخن به داخل بافت کناری فرو می‌رود. این عارضه معمولا دردناک است و کم‌کم عفونت هم به آن اضافه می‌شود. برای پیشگیری از این عارضه باید ناخن‌ها را به طرز درستی کوتاه کرد و کفش تنگ و نوک باریک نپوشید.

فرو رفتن ناخن به گوشت تنها عارضه دردناک کفش‌های نوک باریک نیست و بسیاری از کسانی که به پوشیدن این کفش‌های خطرناک عادت دارند، دچار عارضه‌ای می‌شوند که به مراتب پر دردسرتر از قبلی است. این عارضه که در واقع انحراف دایمی انگشت شست پا به سمت انگشت دوم است «هالوس والگوس» نام دارد. گفته می‌شود، اصلا شیوع این بیماری با ظهور کفش در جوامع بشری آغاز شده است.

نتایج مطالعات دانشمندان عربستان سعودی حاکی است، هیچ ‌هالوس والگوسی در میان زنان وجود ندارد که بر اثر پوشیدن کفش نوک باریک ایجاد نشده باشد. به عبارتی صددرصد زنان دچار این بیماری در این کشور کفش‌های نوک باریک می‌پوشند. البته شاید بگویید مگر چند نفر از کسانی که کفش نوک باریک می‌پوشند، دچار‌ هالوس والگوس می‌شوند که این همه در باره آن سر و صدا به پا شده است؟

در پاسخ به این سوال دکتر عبدالوهاب، استاد دانشگاه ملک سعود ریاض، می‌گوید: «حدود ۸۱ درصد کسانی که مدت‌ طولانی کفش‌نوک باریک می‌پوشند، درنهایت دچار ‌هالوس والگوس می‌شوند.»

غیر از دو عارضه فوق، کفش‌های نوک باریک عوارض متعدد دیگری نیز به همراه دارند که از آن میان می‌توان به پینه، میخچه و کج شدن و خمیدگی انگشتان اشاره کرد. در‌نهایت می‌توان به جرات گفت پوشیدن کفش‌های نوک باریک، صرف‌نظر از مد بودنشان اصلا به صلاح پاهای شما نیست.‌



 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره