وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بهترین فیلم‌های ساخته ‌نشده تاریخ سینما!!

بهترین فیلم‌های ساخته ‌نشده تاریخ سینما!!
«ناپلئون» استنلی کوبریک، «توفان» مایکل پوئل و «نوسترومو» دیوید لین از جمله پروژه‌های سینمایی ناتمام هستند که اگر به سرانجام می‌رسیدند شاید تاریخ سینما جور دیگری نوشته می‌شد.
می‌توانید تصور کنید «پدرخوانده» هرگز ساخته نمی‌شد؟ یا اینکه «جنگ‌های ستاره‌ای»، «ای. تی» و «داستان عامه‌پسند» هرگز پرده سینماهای ما را مزین نمی‌کردند و فیلم‌های کلاسیک دوران خود نمی‌شدند؟ فکر کردن به تاریخ سینما بدون این فیلم‌ها کار سختی است، اما اگر این اتفاق می‌افتاد همه چیز می‌توانست فرق کند.

به اندازه تمام فیلم‌هایی که در تمام این سال‌ها به پرده نقره‌ای سینماها راه پیدا کرده‌اند، فیلم‌هایی هم هستند که اگر تولید آنها به پایان می‌رسید، می‌توانستند به همان اندازه خوب و موفق باشند. تاکنون این جور پروژه‌ها خیلی مورد توجه قرار نگرفته‌اند، به خصوص در یک جشنواره سینمایی. جشنواره فیلم برایتن سینه‌سیتی در بریتانیا – که از 20 نوامبر آغاز شده – امسال برای اولین بار بخش «هرگز ساخته‌نشده‌ها» را به فیلم‌هایی اختصاص داده که امکان راه پیدا کردن به پرده سینماها را پیدا نکردند.

برخورد قدرت‌ها
به عنوان مثال مایکل پوئل را در نظر بگیرید. او سال 1948 فیلم «کفش‌های قرمز» را با همکاری امریک پرسبرگر ساخت، فیلمی که هم تهیه‌کنندگان از آن متنفر بودند و هم بیشتر منتقدان آن را کوبیدند. پوئل پس از «کفش‌های قرمز» برای ساخت فیلم‌های بعدی خود به مشکل خورد.
«سال‌های طلایی» در 1952 که قرار بود فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره ریچارد اشتراوس آهنگساز آلمانی باشد و «توفان» در دهه 1970، تنها دو نمونه از فهرست طولانی «هرگز ساخته‌نشده‌ها» پوئل است که در جشنواره برایتن مورد توجه قرار می‌گیرد.
پوئل اصرار داشت «توفان» را بسازد. فیلمنامه چند بار نوشته شد و گروهی ستاره از جمله میا فارو، جیمز میسن، توپول، فرانکی هاوئرد -کمدین- و جرالد اسکارفی -کاریکاتوریست- به‌عنوان بازیگر انتخاب شدند. پس ایراد کار کجا بود؟
به گفته فریکسوس کنستانتین، مدیر عامل شرکت پوسیدون فیلمز تهیه‌کننده «توفان»، برخورد قدرت‌ها عامل به سرانجام نرسیدن پروژه بود. او می‌گوید: «ما تقریباً برای شروع کار آماده بودیم، اما «رنک ارگانیزیشن» که آن زمان یک شرکت بانفوذ در زمینه فیلمسازی بود با پوئل مشکل داشت.»
کنستانتین ادامه می‌دهد: «آنها اصرار داشتند فیلم ساخته نشود. ما بازیگران خیلی خوبی داشتیم و یک فیلمنامه عالی و این یک تراژدی برای صنعت فیلمسازی است که «توفان» ساخته نشد. من نمی‌توانستم به تنهایی پول بازیگران را بدهم یا خرج مراحل پس از تولید را فراهم کنم. به همین سادگی. هنوز فکر می‌کنم این یکی از بزرگترین شکست‌های من بود. تاکنون خیلی فیلم‌های مزخرف ساخته شده و خیلی فیلم‌های خوب هم ساخته نشده است.»

بخش «هرگز ساخته‌نشده‌ها» جشنواره برایتن اساساً بخشی است که با تخیل سر و کار دارد. نحوه برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که انگار این فیلم‌ها واقعاً ساخته شده‌اند. اطلاعات ارائه شده شامل سال ساخت فیلم، کارگردان، بازیگرانی که قرار بود در آن نقش‌آفرینی کنند و در نهایت خلاصه داستان است.
در مواردی هم یک سانس به دو فیلم اختصاص دارد. مثلاً دو پروژه ساخته‌نشده «در برابر آن» و «تنها عاشقان زنده ماندند» در یک سانس بررسی می‌شوند. فیلمنامه پروژه اول را جو اورتن سال 1967 درباره گروه بیتلز نوشت، اما مدیر برنامه‌های آنها ‌ترسید وجهه گروه خراب شود. «تنها عاشقان زنده ماندند» را هم نیکلاس ری قصد داشت سال 1966 بر مبنای رمان «تنها عاشقان زنده ماندند» بسازد و اعضای گروه رولینگ استونز قرار بود در آن بازی کنند.
تمام فیلم‌های بخش «هرگز ساخته‌نشده‌ها» به پروژه‌های بعد از سال 1945 اختصاص دارد و به اعتقاد تیم براون یکی از رؤسای جشنواره برایتن، این فیلم‌ها بیانگر بعضی از جالب‌ترین دهه‌های تاریخ سینما هستند.
او می‌گوید: «هدف از این برنامه توجه به این موضوع است که فیلم‌های ساخته‌نشده درست به اندازه فیلم‌های ساخته‌شده وضعیت صنعت فیلمسازی را نشان می‌دهند. بعضی از این فیلم‌ها بسیار بلندپروازانه بودند و تعدادی کاملاً ابلهانه. در بعضی موارد تقدیر چیز دیگری را رقم زد.»

«دن کیشوت» نفرین‌شده
در مورد «مردی که دن کیشوت را کشت» فیلم سال 2000‌تری گیلیام، عواملی چون بیماری، باران‌های سیل‌آسا و انواع و اقسام دیگر بلایای اجتناب‌ناپذیر باعث شد پس از چهار هفته فاجعه‌آمیز فیلمبرداری در مادرید متوقف شود.
جانی دپ، ونسا پارادیس، میراندا ریچاردسن و جاناتان پرایس بازیگران این فیلم بودند. از جمله مشکلات گیلیام جت‌های جنگنده‌ که بالای سر گروه پرواز می‌کردند (فیلمبرداری در نزدیکی یک پایگاه نظامی انجام می‌شد) و سیلی بود که در دومین روز فیلمبرداری تجهیزات مهم را با خود برد و باعث تغییر چشم‌انداز و بی‌حاصل شدن صحنه‌های فیلمبرداری شده در روز اول شد.
در این بین بیماری ژان روشفور بازیگر نقش اصلی فیلم هم دردسرساز شد. او پس از دو سال جست‌وجو برای این نقش انتخاب شده بود و هفت ماه هم آموزش دیده بود تا انگلیسی یاد بگیرد، اما همین که پروژه آغاز شد پزشکان تشخیص دادند او دیسک کمر دارد و در نتیجه فیلمبرداری صحنه‌های اسب‌سواری امکان نداشت.
نفرین «فیلمی که نمی‌خواست ساخته شود» گیلیام سال 2002 خود مضمون مستند تحسین‌شده «گمشده در لامانچا» شد. اکنون قرار است «مردی که دن کیشوت را کشت» بهار سال آینده بار دیگر مقابل دوربین برود و ژرار دوپاردیو، مایکل پالین و دپ از بازیگرانی هستند که گفته می‌شود در فیلم بازی خواهند کرد.

استنلی کوبریک و دو پروژه ناتمام
نیکلاس روگ در دهه 1970 تا آستانه تولید اقتباسی سینمایی از رمان «آسمان‌خراش» جیمز گراهام بالارد رفت، اما مشکلات مربوط به بودجه مانع این کار شد. تولید «نوسترومو» دیوید لین نیز در سال 1986 متوقف شد، چرا که تهیه‌کنندگان فیلم فکر می‌کردند او نمی‌تواند از پس فیلمی چنین حماسی در آمریکای جنوبی بربیاید. لوکیشن تولید به سوی دیگر اقیانوس اطلس منتقل شد، اما اطرافیان لین کم کم اعتماد خود را از دست دادند و با مرگ لین در 1991 پروژه «نوسترومو» برای همیشه متوقف شد.
استنلی کوبریک هم در برنامه «هرگز ساخته‌نشده‌ها» دو فیلم دارد: «ناپلئون» در سال 1969 و «اسناد آریایی» در اوایل دهه 1990. مشکلات مربوط به انتخاب بازیگران، وسواس بیش از حد کوبریک در مورد جزئیات داستان و در مورد «اسناد آریایی» که قرار بود فیلمی درباره هولوکاست باشد، این نگرانی که موضوع آن برای تماشاگران جذابیت ندارد، از دلایل ساخته نشدن این دو فیلم بود.
ایان کریستی مورخ سینما می‌گوید: «کوبریک قطعاً علاقه زیادی به ناپلئون‌ داشت. هرچند او توانست راه خود را از میان بسیاری پروژه‌ها باز کند، اما وسواس بسیار زیاد او نسبت به ناپلئون و مسائل مربوط به انتخاب بازیگران باعث شد کسی حاضر نشود از او حمایت کند.»
کوبریک در نهایت قید «اسناد آریایی» را زد. او به این نتیجه رسیده بود که موضوع فیلم بیش از حد افسرده‌کننده است و گفت امکان ندارد بتوان روایتی صحیح از هولوکاست ارائه داد. نمایش «فهرست شیندلر» استیون اسپیلبرگ در سال 1993 نیز در سقوط این پروژه نقش داشت.
هیچ توضیح ساده و سرراستی برای ساخته نشدن این پروژه‌های سینمایی ناتمام وجود ندارد. به لحاظ نظری بسیاری از آنها باید تولید می‌شدند. ریچارد آتن‌بورو سال‌ها حقوق ساخت «زندگی تامس پین» را در اختیار داشت، اما در نهایت نتوانست این پروژه را مقابل دوربین ببرد.
Birdsong بر مبنای رمان بسیار موفق سباستین فاکس بیش از یک دهه چند کارگردان از جمله مایکل مان، پل گرینگرس و پیتر ویر را مشغول خود کرد، همین طور «هتل سفید» کتاب جنجالی دی‌ام تامس که از سال 1982 تاکنون حداقل هفت کارگردان و چندین ستاره‌ هالیوود برای به تصویر کشیدن آن به خط شده‌اند.
کریستی که خود یکی از سخنرانان بخش «هرگز ساخته‌نشده‌ها» جشنواره برایتن است، می‌گوید: «ساخته نشدن Birdsong برای هیچ‌کس قابل درک نیست، اما خیلی فیلم‌ها پیش از دیدن نور روز باید موانع بسیاری را پشت‌سر بگذارند.»
او ادامه می‌دهد: «وقتی یک فیلمنامه دائم دست به دست می‌شود و هرکس تغییری در آن می‌دهد، این احتمال هست که پروژه با بدشانسی مواجه ‌شود. البته مسئله انتخاب بازیگران هم می‌تواند دردسرساز باشد. پول از دست می‌رود، روند تولید مختل می‌شود و در این بین یک نفر باید کار را جمع‌‌وجور کند و در نهایت به نتیجه می‌رسیدکه زمان از دست رفته است. واقعاً شرایط غریبی است.»



 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره