وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ده کشف برتر علمی سال 2009

ده کشف برتر علمی سال 2009
نشریه تایم به رسم هر سال خود لیستی از برترینهای سال 2009 را ارائه کرده است که در این گزارش لیست 10 کشف برتر علمی جهان در سال جاری ارائه می شود.

در میان لیست 10 برترین های سال 2009 نشریه تایم که با رو به اتمام گذاشتن سالی دیگر از سالهای میلادی در این نشریه معتبر منتشر می شود به 10 کشف علمی برتر این سال پرداخته خواهد شد.

1- کشف قدیمی ترین انسان با نام "آردی": اسکلت کشف شده این انسان از ویژگیهایی برخوردار است که محققان و دیرینه شناسان آن را به عنوان قدیمی ترین اسکلت کشف شده از انسانهای اولیه می دانند. این فسیل که از جمع آوری بیش از 100 قطع متلاشی شده به دست آمده در اتیوپی ساخته شده است، در حدود 4.4 میلیون سال پیش زندگی می کرده و تا سال 1992 یعنی زمانی که اولین بقایای آن کشف شد ناشناس باقی مانده بود. فسیل آردی اکنون به عنوان قدیمی ترین جد انسان شناخته می شود.

2- رمز گشایی اپی ژنوم انسان: رمز گشایی از ژنوم انسان در حدود یک دهه پیش میزان انتظارات را برای درک تمامی تاثیرات موروثی در انسان افزایش داد. اما ارتباط میان ژنها و بیماری ها نسبت به آنچه تصور می رفت، پیچیده تر بود که این امر فرصتی را برای مطالعه بر روی سیستم ارسال سیگنالهای ژنتیکی یا اپی ژنوم فراهم آورد. این سیستم نشان می دهد رفتار ژنها تحت تاثیرات محیطی قابل بهبود بوده و این تغییرات به نسلهای آینده نیز انتقال پیدا می کنند. برای مثال فردی که سیگار می کشد تغییرات ژنتیکی در خود ایجاد می کند که می تواند در فرزندان آنها باعث بروز بلوغ زودهنگام شود. گروهی از دانشمندان موسسه سالک در لاژولا، کالیفرنیا در ماه اکتبر 2009 با مطالعه بر روی سلولهای بنیادین و سلولهای پوستی انسان توانستند اولین نقشه اپی ژنوم انسانی را ارائه کنند. با مقایسه این نقشه با نقشه اپی ژنوم بیماری ها دانشمندان خواهند توانست به عوامل ژنتیکی بروز بیماری هایی مانند سرطان دست پیدا کنند.

3- درمان کوررنگی با کمک ژن درمانی: علم مدرن در حال حاضر می تواند روشهایی را برای بهبود عملکرد انسان در زمینه های مختلف از قبیل حالات روحی، عملکرد ورزشی، تمرکز و بهداشت عمومی ارائه کند اما کشفی که در ماه سپتامبر صورت گرفته است می تواند در شیوه های درمانی تحولی بزرگ ایجاد کند. به گزارش مهر، دانشمندان در دانشگاه واشنگتن با تزریق ژنهای تولید کننده پروتئینهای ردیاب رنگ به چشم دو میمون کوررنگ توانستند اختلال بینایی این جانداران را درمان کرده و امکان دیدن رنگهای سبز و قرمز را برای اولین بار برای این جانداران به وجود آورند. کشفی که می تواند به بهبود نیروی بینایی افرادی که کوررنگ نیستند نیز کمک کند.

4- کشف علمی توسط یک روبات دانشمند: روبات آدام که در دانشگاهی در ولز طراحی و ساخته شده بود به اولین سیستم روباتیکی جهان تبدیل شد که بدون نیاز به کمک و هدایت انسانها قادر به انجام مطالعات و کشفیات علمی است. در واقع این روبات اولین نمونه روباتی به شمار می رود که توانسته از مرحله فرضیه علمی پا را فراتر گذاشته و به مرحله آزمایش وارد شود. به گفته راس کینگ مخترع این سیستم روباتیک، هوش مصنوعی از توانایی های نامحدود علمی برخوردار است و رایانه ها روزی می توانند به ارائه تئوری هایی مشابه تئوری نسبیت بپردازند.

5- پرورش ماهی تن بر روی خشکی: شرکت استرالیایی Clean Seas با استفاده از تانکهایی بزرگ که در خشکی بنا شده اند، ماهی های تن بلوفین را که تعداد آنها از دهه 1950 تا کنون در حدود 90 درصد کاهش داشته است، پرورش می دهد. اکثر شرکتها این ماهی های مهاجر رو به انقراض را در قفسهایی در اقیانوسها پرورش می دهند اما ابداع شرکت Clean Seas توانست پرورش این ماهی ها را در خشکی نیز امکانپذیر سازد.

6- کشف آب بر روی ماه: دانشمندان در ماه نوامبر بدون هیچ شبهه ای اعلام کردند کره ماه دارای مقادیر قابل توجهی آب است. چندین گالن از این مایع پس از برخورد راکت و کاوشگر LCROSS ناسا با حفره ای در قطب جنوب ماه کشف شد، همچنین در حدود 25 گالن بخار آب و یخ در میان ذرات ناشی از برخورد راکت با ماه ردیابی شد. به گزارش مهر، برخی از محققان معتقدند میزان آب ماه به اندازه ای است که می تواند از ماموریتهای آتی فضانوردان به این کره حمایت کند و گروهی دیگر این مایع را انباری از اسناد تاریخی از منظومه خورشیدی می دانند. اولین تلاش ناسا پس از این ماموریت، کشف منبع این آب و میزان دقیق آن خواهد بود.

7- حل مسئله بنیادین Lemma: در سال 1979 دانشمند آمریکایی کانادایی به نام رابرت لانگلند فرضیه جنجالی را مطرح کرد که دو شاخه از ریاضی را با نامهای نظریه عددی و نظریه گروهی به یکدیگر وصل می کرد. لانگلند می دانست که ارائه فرضیاتی در زیرمجموعه فرضیه وی مدتها به طول خواهد انجامید. سرانجام پس از گذشت 30 سال یک ریاضی دان تایوانی موفق به ارائه فرمول مبتکرانه ای شد که می توانست مسئله Lemma را ثابت کند. فرمولی که ریاضی دانان پس از کنترل و تایید درست بودن آن، نفس راحتی کشیدند.

8- تله پورت کردن در سطح اتمی: دانشمندان دانشگاه مریلند با موفقیت توانستند اطلاعات را در یک کانتینر به طول یک متر از یک اتم به اتم دیگر تله پورت کنند یا انتقال دهند. دستاوردی که می تواند تولید پردازشگرهای کوانتومی را بهبود بخشیده و در تولید رایانه های مافوق سریع مورد استفاده قرار گیرد.

9- احیای برخورد دهنده بزرگ هادرون: بزرگترین آزمایشگاه علمی که تا کنون ساخته شده است پس از صرف یک چهارم قرن زمان و 10 میلیارد دلار سرمایه در سال 2008 تکمیل شد تا بتواند با شتاب بخشیدن به ذرات زیر اتمی در دمای سردتر از دمای فضا با سرعتی برابر سرعت نور، اطلاعات پنهانی را در رابطه با جهان هستی را در اختیار دانشمندان قرار دهد. پس از یک دوره اختلالات و نقصهای فنی، سرانجام این آزمایشگاه در 29 نوامبر توانست دستاوردی بزرگ را در پرونده خود به ثبت رسانده و به سطح قدرتی برابر 1.05 تریلیون الکترون ولت دست پیدا کند. به گزارش مهر، این انرژی به تدریج به 7 تریلیون الکترون ولت افزایش پیدا خواهد کرد تا برخورد در سطح بالایی از انرژی صورت گرفته و شرایطی که پس از انفجار بزرگ در جهان رخ داده است را شبیه سازی کند. بوزون هیگز، ماده و انرژی تاریک از جمله اسراری هستند که فیزیکدانان امیدوارند با کمک این آزمایشگاه بتوانند به نشانه هایی از آنها دست پیدا کنند.

10- کشف سیاره یا کوتوله قهوه ای جدید: گروهی از اخترشناسان بین المللی در ماه دسامبر موفق به رصد جرمی شدند که در مدار ستاره ای مشابه خورشید زمین در گردش بود. این جرم در فاصله 50 سال نوری از زمین قرار داشته و ابعاد آن 10 تا 40 برابر سیاره مشتری تخمین زده شده است. دانشمندان با کمک تلسکوپ سوبارو در هاوایی تصاویری از این جرم شبه سیاره یا کوتوله قهوه ای رنگ به دست آوردند و در کنار آن موفق به مشاهده ستاره ای شدند که از هر نظر شباهتهای زیادی به خورشید دارد. فاصله این سیاره تا خورشیدش برابر فاصله نپتون تا خورشید زمین است که این فاصله باعث شگفتی دانشمندان شده است.