وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

فرو ریختن کامل مسجد تاریخی بهبهان

فرو ریختن کامل مسجد تاریخی بهبهان
مسجد تاریخی بهبهان مشهور به غلامعلی كه در فهرست آثار ملی كشورمان با شماره 9950 ثبت شده بود، دیگر نتوانست بار خستگی تاریخی‌اش را تحمل كند و به طور كامل فرو ریخت.
به گزارش خبرنگار ما، دلیل تخریب این مسجد، فرو ریختن منزل متروكه و البته قدیمی (تاریخی) مجاور آن مشهور به خانه سیادت بوده است. بارندگی‌های اخیر باعث شد این خانه متروكه فرو بریزد. وجود دیوار مشترك خانه سیادت با مسجد غلامعلی بهبهان، همچنین مرمت نشدن این مسجد در طول 2 دهه اخیر و رهاماندن آن و عدم استحكام بخشی، به ویران شدن این اثر تاریخی منجر شد.
این مسجد، یادگار دوران قاجار بود كه از سوی شخصی به نام غلامعلی وقف شده بود، ولی در 2 دهه گذشته دیگر در آن مراسم عبادی و نماز برپا نمی‌شد و به دلیل متروك ماندن و مرمت نشدن همه بنا از جمله گنبد، دیوارها و… فرو ریخت و از این بنا تنها یك‌دیوار و راهرو باقی‌مانده است.
این مسجد تاریخی پیش از این هم دچار تخریب‌های جزئی شده بود، اما این بار فرسودگی و باران شدید حادثه‌ای را رقم زد تا این مسجد به صورت كامل از بین برود.
مسجد غلامعلی شهرستان بهبهان، سال 1382 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.

ویژگی‌های مسجد


مسجد غلامعلی در مركز شهر بهبهان قرار دارد و جزو مساجد تك ایوانی است. ایوان اصلی آن در ضلع جنوبی و در راستای محراب مسجد قرار دارد.
نمای دیوار شبستان جنوبی از جنس سنگ است و ضلع شرقی مسجد دارای سه رواق و ضلع شمالی دارای دو رواق است. سقف رواق‌ها از نوع طاق و قوس هستند. ایوان نیز با گنبدی گرد مسقف شده است.
از خصوصیات دیگر بنا می‌توان به آجركاریهای قسمت پیشانی و طاق‌های ضلع جنوبی اشاره كرد كه احتمالا در دوره پهلوی بازسازی شده است.
كتیبه ورودی بنا زمان ساخت مسجد غلامعلی را مشخص می‌كند.
مسجد غلامعلی، از انواع مساجد محله‌ای و دارای پلان ساده است. در دهه‌های اخیر این مسجد به تخریب تدریجی گرفتار آمد و هیچ گونه تعمیری در آن صورت نگرفته است. اما میراث فرهنگی با توجه به رویكرد فعالیت اداره اوقاف خوزستان، در بازسازی اماكن مذهبی، اقدام به ثبت و مستندسازی این مسجد كرده است.
در بافت سنتی بهبهان آثار تاریخی فراوانی مانند منزل، مسجد، كاروانسرا، حمام و … وجود دارد كه به گفته یك مقام مسوول، بسیاری از این آثار تاریخی حتی با وجود ثبت تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی خریداری و تملك نشده است و از این رو اغلب این بناها به حال خود رها شده‌اند و برخی توسط صاحبان آن ویران و به ساختمان‌های نوساز تبدیل گشتهاند. بهبهان یكی از 6 شهر دارای بافت تاریخی استان خوزستان به‌شمار می‌رود.