وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تغذیه مناسب برای مردان و زنان

تغذیه مناسب برای مردان و زنان
خانم ها علاقه زیادی به رژیم گرفتن و همچنین مصرف مواد مغذی دارند و به همین دلیل در رژیم های مختلف به ذائقه خانم ها توجه زیادی می شود. اما برای مردان چه؟

 
 آیا لازم است مردان نگران پوکی استخوان و کم خونی باشند؟


۱-کلسیم؛
خانم ها: کلسیم برای کاهش خطر پوکی استخوان در زنان اهمیت زیادی دارد. رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D، خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد. علاوه بر آن کلسیم در منظم کردن فشار خون نیز نقش دارد. برای زنان زیر ۵۰ سال روزی هزار میلی گرم و بالای ۵۰ سال هزار و ۲۰۰ میلی گرم توصیه می شود.

آقایان: هرچند کلسیم در کاهش خطر پوکی استخوان نقش مهمی دارد اما مقدار زیاد آن می تواند مضر باشد. تحقیقات نشان داده مردانی که میزان بالایی از موادغذایی حاوی کلسیم و مکمل ها را مصرف می کنند با افزایش خطر سرطان پروستات روبه رو هستند. مصرف ۳ وعده فرآورده های لبنی در روز که مساوی ۸۰۰ میلی گرم است برای مردان توصیه شده است.


۲ – آهن؛
خانم ها: به علت قاعدگی ماهانه زنان نسبت به مردان به آهن بیشتری نیاز دارند. علائم کم خونی عبارت است از خستگی مفرط، ناتوانی در تمرکز و سختی هنگام نفس کشیدن. در صورت روبه رو شدن با این علائم به جای خوددرمانی به پزشک مراجعه کنید. زیرا کم خونی دلایل متفاوتی دارد و همیشه علت آن کمبود آهن نمی باشد. نیاز زنان زیر ۵۰ سال روزی ۱۸ میلی گرم و زنان یائسه روزی ۸ میلی گرم می باشد. این تفاوت سنی یکی از علل مهمی است که باید فرمول مصرف مکمل های مولتی ویتامین مناسب سن انتخاب شود.

آقایان:آقایان نیز به مقدار کمتری آهن نیاز دارند. تحقیقات انجام شده نشان داده مردانی که ذخیره بالای آهن دارند با خطر بالای حمله قلبی روبه رو هستند. برای مردان در تمامی سنین روزی ۸ میلی گرم آهن توصیه می شود. در صورت مصرف مکمل های مولتی ویتامین فرمول مناسب سن و جنس اتخاذ شود.
 
۳-اسید چرب امگا۳:
خانم ها: این نوع چربی تری گلیسیرید را کاهش و کلسترول مفید را افزایش می دهد. علاوه بر آن از لخته شدن خون جلوگیری می کند. این چربی در اغلب ماهی ها یافت می شود اما میزان آن در ماهی آزاد، ماکرو و شاه ماهی قدری بیشتر است. اسید چرب امگا۳ در میوه مغزدار موجود است. هرچند مقدار مصرف آن تعیین نشده، مصرف حداقل ۲ بار در هفته توصیه می شود.
 
آقایان:
اسید چرب امگا۳ برای مردان نیز مفید است اما نوع موجود در روغن های نباتی (ALA) برای مردان مفید نمی باشد زیرا مصرف بالای آن در مردان با افزایش خطر سرطان پروستات ارتباط دارد. ۴ –

پروتئین؛
خانم ها: پروتئین منبع انرژی است. به علت تمرکز بیش از حد روی رژیم سرشار از پروتئین اغلب مردم بیش از آن چه بدن نیاز دارد پروتئین مصرف می کنند که این موضوع منجر به دفع کلسیم از طریق ادرار می شود بنابراین خانم هایی که در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند از مصرف بیش از حد پروتئین خودداری کنند. میزان مناسب مصرف پروتئین بر حسب هر یک کیلوگرم وزن بدن ۸/۰ گرم است. به عنوان مثال مصرف روزانه یک زن با وزن ۵۹ کیلوگرم باید ۴۷ گرم پروتئین باشد.


آقایان: از آن جا که مردان وزن بالاتری دارند به پروتئین بیشتری نیاز دارند. توجه داشته باشید همان طور که ذکر شد مصرف بیش از حد پروتئین باعث دفع سریع کلسیم از طریق ادرار می شود. بنابراین مردانی که با خطر بالای سنگ کلیه روبه رو هستند باید مراقب مصرف پروتئین خود باشند. در مردان به ازای هر یک کیلوگرم ۸/۰ گرم پروتئین مورد نیاز است.

 ۵ – فیبر؛
خانم ها: فیبر علاوه بر جلوگیری از یبوست و بواسیر در کاهش خطر بیماری های مزمن مانند سرطان روده نیز موثر است. مصرف فیبر کلسترول مضر و کلسترول کلی بدن و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. فیبر با کاهش قند خون کنترل بیماری دیابت را آسان تر می کند. زنان زیر ۵۰ سال به روزی ۲۵ گرم و زنان بالای ۵۰ سال به روزی ۲۱ گرم فیبر نیاز دارند. این مقدار با حداقل ۲ لیوان سبزی و یک و نیم لیوان میوه تامین می شود.

آقایان: مردان نسبت به زنان به فیبر بیشتری نیاز دارند. فیبر محافظ خوبی در برابر بیماری قلبی به حساب می آید از آن جا که مردان به کالری بیشتری نیاز دارند به طور روزانه به مردان زیر ۵۰ سال ۳۸ گرم و بالای ۵۰ سال ۳۰ گرم که مساوی است با حداقل ۳ لیوان سبزی و ۲ لیوان میوه توصیه می شود.